Jump to content

NM Elgbane Oppdal 09


running_moose878

Recommended Posts

Guest graahund

Skal oppover og tar med Østerdalskarusellen først. Har liksom blitt en tradisjon det :D . Skyter NM først neste fredag så det blir litt tid til ferie i mellomtiden :D

Link to comment
Share on other sites

noen som vet om resultater blir lagt ut fortløpene? er sjuk på og vært der egentlig, men får ikke med seg alt påsommern.få prøve og ta en tur neste år.er nok ivrigre på jaktfelten og egentlig..lykke til dem som skal skyte.

 

Tror det skulle være som i fjor, med live anvisning på internett.

Link to comment
Share on other sites

var en tur innom oppdal i går (søndag) og må si at der hersket det et kjempe kaos !! var mye missnøye med opplegget der oppe

 

nå vet ikke jeg så mye om hagleskytinga aner en at den var en del forsinket men rifle skytinga har jeg fulgtmed litt på.

 

- press skytinga kom veldig sent i gang og når det først kom i gang så viste elekrtonikken verdier som ikke stemte med faktisk skutte verdier

(dette ble oppdaget pga nye pappskiver så vi så hva vi skjøt) dette var ikke i orden når jeg dro kl 1900

 

- på press skytinga (revepressen) så er det kun 1 klasse der feks jegere med begrensning på kikkert våpenvekt klær må konkurere med sporter som i praksis ikke har noen begrensninger

dette mener jeg blir blodig urettferdig og bør gjøres noe med.

kvalifiseringskravene til kveldsfinale mener jeg også er for strenge på reven var det opprinnelig ment å være 14 p av 15 mulige dette er en boj rev og femmeren er vel litt større en et

kronestykke ! nå ble kravet redusert til 11 p men er vel enda syns jeg de er strenge (obs det skytes stående for alle) og 3 skudd 30 sek

 

på villsvinet er det delt i 2 klasser der er kravet til kveldsfinale for jeger klassen 30 p og for sporter klassen 32 poeng av 33 mulige

Dette tror jeg ikke det er mange som klarer i løpet av uken og finalene vil bli preget av lite folk (kveldsfinalene)

tror også det er mange som ikke gidder å skyte dette (spes revepressen) når kravet og klasse inndelingen er slik.

 

- kveldsfinalen på pressen på søndag ble det også en del rot med når finalelistene kom opp så var plutselig kravet for å bli med til finalen redusert og flere av de med

gode poengsummer hadde reist da de trodde de ikke fikk være med men det viste seg at de hadde dagens beste poeng !!!!!!!!!

 

- på løpende elgen var det også en del rot med bla annet annvisning

 

- i dag mandag så har løpende elgen stått i ca 3 timer og det har hvert store forsinkelser men dette har hvert teknisk svikt som ingen kan noe for.

 

håper de snart får dette på skinner snart slik at de kan få en vellykket uke

snakket med noen som var der i dag og det er mye surmuling blandt utøverne

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at det var innkjøringsdag på søndag ja :roll:

 

Jeg skjøt mitt første elg stevne, og ble mildt sagt nærvøs :oops:

 

Gikk fint på sittende og stående, 50p 9innertreff, men på løpende skalv knea såpass at jeg stoppa på 90p. Ble ett nakkeskudd gitt.. Sånn passe fornøyd med skytinga :?

 

Synes det er lite aktivitet i tråden her jeg, folkens!?

