Jump to content

Rifle til småvilt.


Naits

Recommended Posts

Har lenge hatt planer om å gå til innkjøp av ei rifle.

 

Denne skal jeg bruke på småviltjakt, det vil si alt fra åtejakt på Rev til Rådyrjakt.

 

Før jeg postet her har jeg gjort meg noen tanker om kaliber. Og så langt ser kaliber .223 ut som det mest lovende til mitt bruk.

Selv om kaliberet er mer eller mindre bestemt, ville jeg ha satt enormt stor pris på alle synspunkter dere måtte ha, siden sannsynligheten for at dere er langt mer erfarne enn meg på dette området er umåtelig stor. I tillegg til synspunkter på kaliber, tar jeg i mot råd om valg av både merke, optikk og lyddemping.

 

Min maks sum er i denne omgang på 20.000 kroner, lite vil kanskje noen si men jeg vil tro at for denne prisen vil jeg finne noe som holder til mitt bruk.

 

Hvis du synes at opplysningene jeg til nå har utgitt er nok for å gi meg et forslag på en 'pakkeløsning' så vær så snill, gi meg den. Alle råd, tips, synspunkter og henvisninger tas i mot med den største takk.

 

Skal også innom min lokale våpenforhandler i en av de nærmeste dagene for råd og diverse annen hjelp når det kommer til å velge rifle, men som sagt; kom med hva enn det måtte være!

 

På forhånd takk

 

-Stian

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips, .223. og 1:8" riflestigning

 

Kjøp deg ei Sako 85 på XXL, og bruk de åpne siktene til du får råd til et skikkelig sikte også.

Evt. Remington -enellerannentrebokstaverskode¨- om du vil spare penger. Dette særlig om du vil drive og bytte deler og stokk og oppgradere og.......

 

Det jeg ikke liker med Tikka T3 som du nok vil få anbefalt nokså raskt, er at de er fulle av plast, og at låskassa er like forbanna svær i .223 som i 6.5x55. Men virker - det gjør de.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 light ss i 6,5 x 55 (kjøpt i Norge et eller annet sted)

 

Zeiss Classic Diavari 2,5 - 10 x 50 (5990,- på XXL)

event. Leupold VXII 3-9 x 40 dersom du vil ha et lettere /mindredog mindre lyssterkt kikkertsikte. Sistenvnte bestiller du rimeligst på www.theopticzone.com.

 

Da har du ok rifle til all jakt i Norge, og optikk som holder, til ca. 15 -16 lapper

Link to comment
Share on other sites

Her er jo et forslag:

Skikkelig optikk trengs, spesielt til revejakta: http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=73649

Av våpen med god presisjon til en god pris har vi vel to gode alternativ: Tikka T3 lite (helst stainless men da sprenges budsjettet) eller Howa som er litt billigere og holder deg innenfor budsjettet når du også skal ha baser og ringer.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke bli så veldig mye feil med en Tikka. God riflestigning og

du kan bruke stort utvalg i ammo. Alternativt kan vere

en Remington eller en Browning A-bolt.

 

Tikkan er driftsikker. Alt dette våset med plast skal du glemme. Det har ikke

plaget meg, og vil heller ikke gjøre det.

 

Da har du ei børse du bruker og ikke trenger å vere redd for. Du får ikke

noe samlefølelse av å ha en slik der du pusser og gnikker og viser den

stolt frem, men du har en dertil grei nok bruksfølelse.

 

223 er et morsomt kaliber og du skyter mye. Da skal du ha ei børse du

ikke skal vere redd for å bruke og slite ut.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Light. Lett og hendig rifle med god presisjon til en godt overkommelig pris. ta en titt inom sportsbutikken.no å se på zeiss conquest 4,5-16x50 eller 6,5-20x50, som burde være gode småviltkikkerter :wink: dette vil komme opp i en pris på omtrent 15. 000. da har du ennå råd til eventuelt 2-fot og demper om dette er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Ta en tur til noen våpen forhandlere og kjenn og klå litt på våpnene. JEG synes ihvertfall at følelsen av våpenet når du holder det, og tar ladegrep har betydning. Var selv rundt å gjorde dette før jeg endte opp med en schultz og larsen classic i 6,5x55. Jeg hadde lest mye fint om Tikka her på forumet og var og er positiv til dette våpenet. Sikkert kjempe bra men JEG likte ikke følelsen våpenet gav meg. Til slutt sto valget mitt i mellom Browning sin A-bolt og schultzen begge de var "gode å holde" samt jeg likte følelsen og lyden av ladegrepet. De fleste nye riflene er gode nok til vanlig jakt så jeg ville tenkt vel så mye på hva du liker når du står med våpenet i hånden.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hovedsaklig matvilt og litt skadedyr: 6.5x55 med helmantel

hovedsaklig skadedyr og litt matvilt: .223 med blyspiss

 

jeg avstår fra og anbefale rifle da alle nye på markedet er gode nok, kjøp den du liker best.

du trenger heller ikke en zeiss til 8000kr for og drive småviltjakt, for 10000-12000kr får du en fin pakke.

 

resten av pengene kan du kjøpe ladeutstyr og hagle for.

Link to comment
Share on other sites

kan ambefale tikka t3 eg og, masse bra våpen for pengene :)

 

m67 skrev.

'Det jeg ikke liker med Tikka T3 som du nok vil få anbefalt nokså raskt, er at de er fulle av plast, og at låskassa er like forbanna svær i .223 som i 6.5x55. Men virker - det gjør de.'

 

ka i alle dager er gale med plastikk?? dritt lei av alle som skrive de, men ka som er dårleg med plastikk?? plasten har aldri hindret meg eller børsa nåke. ja de er lang lås kasse på 223, blir litt ekstra vekt, men ladinga går automatisk uansett, har aldri hatt problem me da heller eg :)

sorry for litt off topic :)

Link to comment
Share on other sites

Er uenig med Elg Elg.

Dyr amo og unødig høy hastighet.

 

ja ammo er dyrt, det er ikke den rifla du driver aktiv skytetrening med...men unødig høy hastighet? den høye hastigheten gir en utrolig flat kulebane, man trenger ikke stille på kikkerten før etter 200 m...og er ikke det en ekstra fordel (EKSTRA!!! - ikke nødvending) til både revejakt og rådyrjakt?

Link to comment
Share on other sites

jeg er i samme båt som deg og har grublet på en 223 siden jul i fjor. Men selv skal jeg bestille en 6.5x55 simpelten fordi den er mer allsidig. 223 har noen begrensninger.

 

Skal du kjøre på billig så mener jeg å huske at jeg fant 223 helt nede i 5 lapper i fjor høst.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha deg ei børse som du blir glad i, så kjøp en Howa varmint!

Sett på en Docter classic 3-12x56 med lys, kapp pipa til 49cm og sett på demper... Vips.. så har du samlig på 15mm/100m og kikkert du kan bruke til å se med, når øya syntes det er for mørkt. Og jeg har ikke dårlig nattsyn;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...