Jump to content

Dyr vs. rimelig jaktammo


sirhitalot

Recommended Posts

Hei, jeg sitter og lurer på om det er veldig stor forskjell på ytelsen av en dyr patron, i f.eks. Laupa naturalis og en billig en som som feks. Federal power shock. Jeg skal handle ammo til elgjakta for første gang nå, i kaliber .30-06 som fattig student. Vet at det ikke er så mange skudd som går under selve jakten, men så har vi oppskyting og innskyting osv. i tillegg... Jeg vurderer å kjøpe noe rimelig jaktammo, og litt dyrt, og så skyte opp med den rimelige, og bare skyte inn rifla på egenhånd, i ro og mak med den dyre.

 

Det jeg lurer på, er om det er så stor forskjell på de dyreste merkene og de rimeligste?

Jeg har ikke tenkt å skyte på noen store avstander med det første, og heller la en sjanse gå fra meg framfor å skyte feil, så det er trolig kun snakk om helt sikre skudd. Vil foreksempel en elg dø raskere, og løpe kortere av et perfekt treff av en Naturalis framfor av en Power shock? Og hvis skuddet treffer bein, hva så?

 

Mange spørsmål, håper på svar. Takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå jaktet i 15-16 år, ikke skutt mengder å skryte av innpå her. :roll:

Men de dyrene jeg har skutt har alle falt for Norma forbedret elite, som er en billigpatron.....koster vel ca 300 kr for 20 fabrikkladde skudd.....men de har aldri svikta meg. Så lenge du treffer der du skal vil nok de billige også funke godt.

 

Jeg vet at flere vil være dypt uenig i mine uttalelser, men dette er min personlige mening.....og med tanke på at du er en fattig student tror jeg nok at det er bedre å trene litt ekstra med billige, dugandes jaktkuler enn å skyte noen få dyre.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at får like billige, men bedre kuler enn Norma Elite og Forbedret Elite.

Remington Core Lokt ultra, Federal Fusion, Sako Supehammerhead har alle gode egenskaper, god presisjon, iallefall i alle mine rifler. Og ikke minst, rimeligere enn Norma Elite.

 

Eliten er gammel konstruksjon og har vel egentlig gått litt ut på dato.

Link to comment
Share on other sites

LeivVidar... Du har ennå ikke presentert Federal Fusion i den testen din... Tross gjentatte oppfordringer! :wink: Det er ei kule jeg har veldig god erfaring med på rådyr - tviler ikke på at den vil gjøre jobben i elg også.

 

For trådstarter her, så ville jeg sett på Fusion. :D

Link to comment
Share on other sites

I de aller fleste tilfeller vil selv den dårligste og minst solide kula ta effektivt livet av en ælj, så sant det er et reint sideskudd. Ved slike skudd vil slike kuler også være veldig effektive, siden de gir store ødeleggelser i dyrets brysthule. Men noen ganger står ikke æljen med siden fullstendig rett imot. Hvis kula må gjennom bogen for å komme inn til hjerte/lunger, kreves det straks mer av kula. Og noen ganger skjer det noe uforutsett, og man må skyte fra veldig skrå vinkel, fordi 1. skuddet mot dyret ikke satt helt som det skulle, eller et skadeskutt dyr må legges ned. I slike tilfeller vil man prise seg lykkelig for at man la en tier mer i patronen, slik at man har en kule som når fram til vitale organer, selv om æljklokka sier at skuddmuligheten er nærmere 0%. Synes forslaget ditt om å kjøpe en billigpakke til oppskyting ol., og en kvalitetspakke til jakta høres fornuftig ut, selv om det ikke et helt etter boka. Men pass for all del på å skyt skikkelig inn med jaktammoen før du skal på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare kaste frem ett annet alternativ, og det er Lapua Mega. Har brukt denne i 10-11 år og skutt en 7-8 elger med denne, både rene,pene sideskudd, og litt mer skrå. Aldri hatt skadeskyting, fluktstrekning på 30- 50 m. Lite kjøtt ødeleggelse. Men som nevnt ett utall ganger før: Kula spiller ingen hvis ikke skuddet sitter der det skal. Mitt tips er å prøve litt forskjellig, studer skutte elger og situasjoner som dukker opp i elglaget ditt, og finn en kule som går godt i din børse, og som du stoler på, for tro kan flytte fjell og drepe elg :D