Link to comment
Share on other sites

ja dette høres ikke bra ut 375, nå er jeg gla jeg ikke er der i år,skjønner at det ikke er lett og arransjere et så stort og omfattene stevne, Men her er det nok noe som må bli nøyere med evaluering etter stevner,Her må NJFF på banen og se på di stevnene som får topp score på aransjemanget sitt. Deter og ekstra viktig med og gå gjendom alt i god tid før stevner og sjekke og teste.Er forseint den dagen da stevne er i gang.Ta for eks jaktfelt nm rundt om,har skutt di 3 siste årene nå,og må si at lygna var veldig godt arransjemang, Det er noe med dette hjule som ikke trenger og finnas opp på nytt. Ta ting som virke (data-elektronikk) skal det gjøres noe spesielt for eks noe rundt press skyting,så burde det prøves ut litt før et NM så en har en hvis peiling på tid og at ting virker,Dette er og en trygghet for di som skal arransjere.En ser fort og grinete og dømmen vi kan bli når ting går dårlig. Men vi må og rose di som arransjere når ting er bra gjort. på dette området må njff inn og være med litt i styringa.di skal tross alt stå ansvarlig.Det jeg er mest redd for her er at når ting ikke går bra og peppern kommer så er det mange som vegrer seg for og ta nye stevner,og da sier det seg selv hva som skjer på sikt...lykke til på oppdal

Link to comment
Share on other sites

@ Karlstad: Er vell ikke så rart at det er dårlig med aktivitet i tråden, folk "bor" jo nesten på banen. :lol: Var ikke i vogna før kl var 22:30 i går. :shock:

 

Jeg tror mye av grunnen til at det har vært mye tull, både på elgbanen og haglebanene er at Oppdal JFF og Norges JFF har tatt seg vann over hodet arangsementsmessig med og ha alle NM'er under ei uke. Var vell underbemannet på stort sett alt i går. Og i sekreteriatet er det ikke vits og spørre om noe, vertfall ikke om regler om elgbanen.

 

Håper Forbundet tar ansvar i ettertid..

Link to comment
Share on other sites

Parodi på resultatservice, og rapportene jeg har fått av skyttervenner bærer ikke preg av at oppdal har gjennomført på brukbar måte. Må kunne forvente en viss kvalitet på arrangementet når det er et nasjonalt mesterskap! men nå økonomi er overordna det å gi skytterne et bra arrangement går det slik :evil: Økonomien skal bli bra som følge av et godt gjennomført nm, ikke bra nm som følge av god økonomi!!!!

 

Hadde enda representantene fra njff hatt bein i nesa og sagt klart i fra om det som ikke er godt nok, men neida!

 

ja litt irritert.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

tulling: +1 Er rart ikke JFF stiller visse krav til ett NM. Er egentlig litt rart at de ikke stiller med noe hjelp til arrangør i form av teknisk personell e.l. da et dårlig gjennomført mesterskap vil sette organisasjonen i et dårlig lys og skape negativ reklame for organisasjonen. Det er ikke det skytesporten i dag trenger!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen der ute som vet hvem som ble norgesmester ?? Hvis de har klart å gjøre seg ferdig med finalen da. Først gikk jeg hele mandagen og var irritert pga. all ventinga. (Ikke på grunn av årsaken, men pga. den manglende infoen fra arrangørene) Så har jeg pinadø gått hele uka og venta på resultatservice. Tommelen ned for arrangementet i år, desverre. Det her burde Oppdalingan klart bedre. :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt utrolig ikke mulig å finne ut hvem som blei mester. Har vært der hele uka jeg men det har vært nm i venting og rot og rør fra dag 1.

Men det blir vel som altid norges jeger og fisk skryter vel av arrangsjøren så slipper di unna alle problemene.

Jeg har bare skutt hagle der oppe men det har vært samme rotet på begge deler så får håpe noen gir di riper i lakken såfår vi håpe det kan bli litt bedre neste år.

Link to comment
Share on other sites

Flott, hvis noen har komplett finaleliste, så legg ut her please....

Jeg tok en tlf. til Gro Aune på Oppdal, og hun beklaget det hele, og sa det var lerdueskyting.com som var ansvarlig for å legge ut resultat, og jeg spurte om hun ikke kunne purre på dem, og det skulle hun gjøre...Det var en server som streika på Opdals nettside, så derfor ble res. lagt på lerduesiden....

Link to comment
Share on other sites

Liker ikke å si det - men... Dette var mitt 21.-23. Norgesmesterskap i jaktskyting, og det dårligste norgesmesterskapet jeg har vært på.

