Jump to content

Hva behøves for å skyte praktisk?


Recommended Posts

Først og fremst må du melde deg inn i en praktisk klubb og ta opptaksprøve der.

 

For normalt erverv er det 18-års grense, men med mulighet for dispensasjon for utøvere med 6måneders aktivt medlemsskap. Dog er jeg svært usikker på om en får praktisk rifle uten å være 18.

Link to comment
Share on other sites

du må vel være 21 for å kunne få kurset også vel? Eller husker jeg feil nå

 

I regelverkets Appendix A2 er klassen Junior angitt - dvs skyttere som er UNDER 21 år den dagen stevnet starter.

Videre fastsetter IPSC sitt regelverk flere steder at stage'ne og konkuransen skal ta hensyn til ulik størrelse og fysikk hos deltagerne.

 

Altså, du kan skyte praktisk ift regelverket. Lovmessig (Norges lover) er det ingen hindringer.

 

_____________________________________

RO og Leder for ESS-GPS

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, det er ingenting som hindrer en i å ta prøva før en er 18. Problemet kan være å kjøpe en rifle som egner seg, vet ikke hvordan POD forholder seg til det. Men en kan jo alltids satse på manuelle klassen eller kjøpe en Mini14 til jakt og stille med den.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, det er ingenting som hindrer en i å ta prøva før en er 18. Problemet kan være å kjøpe en rifle som egner seg, vet ikke hvordan POD forholder seg til det. Men en kan jo alltids satse på manuelle klassen eller kjøpe en Mini14 til jakt og stille med den.

 

Jeg har tidligere vært i kontakt med mitt politidistrikt og fått beskjed om at de vil godkjenne ekstra våpen (rifle og pistol) på meg, dersom den er begrunnet med konkurranseskyting for min sønn, den gang 16år.

 

Dersom sønn er "mindreårig" og far (eller mor) ikke skyter og dermed ikke kan "holde" våpen må du ta det opp med klubben.

 

Vår klubb vil, dersom behovet skulle melde seg, tilby juniorskyttere å holde våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

du må vel være 21 for å kunne få kurset også vel? Eller husker jeg feil nå

 

I regelverkets Appendix A2 er klassen Junior angitt - dvs skyttere som er UNDER 21 år den dagen stevnet starter.

Videre fastsetter IPSC sitt regelverk flere steder at stage'ne og konkuransen skal ta hensyn til ulik størrelse og fysikk hos deltagerne.

 

Altså, du kan skyte praktisk ift regelverket. Lovmessig (Norges lover) er det ingen hindringer.

 

_____________________________________

RO og Leder for ESS-GPS

Helt riktig som du sier, jeg kan bare tilføye at det ikke finnes noen aldersbegrensning i det hele tatt i IPSC, med andre ord er det fritt fram for ungdom å skyte så lenge nasjonal lovgivning tillater det. Vi har hatt 15-åringer på stevner som skyter i følge med foresatte, ikke noe problem i det hele tatt men de kan jo ikke eie våpenet enda da...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...