Jump to content

Samme type tennhetter i .308W og .375 H&H?


Ulken

Recommended Posts

Når jeg en gang kommer så langt at jeg begynner å lade patronene mine selv så ønsker jeg å gjøre dette så rasjonelt og enkelt som mulig. (En type krutt, en type hetter osv. i hvertfall til man opparbeider seg litt erfaring.)

 

Jeg lurer derfor på om man kan bruke samme type tennhetter i de to nevnte kaliber? Dette for å slippe å ha flere typer tennhetter å forholde seg til.

 

Hvis nei, hvorfor ikke?

 

Hvis ja, hvilke hetter anbefales?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Ulken; som Per-S allerede har skrevet, er dette mulig, men ikke optimalt. Jeg er temmelig sikker på at du på dette stadiet ikke innser hva du er i ferd med å kaste deg ut i, og at dine nåværende intensjoner ikke engang er i nærheten av hva de kommer til å være når du har ladet en stund. Tro meg; ladebua kommer til å være pepra med ymse ladekomponenter og verktøy, og du kommer til å elske det. Hjemmelading har nemlig ikke noe med rasjonalitet å gjøre - det er en sykdom ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bah! ikke hør på de, hjemmeladning er for å spare penger, og utvikle patron/kule kombinasjoner som gjør livet trivligere på bane og på jakt. Ta meg, jeg har ingen intensjoner om å drive det til noe stort, kun finne noen passende greie ladninger som ordner biffen (bokstavligt talt).

At jeg allerede har blåst noen kroner på en Wilson hylsefres med tilbehør, samt litt annet stesj til ladepressen (som jeg ikke engang har kjøpt enda). Betyr ikke at jeg er smittet av noen mystisk sykdom, dette ble kunn innkjøpt fordi det er kjekt å ha når en skal frese opp ringnitingen på 223rem hylser o.l. Litt må en jo ha av utstyr for at en skal kunne ha det litt makligt. Som du skjønner, en kan godt holde på med dette basert på fornuft og praktisk behov. (tror nesten på dette selv) :oops::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er hettisjist og har som regel en 3-4 typer liggende til lading av kalibre fra 6,5x55 til .375 H&H, men ofte bruker jeg bare FED 210m til alt. Det går helt greit, men noen ulemper er det.

 

.375 H&H kan lades med alle store riflehetter, men jeg har hatt ujevne resultater med milde hetter som CCI200 og derfor vil jeg personlig ikke anbefalle så milde hetter. En kraftigere standardhette som FED 210 eller en veldig kraftig standardhette som Winchester WLR fungerer etter min erfaring veldig bra i .375 H&H, og i realiteten er dette hhv. magnum light (fed210) og rendyrkete magnumhetter (WLR) uansett hva det står på esken.

 

Du kan utmerket godt lade .308win med f.eks. FED 210, også med brukbart resultat. Kanskje ville du fått noe jevnere ladninger og noe lavere trykk gitt samme hastighet med en mildere hette, men ofte er forskjellene reinspikka teori. Det du imidlertid skal være fullstendig klar over er at en del ladetabeller for .308win er skutt med milde hetter som CCI200, Lapua etc. og da vil du få høyere trykk med f.eks. FED 210, og må derfor redusere ladningen noe. Ha dette i bakhodet, les hvilken hette tabellen er skutt med og bruk fornuft så er dette helt uproblematisk.

 

Når det er sagt må jeg jo tilføye at å bruke FED 210 og N140 til alt i både .308 og .375 er litt som å lage alle middagsmåltider av kjøttdeig, det er variasjon og eksperimentering med ulike komponenter som gjør hjemmelading avhengighetsskapende. Men det kan du jo oppdage etterhvert som du blir varm i trøya!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt må jeg jo tilføye at å bruke FED 210 og N140 til alt i både .308 og .375 er litt som å lage alle middagsmåltider av kjøttdeig, det er variasjon og eksperimentering med ulike komponenter som gjør hjemmelading avhengighetsskapende. Men det kan du jo oppdage etterhvert som du blir varm i trøya!

 

Nå er jeg akkurat like novise på kjøkkenet som jeg er ved ladebenken, så kjøttdeig (les: felles krutt og tennhetter) vil være helt ypperlig å starte med. :oops:

 

Ser at dere nevner N-140 og N-160 krutt. En kompis har hjulpet meg å utvikle en ladning til 375 som bruker N-150 krutt. (70 gr bak en 300 gr Oryx.) Så vidt jeg har klart å lese meg frem til, så skal vel N-150 også være et brukandes krutt til .308?

 

Tusen takk for svarene! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser at dere nevner N-140 og N-160 krutt. En kompis har hjulpet meg å utvikle en ladning til 375 som bruker N-150 krutt. (70 gr bak en 300 gr Oryx.) Så vidt jeg har klart å lese meg frem til, så skal vel N-150 også være et brukandes krutt til .308?

N150 er nok eit betre alternativ om 308 og 375 skal ladast med samme kruttet. Men det passar best til dei tyngre kulene (165grs og oppover) i 308.

Link to comment
Share on other sites

heisann. Jeg har 308 og har hatt en 375, og prøvde meg med samme type hetter i begge to. (fed 210) Det fungerte greit, men kostnadene med hetter er så liten, at jeg vil nok anbefale magnumhetter til ladning av dronningen. Jeg brukte forøvrig N150 til 375'en, og bruker N140 til 308'en.

Som flere har vært inne på, så baller det fort på seg når man lader selv, så jeg vil nok tro du ender opp med flere typer hetter og flere typer krutt du og.

Men det er da ingen ting å bekymre seg for. Det viktigste er nemlig at du innfører rutiner på krutthåndtering. Kun en sort på benken til en hver tid. Da går det så bra så. Innfører du slike rutiner med engang, så vil du ikke ha problemer med flere sorter krutt, tennhetter, kuler og alt annet ladesnask :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...