Oppdal hadde skikkelig utur - og tror nok de tok seg vann over hodet (og vel så det) med dette trippelarrangementet.

 

Er forsåvidt ingen ting jeg har opplevd som har gått riktig for seg.

 

Kom oppover på søndag kveld, og tok første turen på skytebana på mandag formiddag. Sjekka inn våpen og ble registrert. Dette gikk jo bra, men ikke på rett måte. Avtrekksloddet ble slengt på avtrekkeren, så det dingla bra. Vet et vanlig avtrekk hadde dette gått av med en gang. På sauer'n min sitter kinnstøtta slik til at jeg må skru den av for å få ut sluttstykket. Derfor pleier jeg å løse ut sluttstykket for å få børsa oppi kofferten. Sluttstykket henger da løst - og når det lukkes går sikringa på. Dette hadde dem ikke greie på, og skjønte virkelig ikke hvorfor avtrekkeren ikke gikk av. Nok om det - ved dette tidspunktet var jeg fortsatt ved godt mot.

 

Etter innsjekking var planen å skyte inn. Dette ble det ikke noe av, da løpende elgen hadde stoppet. Etter hva jeg har hørt, så stoppet elgen på søndag også - fordi den kjørte seg fast i det uklipte gresset. Det burde være det minste problem å holde dette nede. Mandag gikk det en bryter, og elgen kjørte rett i veggen. Akkurat hva feilene var her tør jeg ikke å si, siden det fort blir en del rykter og feilinformasjon. Men det ble mye venting, og ikke fikk jeg skutt inn.

Kan også melde om at noen skyttere fikk ildkommando på fasthold: Standplassleder rakk å si "Klar", før en mercedes kom kjørende mellom standplass og skiver!!

 

På mitt skyteprogram denne dagen sto jegertrap. Her ble det nærmere 2 timers venting før vi fikk skjøti. Blir vist på standplass, og får bra informasjon om at utroperen på to standplasser ikke er helt gode - så det kan bli til at man må rope ut fler ganger. Greit nok.

Kommer i gang med skytinga, og jeg får klikk på første skuddet. Løpsvelger er no shit ;-) Meg sjøl skyldig, men opplever standplasslederen som lite imøtekommende og rett og slett utrivelig. Jeg er ny i detta gamet, og sjøl om jeg kjenner rifleprosedyrene ut og inn, så gjør jeg ikke det med hagla. Standplassleder river hagla ut av hendene på meg (jeg er klar over å gi den ifra meg, men opplevde dette på en dårlig måte. En ting er å overta hagla, en annen ting er å rive den ut av hendene mine). Vi skyter videre, og det går jo forsåvidt greit.

Rundt 15.-20. skuddet en gang får jeg ny klikk. Standplassleder kommer på nytt og river hagla ut av hendene på meg. Han kjenner at sikringa er dytta fram, prøver avtrekkeren, åpner hagla og det er ikke anslag i tennhetta. Løpsvelgeren er heller ikke rørt, og jeg viser til at han satte den riktig for meg etter første skuddet mitt. Så begynner han å kakle i at sikringa var på. Når han åpner hagla (o/u) går jo selvfølgelig sikringa bakover automatisk. Jeg ble litt småilter, og han måtte gi seg med en gang, og jeg fikk ny due. Greit, men mye urolighet og unødvendig diskusjon. Endelig ferdig med første serien.

 

Men neste serie venter ikke med det. Skytter 1 og 5 må være sidedommere. Skytter 2 (meg) må skrive, og nr 4 fylle duer.

På neste trapbane er det mer hyggelige og åpne folk, og tar ting litt mer med humor enn med en maktfølelse. Skytinga går så og si feilfritt for seg, men når vi er ferdige må vi igjen jobbe for å få arrangementet deres til å gå for seg. Skytter 2 og 4 er sidedommere, en skriver, en fyller duer....

Hva som er vanlig prosedyre på et slik mesterskap vet jeg ikke, siden dette var mitt første stevne i det hele tatt, men hadde jeg vært arrangør ville jeg gitt skytterne ferdig opplegg.

