Jump to content

anbefal en revolver i 45 long colt..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Ruger vaquero eller ruger Blackhawk er fine SA revolvere! :D

 

Jepp. Jeg har hørt at Ruger blackhawk er litt for trang i kammernes ende som vender mot løpet ( cylinder throats ). De skal måle 0.4525. Dette er vistnok en vanlig feil på en del moderne revolvere i kaliber 45.

Link to comment
Share on other sites

Sukk.... :roll:

 

Hva skal du bruke den til? Magnum 2? Da er det bare Blackhawk (Med eller uten bisley grep)som gjelder. Har vært en noen på nettet til rimelig pris i de siste. Gå for en 7'5"

 

Du må også vurdere kildene på nettet litt mer, og opp mot hverandre. Trange sylinder munninger kan være drit og det kan spille ingen rolle. Det er forøvrig enkelere å brotsje opp en trang muning, en å brotsje ned en... :twisted:

 

Det spiller neppe noen rolle for deg i dine første skyte år uansett. Med ruger Blackhawk er gode greier.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at jeg går for en Ruger Vaquero ( gammel modell ) i enten blånert eller rustfri utførelse, eller en ruger blackhawk i blånert/rustfri.

 

Jeg går ut i fra at det ikke er noe problem å få en revolver som er i rustfritt stål så blank at det ligner nikkel, bare man går løs på den med autosol og tålmodighet ? Vet iallefall at rustfritt stål kan fornikles, men hvem gjør slikt ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale Ruger Bisley fremfor vanlig New Model og i hvertfal forann Vaquero. Mye greiere med våpen med stillbare og bedre synlige sikter, som de to første. Har selv en av hver av de to første, begge med 7,5" løp. Litt eldre Rugere har hatt problemer med ganske store sylinder åpninger og påfølgende problem. Nyere har tilsvarende ofte for trange åpninger, jeg har derfor kjøpt brotch for å åpne og få tilnærmet perfekt forhold mellom løp og sylinder åpninger.

Bislyen har større grep, (lenger) enn standard New Model og Vaquero og håndterer kraftig rekyl bedre (subjektiv opplevelse)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

C.Patron, framgangen siste vekene har faktisk ikkje vore så verst. Mottok ei LBT 250 grains WFN for ca. to veker sidan, saman med ei RCBS 300 grs SWC og RCBS 270 grs SAA. Har eksperimentert litt med legeringar, og støypt ein del kuler, men ikkje fått sikkelig testa ladningar endå. Har ladda opp 300 grains SWC (310 med mi legering) framfor 17.5 grains N110, og dette skal testast i morgon. Ellers så har eg N105 liggande som skal brukast til litt slappare ladningar. Eg tenkte då å bruke 270 SAA, til rundt 1000-1100 fps.

Link to comment
Share on other sites

Var på bana i går, testa litt ymse kuler i .45. Som forventa var det ei 300 grains LFN LBT-tang som gikk desidert best, sjølv om eg måtte legge krympen framme på nasa på denne kula sidan den er berekna i .454. Har til gode å få prøvd den siste 250 grains WFN-tanga, håpar på like bra resultat der. RCBS 300 SWC gikk og tåleleg bra, men treng å finne godladninga. I .454 har eg hatt svært gode resultat med den kula tidlegare, så eg treng berre tweake ladningane litt. Eg skaut utan støtte, beste samlinga med LBT var omlag 3-4 cm på 30m hald, RCBS var 6-7 cm på same haldet. Testa óg ei Lee 300 grains FN, denne fekk eg ikkje til i det heile tatt. Eg må iallfall starte heilt på bar bakke for å utvikle ei ladning som fungerar til denne. Beste samlinga veit eg ikkje, det var vanskeleg å få alle skota innafor blinken. Mulig eg må over på eit anna krut, i går gjekk det kun i +P-ladningar med N110.

Eg vurderar óg å gå til innkjøp av ein Ransom rest skytestol etter kvart for å eliminere det svakaste leddet (meg).

 

Ei 4-hols LBT kjem på rundt 200 dollar inkl. frakt, normal pris. Om ein skriv seg opp på gruppekjøp på cast boolits, får ein dei som regel til rundt 140 dollar pluss + frakt. Ikkje dei billigaste tengene med andre ord, men etter mi meining er dei verdt kvar einaste krone.

