Jump to content

Hornady 160gr 6,5x55


hunter boy

Recommended Posts

Det stemmer "Makkieboy" den kula med .268 diameter er til 6,5X52 Carcano.

 

Så "Hunter boy" du skal handle den med .264 diameter til 6,5X55en din. Dette er hvist ei god kule da den er lang og tung for kaliberet så den holder seg fint sammen selv om det er ei vanlig blyspisskule.

 

Ett lite obs. Denne kula har lang bæreflate så start lavt på ladetabbelen. Og bruk ett så sakte brennende krutt som mulig du finner ladedata til.

Link to comment
Share on other sites

Fekk med nokre patroner ladd med denne kula, når eg kjøpte 260en min. Skaut ein hjort med det, og det blei inngangshull, men ikkje utgangshull. Dyret sto so skrått under meg, at kula stoppa i brystbeinet. Mantel & bly hadde skilt lag....

 

 

Fekk ikkje prøvd den på fleire dyr, då det var andre våpen so blei brukt seinare i sesongen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ca 60 slike du kan få kjøpt billig. Til min store fortvilelse viser det seg at Remington 700 kassa ikke mater disse på en tilfredsstillende måte. Den runde nesa på kula butter i en kant på vei inn i kammeret. Så jeg må nok over på 140gr Hornady SST for å få dette til.

 

 

Lader den forøvrig med 46gr N560 krutt. COL 77,1mm. Dette gir 740m/s i 65cm løp hos meg. Ingen trykktegn. 20-30mm samling på 100m.

 

Har 48gr i eska nå, ikke prøveskutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkte også å prøve denne kula til høsten, forøvrig etter anbefaling fra bekjente som har

gått over til å bruke tyngst mulig kule for kalberet og ladet til moderate hastighet, etter sigende med mye finere slakt som resultat.

Har brukt Hornady elite i 140gr. før om åra, mye kan sikkert sies om denne kula men knall og falleffekten er upåklagelig, bakdelen er vel mye kjøttsvinn.

 

Det jeg tenker på er å lade med en kule til bøjakt der holdet knapt kommer over hundrede meter, som får viltet raskt i bakken og som gir minst mulig kjøttødeleggelser.

Kaliberet er altså 6.5 x 55 og med pipelengde på 53 cm, i en lett slanket m/67 påmontert en

Meopta 3 - 12 x 56 med lyspunkt.

 

Erfaringer? eventuelt ladedata? har tenkt å bruke vv n160.

 

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...