Det koster nok å delta, men allikevel må vi jobbe. Ikke nok med dette - men den skytteren som ikke fikk jobb ble sendt ut blant publikum for å selge lodd til inntekt for dem selv!

 

Når vi endelig ble ferdig og gikk fra trapbanene ned mot skytterhuset passerte vi elgbanen. Klokken var da ca 20.10 - og da hadde dem opprop for skyttere med skytetid kl. 15.00. Skytinga pågikk til ca kl 23.00 på kvelden.

 

Tirsdag hadde vi tett opplegg med lerduesti tidlig på dagen, og elg på ettermiddagen.

Vi var av de første som skjøt stien, og ved oppmøte møtte vi en kar som ikke riktig visste hva han drev med. Vi måtte si hva han skulle gjøre, og han visste ikke en gang på hvilket tidspunkt vi skulle ut. Det ble litt erting - og jeg sa mens vi sto og venta: "Jeg regner med det blir en times venting i dag også, så jeg tok med meg niste og drikke, jeg".

Og det ble det tid til. På andre posten ble det feil på kasteren, og vi satt og ventet i tre kvarter. Kasteren som sendte dua mot skytteren sto innstilt med en variabel, så dua kom nermere og nermere. (kasteren la dua lenger og lenger ut for hver gang) Livsfarlig, forsåvidt. For da dem prøvde å gjennomføre kom jo dua på skotuppene til skytteren, og de smalt rett framfor standplass - hvor det forsåvidt var bra med sten....

Dem fikk omsider en dreis på kasteren, men da sendte dem duene rett i ei lita furu. Denna burde dem klart å felt ned for 14 dager sida..... Ellers gikk stien greit for seg for min del. Og det skal jo sies at det stort sett var blide og trivelige folk rundt på postene.

Tilbake tok det ganske mange timer før resultatlister ble oppdatert.

 

Dem klarte heller ikke å få ut riktige resultatlsiter på jegertrapen. Der kom det ut lister med omgangsresultater, men en premieliste skal jo være uten kveldsfinaler. Tross mange tilbakemeldinger ble det ingen endring. Hørte vel også noen ord om at en kar eller to fra Løiten JFF overtok styringa på resultatservice på elgen.

 

Det ble klart for elgskyting. Dette gikk jo OK for seg, men det ble myyyye unødvendig venting. Tok vel sikkert 20-30 minutter å vente mellom fasthold til vi fikk skyte løpende - samt at det ble mye vening før vi fikk skyte fasthold. Fastholdene bør ikke skytes fortere enn at dem klarer å ta det unna på løpende. Personlig ville jeg nok også kjørt 4-mannslag i stedet for 8-mannslag, når det er 4 skiver.

 

Premieutdeling på lerduesti ble etter hvert satt i gang, selv om dem aldri fikk tak i NJFFs representant. Det ble riktig nok beklaget for alle problemene dem hadde hatt.

 

Torsdag tenkte vi å prøve plakettskyting på trap. Bana var som en potetåker, og kasteren hadde stadig problemer, og to timers ventetid holdt ikke. Tross 150 kr i kontingent måtte vi også her jobbe for skytinga.

Tydelig et mannskapsproblem, men da bør dem heller ikke satse så stort.

For meg er det ikke det å gjøre en jobb som er noe problem, men det er at det blir så mye uromomenter rundt det.

Detta er som på et jaktfelt-NM å sette deltagerne selv til å anvise/klistre skiver.

 

Etter evaluering i NJFF etter forrige NM elg i oppdal var dem selv med på å foreslå å arrangere NM på 3 faste steder i landet - på rullering. Altså at dem selv skal ha NM hvert tredje år. Den tror jeg brast ganske enkelt nå.

 

Synd det skulle gå slik, for jeg har vært på fler gode arrangement i Oppdal før. På et norgesmesterskap skal det være en viss kvalitet, og den må NJFF jobbe for å opprettholde.

For eksempel ga ikke trapskytinga noen ønske til gjentagelse for min egen del, og det er jo ikke slik vi skal oppnå i skytesporten.