Link to comment
Share on other sites

LeivVidar... Du har ennå ikke presentert Federal Fusion i den testen din... Tross gjentatte oppfordringer! :wink: Det er ei kule jeg har veldig god erfaring med på rådyr - tviler ikke på at den vil gjøre jobben i elg også.

 

For trådstarter her, så ville jeg sett på Fusion. :D

 

Har ikke funnet noen som er villig til å gå fra seg en patron eller to enda. Orker ikke kjøpe en hel pakke veit du :P

Link to comment
Share on other sites

takk for gode tips. Da kjøper jeg nok et par pakker fusion, samt noen hundre treningsskudd i american eagle.

 

En kompis av meg har brukt Fusion 180 grs i 30-06 i noen år nå. Tatt fem elg så vidt jeg husker. Veldig fornøyd han i hvertfall. Har sjøl 150 grs .308. Går som bare det i gamle Sakoen min. Ikke brukt på jakt (annet enn å ha laget et digert høl i en bever for et par år siden), bare på skytebanen, så kan ikke komme med erfaringer annet enn det. Jakter ikke storvilt sjøl, men tar storviltprøva i tilfelle det byr seg en sjanse senere (har tittet etter rådyr et par ganger, men de har ikke tittet etter meg for å si det sånn...). Fusion har også jevnt over fått bra skryt i tester vet jeg. Her er en blant annet en test fra Jakt nr 3, 2009: http://www.schouvapen.no/partnere/nyhet ... av-fusion/

 

American Eagle treningsskudd med samme kulevekt går utrolig likt med Fusion i børsa mi, så det er også førstevalg på banen. God presisjon. Samlinger på ned til 23,7 mm i vår, sittende uten anlegg annet enn knærne. Topp fornøyd. :)

 

Også bruker du ikke opp et helt statsbudsjett på skytingen! Kjekt når en ikke lader sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Som regel ammo ladd med konvensjonelle kuler som er tunge for kaliberet og som er ladd litt moderat gir meget pene slakt og ofte gjennomskyting(hvis mann er ute etter det). Disse koster vanligvis lite ferdigladd. :wink: Eg har prøvd billigste patron på markedet i dag i kal.7x57R i 175grs frå Partizan på hjortevilt med svært god resultat. Prisen? Ferdigladd patron som en premium kule. Så det går ann, ja. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om du skal kjøpe en billig-kule er Lapua Mega den eneste jeg kan anbefale.

Har sett altfor mange jævlige slakt med Elite og Fusion. Med reine sideskudd funker dem. Men på marginale vinkler er de ikke å stole på.

Selv sverger jeg til A-Frame og North Fork.(Men jeg lader jo selv).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke likt A-Frame før pga (som vanli) folk sier den er knallhard og den passer best i magumkalibre. Nå fikk jeg noen 165 grs A-frame i kal .30 tilsendt for ekspansjonstesten min og da viser det seg at denne kula faktisk er meget ekspansjonsvillig og den ekspanderer bra i lave hastigheter. Jeg ble meget imponert av kula og idag var jeg å hentet en pakke på postkontoret. Presisjonen lå på 12mm og 21 mm på 100 meter med en V0 på 824 m/s. Så får vi se da til høsten om det blir noe elg på post. Det eneste minuset er prisen, men hva pokker gjør det vel at kula koster 13-14 kr/stk. Ikke skal jeg skyte opp med den kula og hvis jeg er så heldig å få elg på post, hva gjør det om jeg må bruke 30-40 kr på å få den i bakken..? Bilder av denne testen kommer så snart jeg får tak i kamera... (kjerringa er borte :mrgreen::roll: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...