Jump to content

Selproblematikken i Tanavassdraget


sleskham

Recommended Posts

Først vil jeg bare beklage på det sterkeste hvis jeg har plassert dette emnet i feil tråd her på forumet. Jeg fant ikke noen andre tråder som virket mer logisk (friluftsliv, lover og regler og off topic murret litt).

 

Så vil jeg bare beklage hvis det allerede finnes en tråd for dette temaet her på forumet. Jeg har ved hjelp av søkefunksjonen ikke klart å finne en tråd som det virket logisk å skrive dette i. "Seljakta 09" kunne kanskje vært aktuell, men etter hva jeg har skjønt dreier den tråden seg om ordinær seljakt, og ikke problemer i forbindelse med laksebestand, laksefiske eller skadefelling.

 

Så vil jeg til slutt bare beklage at jeg i det hele tatt bruker å så mye spalteplass på å bare beklage(!). Men det gies så mye påpakninger på ikke-korrekt forumopptreden, at man blir jo livredd, kan man trygt si. Moderatorer må gjerne flytte dette emnet dit hvor den hører hjemme, eller slette den hvis den ikke følger kammerets regler og direktiver.

 

Ellers et bra forum med mye god info.

 

Så til saken:

 

I Tanavassdraget har problemet med den årlige selinvasjonen nådd nye høyder i år. Vi er inne i et rekordår hva gjelder mengden sel både i Tanamunningen og opp i selve hovedelva. Vi trodde i fjor at det ikke kunne bli værre. For to år siden ble det nemlig skadefelt steinkobbe så langt oppe i Tanaelva som rundt 15 mil fra elvemunningen. Som vanlig var det ingen forskere, forvaltere eller myndigheter som trodde på lokalbefolkningens beretninger som selens herjinger. En representant hos Fylkesmannen i Finnmark, mente nemlig at dersom det virkelig fins sel så høyt oppe i vassdraget, så skulle han spise den rå!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom%20...%20k/1.720618

 

Lokalbefolkningen er vant til å ikke bli trodd av Fylkesmannen, Direktoratet for Naturforvaltning, Miljøverndepartementet eller miljøvern"ekstremister". Dette til tross for gode bevis. Se eksempelvis her:

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter%20...%20425542.ece

 

Laksebreveierforeningen har for inneværende år fått skadefellingstillatelse på kun 4 sel, som oppholder seg i selve Tanaelva. De 150 selene som blir observert i området ved elvemunningen, får være i fred. Det er kun gitt jaktkvote på 46 sel for hele Finnmark, og i og med at denne kvota så og si er oppbrukt, hjelper det lite at Tana kommune har satt skuddpremie på selene.

 

Det hjelper lite at selve kommunen vil ha ned selbestanden:

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article4432527.ece

...når vi ikke har noe makt og myndighet til å selv regulere problematikken.

 

Lokalbefolkningen er mektig forbannet og frustrerte nå, og har etablert en støttegruppe på Facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=94666597417&ref=ts

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner så altfor godt frustrasjonen når du får liten gehør hos myndighetene. Og utspillet fra Fylkesmannen er f**n meg direkte provoserende. Dere får ta med ett stykke rå sel, bord og stol og dekke til for han utenfor kontorbygget. I tillegg kan dere servere han bevisene. Til å skylle ned selen med, kan han få en flaske tran. Da tenker jeg det blir bittert nok.

 

Snakket forøvrig med en seljeger fra rogalandstraktene for en tid tilbake, og han nevnte mye de samme problemene du er inne på. I enkelte elver skal visstnok laksefisket være ødelagt pga sel, men det verste er faktisk at enkelte jegere rapporterer fangst av sel uten å ha jaktet, kun for å fylle kvoten (bemerk: dette er en påstand fra tidligere nevnte seljeger, men jeg fester stor lit til det han sier). Kombinert med disney-politikk og ett kollektivt hylekor mot jakt fra en liten ekstrem gruppe, er det gjerne dette som blir resultatet.