 

Dette er mine negative opplevelser - og drar dem fram for det er punkter som jeg mener må forbedres for at det skal bli et brukbart NM. Riktig nok mye blide folk (der det var folk) ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja her kommer det jo helt klat fram mangelen på utprøving og mangel på gjendomføring, Virke jo som det bare er og få penga inn og levere det som blir tilbake til oss skyttere. Nå må NJFF ta tak i di arransjemangene som ikke går etter hva somer planlagt og sammen løse flokene, dette at vi skyttere skal være med og selge lodder og drifte stevne er jaggu noe av det mest tullete jeg har hørt, en melder seg da ikke på et NM for og være med på en dugnad. Hvis foreninga ikke har folk nok så må en bare ikke ta på seg så store oppgaver men heller ta stevner som passer inn med ca ant folk en har til rådighet. NJFF er paraplyen som hersker over oss, og da får dem jaggu se til og ta ting og rydde opp nå.for dette må tydelig tas fra toppen om det skal skje noe.

Hvis det er slik at det ikke har blitt rydda gras og kjørt på med dugnader i forkant av et NM så har ikke oppdal gjort seg fortjent til oppgaven. og det burde blitt refundert penger til di startene.

Er veldig gla jeg ikke hadde tid til og reise og delta i år...blir spennend og se i jakt og fiske om det kommer noe om disse hendelsene og hva dem har tenkt og foreta seg på vegne av oss skyttere. skal vi fortsette og betale kontigenter og startavg så får det bli en bedring på det med resultat service og at ting er prøvd-innkjørt før selve stevne. disse problemene her er slik som kan skje på et lite lokalt stevne ikke i et NORGESMESTERSKAP.

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Først av alt: Å vinne et norgesmesterskap som junior står det respekt av! Grattis Thomas!

 

NM for min del:

 

Skulle skyte elgbane mandag klokka 14:30. Fikk tidlig beskjed om at det var forsinkelser, og da fatter'n spurte dem hvor mye de var forsinket, ble det sagt ca. 2 timer. Greit nok, jeg tar med meg saueren og rusler oppover ved 16-tia. Da jeg kommer opp, får jeg "ny" skytetid, klokka 18:30. Da er det greit, jeg fikk faktisk noe å forholde meg til.

Klokka gikk, og klokka 20:15 kom jeg inn på fastholda. I mellomtiden hadde wieren på elgen blitt bytta, så farten hadde endret seg fra 4,45 sek til 4,85 sek. Dette ble vi IKKE informert om, jaggu glad jeg skjekka det med stoppeklokka før jeg gikk inn.

Sittende gikk greit, men i stående klarte jeg av alle mulige verdens ting å skyte en 4'er! Ok, firer var godt betalt for det skuddet..trudde det var værre!

Jeg pleier aldri å ta prøveskudd på elgen, men ettersom den gikk såppas sakte, valgte jeg å gjøre det alikevel. Avtrekk midt i innerfemmeren, anvisninga viste en ytterfemmer foran. Måtte vri litt på forstørrelsen på kikkerten for å få foranholdet til å stemme. En annen ting var at blinken var så fillete at innerfemmeren nærmest så ut som ett stort hull!

Første løpendeserie fløyt bra. Fire gode skudd, og ett litt dårligere, men ikke så dårlig at jeg trodde det ble poengtap på det. Andre løpendeserie åpnet jeg med ett dårlig skudd, men resten smalt i innerfemmeren..uten noen form for "stopping" av børsa. "Jippiii" tenkte jeg, og var sikker på at jeg hadde skutt 98-99 poeng. Men neida, 25/4 på første serien, og 19 på andre :shock: Var registrert en bom bak i vomma på'n på andreskuddet :cry: Så paff har jeg aldri blitt! Prata med to "A"-skyttere som hadde opplevd det samma, med bommen på eksakt samme plassen. Om det var jeg som gjorde en grov feil, eller om skiva var ufrisk gidder jeg ikke spekulere i...får heller leve med at jeg gjorde en feil. Ferdig med løpende klokka 21:15, valgte da å utsettte kveldsfinalen til dagen etter.