Link to comment
Share on other sites

tenker det blir en sånn en jeg:

http://www.ruger-firearms.com/products/vaqueroStainless/specSheets/5104.html

 

Børselars er jo ikke så langt unna, det samme med clarry haglund.

 

spørsmålet er da:

I følge de orginale ladedataene så ble det brukt ei rundneset kule på 255 grains ( 16.5 gram ) foran 28 til 40 grains med svartkrutt.

Det ga da en munningshastighet på rundt 305 m/s ( 1000 fot per sekund )

Hva slags korning på svartkruttet anbefales ?

Har sett at FFg korning ble brukt originalt, stemmer dette ?

 

Vet også at svartkruttvåpen må pusses vær gang det har blitt skutt med, holder det å ta av grepsplatene, ta ut tønna og skylle den i kokende vann for å så tørrpusse og dynke med ballistol og tørrpusse løpet igjen ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har klart å få i litt over 38 grs 3F i Starline hylser, under Remington 250 RN. Brukte da Lyman Blackpowder measure med drop tube, slik at kruttet komprimerte og ble ytterligere komprimert da kula ble satt. 40 grs var i de gamle "balloon head" hylsene. Jeg synes det har lett for å kake seg med svartkrutt, så jeg bruker pussebørste med zalo gjennom løpet. Så varmt vann som mulig over hele våpenet etterpå og tørker av med f.eks et håndkle og smører/oljer til slutt. (ikke noe ovns varming hos meg, men ikke feil det) Hassel har nok skutt adskillig flere kilo av Roger Bacon sin oppdagelse enn meg :D

Link to comment
Share on other sites

Tips til 45 Colt single action..... Har egentlig ingen. Men jeg vet hva jeg skal ha når bankkontoen min sier det er greit. Jeg har et ønske om en Uberti Schofield, eller en Uberti Russian. Man kan riktignok ikke hard lade dem. Men jeg synes de er forbannet fine.

 

Noen som har noen erfaring med dem?

Link to comment
Share on other sites

. Jeg har et ønske om en Uberti Schofield, eller en Uberti Russian. Man kan riktignok ikke hard lade dem. Men jeg synes de er forbannet fine.

 

Noen som har noen erfaring med dem?

 

Jepp, tok 2 plass i frontiercartridge (svartkrutt patron) ved Europamesterskapet i Cowboy Action Shooting i 2004 med 2 stk Uberti Schofield. Å lurer du på a?

 

Opvaskamskin... jaggu, det glemte jeg. Det har jeg også gjort...

Link to comment
Share on other sites

Nei, Hassel, den minnemodellen er ikke noe for Mag 2, riktignok har Linebaugh skrevet en artikkel, hvor han går god for at mod 25 tåler noe kraftigere ladninger en standard gruppe 1, men den mangler likevel en del på å ha sammen styrke som en gruppe 2, ( Ruger NM Blackhawk, Vaquero, Redhawk, Colt Anaconda, DW 45, Abeline, Interarms Dragoon, Hayes Western Marshal +?)

I tillegg er den jo nettopp en minnemodell og mange av Smithen fra den tiden er plaget med svært over dim kammer åpninger (456-458)

Link to comment
Share on other sites

For en jevn "diett" på mag 2 nivå (en bør jo ha litt og gå på over kravet) vil nok mod 25 i 45 Colt, være et marginalt valg. Har skutt litt med en mod 25, men presisjon med vanlig dim på kulene, var svært dårlig, kammeråpninger .456, så om det skulle bli noe ledig tid for støping, blir det mok å prøve med kuler så nær opptil det som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hm, hvis jeg betalte full pris, så kanskje de kunne overlevd på det? :D

Nei, forresten de hadde de nok ikke, for nå er døra lukket, må visst få min mor på 80, to svigerfedre og tre svigermødre, (den nye kjernefamilien gir uante muligheter) samt egne og andre i familien sine barn med som "skyttere" så kanskje det kan bli noe mer å teste :D

 

Nei kjøp Ruger New Vaquero, er solide og pene våpen. Om de skulle komme med under dim kammer åpninger, som er ganske vanlig i dag, (begge mine), finnes det brotcher for å få de perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...