 

Jeg vil forøvrig sitere en kar ved navn Kurt Oddekalv, leder av Norges Miljøvernforbund, for de som ikke skulle være klar over det. Sitatet har sitt utspring fra vedtaket tatt i Brussel om totalforbud mot import av selprodukter pga fangstmetoder benyttet i jakt på sel.

 

... vi kan ikke beskatte dyrene etter hvilke dyr som har penest øyne ...

Sitatet er hentet fra en artikkel på ba.no (http://www.ba.no/nyheter/arbeidogpenger/article4308880.ece)

Link to comment
Share on other sites

Keep em coming :!: Dette er jo skikkelig bra lenker. Limer inn en replikkveksling fra den siste lenken som viser nivået på diskusjonen i kommunestyresalen i Tana:

 

"Karen Inga Vars (uavhengig) støttet Breivik:

 

– Greit nok at selen er en plage, men dyrene er også en ressurs som kan utnyttes. Dessuten synes jeg ikke det er riktig at man bare skyter dem og lar dem råtne, sa Vars.

 

Einar Johansen (Sp) reagerte skarpt. Han ba seg frabedt slik Brigitte Bardot-tenkning. Dette handlet om å bli kvitt en stadig større plage for fiskerne."

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig var det ingen forskere, forvaltere eller myndigheter som trodde på lokalbefolkningens beretninger som selens herjinger. En representant hos Fylkesmannen i Finnmark, mente nemlig at dersom det virkelig fins sel så høyt oppe i vassdraget, så skulle han spise den rå!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom%20...%20k/1.720618

 

 

Å vær så snill, sørg for å få tak i den selen og la vedkommende stå for den uttalelsen... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

det var to kobber eller sel av et slag som forvilla seg opp til til vennesla ved otra og levde herrens glade dager på laks for noen år tilbake. er rimelig sikker på at disse endte opp med ei kule i skallen på lovlig vis i løpet av kort tid, men husker ikke detaljene. du kan jo høre med otra laxsefiskerlag eller lignende om hvordan de gikk frem. to, ti eller 150...et problem er et problem.

Link to comment
Share on other sites

Sel skal ikke finnes i lakse førende vassdrag. Det har jeg fått greie på fra fiskeridirektoratet. Og i den sammenhengen ville jeg ha jakt i fjorden her hvor jeg bor. Men det var ikke mulig ettersom det etter siste telling fra fly ikke kunne dokumenteres at det var for mye sel :o tenk og fly over og kikke etter sel! Har store nok problemer å få øye på en kobbe fra båt når den ligger tørr på steinene i fjæra.

Skjønner godt frustrasjonen deres.

Link to comment
Share on other sites

[...]Men det var ikke mulig ettersom det etter siste telling fra fly ikke kunne dokumenteres at det var for mye sel :o tenk og fly over og kikke etter sel! [...]

 

Ja de burde vel heller bare spurt gamlingene nede i båthavnen... er vel ganske naturlig at det ikke åpnes for jakt i ett område om det ikke er dokumentert enten at bestanden tåler det eller at bestanden er ønsket fjernet?

Link to comment
Share on other sites

[...]Eller selv tatt en uke i båt, for å kartlegge selbestanden....

 

Nå har jeg aldri drevet bestandstelling av sel... men hvorfor skulle de få bedre resultater fra båt?

 

Men det er vel som det pleier, når en tråd her inne omhandler ett dyr som ikke har tenner egnet for å tygge gress: får man ikke det svaret man håper på så er det "døm der kaffe-latte-folka skjønner ikkeno", tråden har jo allerede oppfordringer til ulovlig felling....

Link to comment
Share on other sites

mS.... Hva tror du gir mest pålitelige data hva angår selbestanden..? Tøffe rundt i fjæra i 1-2 knop, eller fly over området i 500 fot med en fart på 150-200 km/t...?

Link to comment
Share on other sites

[...]Tøffe rundt i fjæra i 1-2 knop, eller fly over området i 500 fot med en fart på 150-200 km/t...?