Kveldsfinalen gikk bra, med 25/5. Av de 15 skuddene jeg til da hadde skutt på løper'n der oppe, hadde jeg 13 innerfemmere, en 4'er og en bom :roll:

Hadde lite trua på hovedfinale, men jaggu fikk jeg skyte. Trodde jeg skaut en sikkelig drittserie, kun to gode avtrekk kan vel ta skylda for det. Men av alle ting i verden, så fikk jeg anvist 25...riktignok med kun 2 inne.

Så da ble det 143 poeng...hadde jeg enda vært klar over bommen :x

 

Så var det jegertrapen da. Åpnet ikke akkurat bra, 20 treff. Tre av duene kom ikke innenfor "timer-tia", men etter nærmere 4 sekunder. Sidedommer og skriver mente jeg ikke skulle ha skutt på dem, men heller forlangt nye duer. Bomma på den ene av de tre. Men jeg hadde ingen ambisjoner alikevel, så jeg gadd ikke å krangle om det.

På bane to gikk det litt over forventning kan en si. Jeg visste at jeg måtte ha 25 knus for å komme til kveldsfinalen, men oddsen for at jeg skulle klare det, var vel like lav som at elgbanen skulle gå som planlagt resten av uka.

De 15 første duene ble så og si bare pulver. Due nr. 19 var nære på å klare seg, men det ble guskjelov to biter av den. Litt dårlig treff på due 22, de tre siste ble pulver. I svarte f..... Jeg skaut 25 :shock:

Kveldsfinalen gikk ikke dårlig den heller, bom på 1. og 19. due, 23 knus...og 68 totalt. Meget fornøyd, meldte meg tross alt på trapen for moroskyld.

 

Å arrangere et NM uten å vite med sikkerhet at utstyret fungerer, er nærmest en katastrofe. Det ble sagt av arrangørene at de ikke hadde byttet noe på elgen siden forrige NM der oppe :shock: Det blir for dumt...får for all del håpe at det blir lenge til neste gang jeg skal på NM der oppe :!:

 

EDIT: En annen ting jeg la merke til, var at skinna til elgen var høyere på midten enn i endene, noe som gjorde at elgen ikke gikk rett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jegertrap så er det helt vanlig at skytterne har oppgaver etter endt serie. Vante trapskyttere har ingen problemer med at det er slik, også under NM.

 

Det virker som om Oppdal hadde en del uflaks når det gjaldt utstyr som gikk i stykker på elgbanen. Slik jeg forstod det så skyldtes den store forsinkelsen på mandag at en endebryter var blitt ødelagt slik at vognen kjørte rett inn i motoren. Det vil naturlig nok ta litt tid å fikse. Om utstyret forøvrig var vedlikeholdt og om man var forberedt på reparasjoner skal ikke jeg uttale meg om. Jeg anser det som en selvfølge at utstyret i forkant er satt i topp stand, og at deler og reparatører er tilgjengelig når man arrangerer NM.

 

På trapen reagerte jeg på at man ventet på skyttere. Jeg var vitne til at man ventet i et kvarter på en skytter, til tross for at man allerede var 20 minutter forsinket. Det er bare tåpelig. Har skytteren en grunn til å være forsinket (jeg tror vedkommende hadde vært opptatt med offisielle ting) så får han skyte på et senere tidspunkt. Man forsinker ikke samtlige skyttere den dagen bare for at 1 mann skal få skyte på oppsatt lag! Her virket mannskapet å være dårlig drillet på hva de burde foreta seg.

 

På stien var det store problemer med begge maskinene på post 2. Importøren av disse maskinene stod og jobbet med dem mer eller mindre kontinuerlig. I følge ham var det ikke meningen at disse maskinene skulle brukes til en slik krevende oppgave, til det var de etter sigende ikke egnet. Når jeg skjøt stien på onsdag så reagerte jeg på at den blide herren som alene betjente post 1 ikke hadde samme rutiner som jeg hadde sett tidligere i uken. Forklaringen på det fikk jeg senere; han hadde kommet om morgenen for å skyte, og var blitt værende på posten for å betjene den da de som egentlig skulle være der ikke dukket opp...

