Jump to content

"Arvet" Kongsberg Hagle


Covi

Recommended Posts

I går gav en gavmild onkel av meg en gammel Kongsberg hagle.

Hagla har tilhørt to onkler av min far, så for meg har den høy sentimental verdi.

Jeg har lagt ut noen bilder og håper noen har litt info om den. Hvor gammel er den? Jeg vil anta rundt 50tallet. Har den noe verdi uten om sentimental verdien?

løpet er merket med 8160 og KONGSBERG VÅPENFABRIKK KAL 16

 

Om jeg bestemmer meg for å skyte med den så bør jeg vel levere den til en børsemaker for sjekk?

 

Er det noe jeg bør gjøre med den utenom å sette den inn med olje?

 

 

normal_DSCI0069-2.jpeg

normal_DSCI0070-2.jpeg

normal_DSCI0074-2.jpeg

normal_DSCI0075-2.jpeg

normal_DSCI0076-2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Dette er hagler som tåler bruk, men husk å aldri lade den med røyksvake patroner, de er bygd for svartkrutt!!! :)

Jeg husker at som våpenløs 15-åring rundt 1950 hadde jeg svært lyst til å kjøpe en slik nyprodusert hagle fra Kongsberg. Den var utstilt og tilsalgs i nesten alle våpenbutikker på den tiden. Pris omlag 330 kroner. Løplengde opptil 100 cm. Bygget for 65 mm røksvake patroner. Pris 43 øre pr. stk. På grunn av pengmangel hos meg og veto nedlagt imot handel fra mine foreldre ble det ikke noe av. Solid og godt våpen. En sjeldenhet i dag.

Kongsberg laget forresten på denne tiden også en sideligger hagle. Ganske kostbar, litt under tusenlappen. Langt borti en vanlig årslønn på disse tider. Disse var ikke bare problemfrie. Fabrikken hadde på den tiden kanskje ikke nødvendig kompentanse for slik produksjon. De ledende var også lite villig til å lytte til tilbakemeldinger fra forhandlere og brukere om feil og ting som burde rettes på. Produksjonen tok slutt etter noen år. Men den er likevel ettertraktet av samlere her i landet, kanskje også fordi den ble laget i et såvidt lite antall.

Anbefaler trådstarter å ta vel vare på det klenodium som en etterkrigs Kongsberg/Remington enløpet hagle er. Skulle gjerne hatt en selv. Men guttedrømmen har desverre ikke gått i oppfyllelse.

Vil anbefale at du kontakter Kongsberg og får skikkelig klarhet i spørsmålet svartkrutt/røksvakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en A inne i rundingen ja. Den er stemplet etter serienummeret. Hva betyr det?

Du Mentor jobber på KV? Vet du om jeg kan bruke røyksvake patroner i denne? Jeg tror tidligere eiere har benyttet det i allefall, men det trenger ikke være rett for det.

Link to comment
Share on other sites

Ja de kan ifølge brosjyre fra 1952 brukes med røksvakt, dette vet jeg ikke om gjelder våpen stemplet med KONGSBERG VAAPENFABRIKK men etter at de brukte å i våpenfabrikk skulle dette ikke være noe problem hvis våpenet er i god stand.

NB husk å bruke 65mm på de gamle.

Det står også i annonser på 580 tallet at kamer er tatt opp til 70mm.

Dette må du i såfall få sjekket.

 

Jeg skyter hver vår en konkuranse med Kongsberg hagler med 1m løp.

Vi har brukt 67,5mm ammunisjon uten problem.

 

Man må se forskjell fra RB makanismen på gamle omborede RB rifler som er omgjort til hagle og de kassene som er bygd for å være hagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Jo da, min far født 1904 , 

løste hundrevis av 24 kaliber Nittedals og Raufoss patroner med papphylse.

Røksvakt krutt.

Alkejakt.

Børsa, Remington Rolling Block, oppboret/smerglet.

Den ble farlig etterhvert, løs i mekanismen.

Mekanismen åpnet seg under skuddløsningen-

dvs at slark  mellom hane- og blokkrulle fyrte patronen uten at alt var i lås.

Særlig fra halvspenn.

Rolling Block er bra, men det finnes  så mye sarv der ute,

BRUK IALLFALL GODE BRILLER.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De som har en gammel Kongsberg RB-hagle, eller en "Stomperud-Krag", en M/59 eller M/67, eller bare en vanlig "Forsvars-Mauser", der KV har skiftet pipe og laget en "halvmåne" i framre låskassebro, for å kunne lade .30 Ball M1-patroner (30-06) med klips - - - -

 

- - - - - alle vi kan nå si at vi, på en måte, har en "Rolls-Royce"  :mrgreen:

 

http://www.nationen.no/naering/stortinget-har-godkjent-oppkjopet-av-rolls-royce-marine/

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...