Skulle jeg tro blir ganske likt, med den forskjellen at "tøffe rundt" tar hele sommeren, mens med fly er de ferdig på en ettermiddag (og risikerer ikke å telle samme selen 2 ganger). Når folk faller på sjøen er de omtrent like vanskelig/lette å få øye på som en sel, da er fly/helikopter helt overlegen båt under søk....

Link to comment
Share on other sites

Når folk faller på sjøen kommer 330 skavdronen, redningsskøyta og onkel blå med varmefølsomt kamera og andre høyteknologiske hjelpemidler, og selv da er oddsen ganske dårlig for å bli oppdaget. Skal innrømme at jeg har ingen erfaring med bestandtelling av sel jeg heller, men jeg er ganske tvilende på at det aktuelle forvaltningsorgan som bedriver denne aktiviteten besitter tilstrekklig budsjett for investering av slik teknologi. Rett meg om jeg tar feil.

 

Og i enkelte tilfeller er det gjerne ikke så dumt å spørre gamlingene i båthavna, eller..? De vet gjerne hvor selen holder til mesteparten av tida. Da slepper en gjerne å tøffe rundt i fjæra hele sommeren, men klarer seg med en uke (eller to eller tre...)

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel ikke akkurat oppfordret til ulovlig jakt i denne tråden, men det er desverre slik at i stedet for og kunne jakte lovlig etter seriøse tellinger tar folk heller lokalbefolkningen spaden i egne hender og får gjort noe med ett problem som myndighetene driter i.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel ikke akkurat oppfordret til ulovlig jakt i denne tråden[...]

 

Hvorfor ikke skyte djevelskapen å la det forbigå i "stillhet".
nei, det er sikkert bokser med joikaboller det siktes til her :roll:
Link to comment
Share on other sites

desverre et resultat av at de folka som forvalter seljakta desverre sansynligvis ikke har særlig god lokalkunnskap. i en fjord i finnmark er det omtrent bare sel og kongekrabbe igjen. men får man lov å skyte sel annet enn i kvotejakta? nei! kan man få fiske krabbe? nei!

 

jeg har selv telt 50-60 individer (sel) som lå i elvemunninga til en lakseførende elv å jakta laks, å elva var nesten tom for laks..... men kunne man få ekstraordinær fellingstillatelse? nei.

 

det er langt til brussel fra sør norge. men det er jaggu lengre til oslo fra finnmark!

Link to comment
Share on other sites

[...]jeg har selv telt 50-60 individer (sel) som lå i elvemunninga til en lakseførende elv å jakta laks[...]/quote]

 

Og de selene hadde man helt sikkert sett både fra fly og båt, problemet der er vel heller at ingen "som har noe med slikt å gjøre" faktisk har vært å telt sel?

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv telt 50-60 individer (sel) som lå i elvemunninga til en lakseførende elv å jakta laks

 

Og de selene hadde man helt sikkert sett både fra fly og båt, problemet der er vel heller at ingen "som har noe med slikt å gjøre" faktisk har vært å telt sel?

å joda. 2 personer fra daværende statskog finnmark var i samme området å telte enda mer sel enn jeg telte.

men som sagt. langt til oslo.

Link to comment
Share on other sites

[...]men som sagt. langt til oslo.

 

Vel... Tviler nå litt på at dere er så veldig priviligert på området uoverenstemmelser med forvaltningen. For de interesserte kan man jo søke opp litt info om kysttorskens levevilkår og bestand i Oslofjorden og hvordan dette stemmer overens med kvoter på sel og jaktid på f.eks storskarv i ytre Oslofjord... For flere eksempler se en lokalavis nær deg...

Link to comment
Share on other sites

Det er med forundring jeg leser om så mye vannkuna.

Sel er regnet som Hav dyr og forvaltes fult og helt av Fiskeridirektoratet.

De har et region kontor i (tror) det er Vadsø Finnmark og Tromsø for Troms..

Der SKAL en og sende søknad om felling av sel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...