Jeg observerte litt ymse når det gjaldt dømmingen på stien. Igjen virket det som det hos noen av mannskapene manglet litt på kompetanse og/eller drilling av hvordan ulike hendelser best burde håndteres. Målene på stien var greie, men det var lagt opp litt for marginalt på enkelte duer. Når det kastes "slappe" duer som må skytes på slutten av sin flukt så blir det uvergelig litt ulike forhold over flere dager. Det er mulig å gjøre målene litt mer "robuste" slik at ulik vind ikke får så pass store utslag. Men alt i alt var stien grei, det var igjen først og fremst utstyret som sviktet.

 

Alle forsinkelsene får konsekvenser med at skytterne ikke rekker andre ting de skal, slik som kveldsfinaler i hovedskyting eller finaler på press og jubileum. En av skytterne reiste hjem i sinne når en pressfinale han hadde kvalifisert seg for gikk uten ham fordi han var forsinket på stien. Han fikk klar beskjed om at dersom han ikke ble igjen og skjøt stien så ville han bli diskvalifisert. Det er en håpløst firkantet behandling av en skytter som har brukt godt med penger på å kvalifisere seg til pressfinalen. Han burde fått tilbud om å skyte stien dagen etter.

 

Man skal selvsagt ikke male bildet helsvart, det var også mye som fungerte utmerket under NM og mange blide fjes blant arrangørene. Imidlertid kommer man ikke forbi at arrangementet virket litt dårlig forberedt på noen punkter. Når man da i tillegg (selvfølgelig) har litt uflaks også, da blir det fort en del misfornøyde skyttere. Dessverre.

 

For min egen del gikk NM som det pleier, litt sånn "nesten". Trap er mest et pliktløp. På stien hadde jeg bare tre bom før siste post, men overflygere bakfra er slett ikke min favoritt så der forsvant finalen. Elgen gikk nesten bra. 89 poeng med to bom på løpende. Det var ikke så langt i fra en flott serie, men jeg ble litt sen og sendte to skudd såvidt i vollen i stedet for 5-eren. Det er vel kanskje de ekstra NM-nervene som spilte inn i år også...

Link to comment
Share on other sites

Kan vel også legge til at en skytter fra ei naboforening her kjørte oppover på mandag, og gikk rundt med børsa på ryggen hele dagen - inntil klokka ble så mye at han måtte pakke sammen og reise hjem til hedemarken uten å få skutt....

 

Dette er elendig!

 

Som sagt vet ikke jeg hva som er vanlig prosedyre ift. jobbing på jegertrap. Og ikke det at jeg har så mye i mot å gjøre litt, men det ga meg som fersk lerdueskytter mye uro i skrotten.

Ikke føler jeg meg heller kompetent til å se om ei due mister et skall eller ikke.

Når det koster såpass som det gjør å skyte de 50 duene så bør dem jammen meg tilby en skytter mer.

Dette sier jeg med bakgrunn i å være jaktfelt- og elgbaneskytter.

Men selve loddsalget som skytterne uten arbeidsoppgave ble satt til tok kaka.

Vet fler snek seg unna den oppgaven - og gikk heller opp til neste trapbane og slappet av. Er ikke dette konkurranse etter ulike vilkår.....? Sånn prinsippmessig....

Link to comment
Share on other sites

Loddsalg som oppgave etter endt skyting har jeg aldri hørt om før. Jeg ville ha avvist en slik oppgave! Vanlige oppgaver etter en serie jegertrap på kretsstevne er; dommer, sidedommer (2 stk), skriver og kontrollør av skriver. På den måten har alle i laget oppgaver etter endt skyting. Til dommer bruker man vanligvis mer erfarne skyttere, de andre oppgavene kan alle ta seg av.

 

På NM tok arrangøren seg av dommergjerningen, dvs. de skaffet dommere på forhånd blant de tilreisende skytterne og fra egne rekker. Arrangøren holdt også skriver, dvs. han som førte treff/bom på PC. Jeg regner med at det han førte gikk rett inn til "datasentralen" for resultater. Den lokale resultatføringen virket å fungere helt greit, det var publisering på arrangørens nettsider som sviktet, grunnet dataproblemer på sidene. Etter hvert ble det lagt om til publisering på www.lerdueskyting.com, men den siden har ikke noe formell knytning til NM.

 

Skytterne på NM måtte altså ta seg av sidedommere og kontrollør for to lag, samt fylle duer. At skyttere som ikke er vant med dette føler at de blir forstyrret, det kan jeg forstå. Men det er altså helt rutinemessig for vante trapskyttere. Det som var verre var at forsinkelser på bane 1 enkelte ganger ikke ble tatt hensyn til på bane 2. Det medfører at de som har hatt jobb på bane 1 må gå rett på serie på bane 2 uten å få de 20 minuttene med hvile som er normalt når neste serie skal starte en klokketime etter start for den første. (20 min serie, 20 min jobb, 20 min hvile, =>neste serie). Dette gir ulike forhold for de som har jobb på bane 1 i forhold til de som har jobb på bane 2. Forsinkelser burde forsette på bane 2 og ikke bli tatt inn igjen på bekostning av hvile for skytterne.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt: Å vinne et norgesmesterskap som junior står det respekt av! Grattis Thomas!

 

Andre løpendeserie åpnet jeg med ett dårlig skudd, men resten smalt i innerfemmeren..uten noen form for "stopping" av børsa. "Jippiii" tenkte jeg, og var sikker på at jeg hadde skutt 98-99 poeng. Men neida, 25/4 på første serien, og 19 på andre :shock: Var registrert en bom bak i vomma på'n på andreskuddet :cry: Så paff har jeg aldri blitt! Prata med to "A"-skyttere som hadde opplevd det samma, med bommen på eksakt samme plassen. Om det var jeg som gjorde en grov feil, eller om skiva var ufrisk gidder jeg ikke spekulere i...får heller leve med at jeg gjorde en feil. Ferdig med løpende klokka 21:15, valgte da å utsettte kveldsfinalen til dagen etter.

 

 

EDIT: En annen ting jeg la merke til, var at skinna til elgen var høyere på midten enn i endene, noe som gjorde at elgen ikke gikk rett.

 

Jeg var også i kontakt med flere habile A-skyttere som hadde fått merkelig anvisning på enkeltskudd, og kom ganske fort til å tenke på en gjennomgang vi hadde med Megalink på løpeelgen hjemme (Veit det er kongsberg som har levert elgen på Oppdal). Om innslaget registreres med høytaler i et såkalt trykkammer inne i skiva, ble jeg overrasket over hvor lite som skal til av rift og sår i membranen, slik at trykket senkes og anvisning blir upresis.

Dette fikses fort og greit med teiping av rifter og større ansamlinger av hull. Så om dette kan være årsak til at enkelte får feilanvisning, er det synd om ikke arrangør gir opplæring til de som kjører elgen (noe jeg godt kan se for meg etter å ha vært i kontakt med et sekretariat som ikke hadde drevet med skyting før, banemannskap som ikke burde vært der, og generelt lite på stell.)

Link to comment
Share on other sites

Forresten, noen som var der til slutt på fredagen, og vet hva slags premier det var der oppe? På mandagen,

da jeg skøyt var det lite utstilt, og når en med hjerteklapp og 180 i puls klarer en andreplass i klassen kunne

det jo vært moro å vite hva en har vunnet?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva det var på elgen, men jeg fikk en glassaskjett som tredjepremie på lerduestien.

Dette var vel da brukskunst fra Oppdal. Førstepremien var en malt trebolle (stor, disse var kjempefine), andrepremien var en lik bolle, bare en fjerdedel så stor.

Fjerdepremien var en glasstallerken, femte til tiende to forskjellige typer lysestaker (noen for høge lys, andre for telys).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...