Jump to content

Hvilken hundekløv?


fat_dog86

Recommended Posts

Er i tanker om å gå til anskaffelse av kløv til laikaen min, men er blank på erfaringer om hva som funker...

Hva bruker dere på deres hunder, fordeler og ulemper med dem?

 

Har kikket litt på ruffwear, men synes kanskje de rommer i minste laget. Men med 21 kg (kanskje 2-3 etter hvert, 18 mndr nå) er det begrenset hvor mye jeg kan pakke uansett!!

Det kompakte designet virker praktisk, og prisen er heller ikke avskrekkende. Også en utgave med innebygde vannvesker, men jeg er litt skeptisk til sånne løsninger... Og jeg ferdes normalt ikke i områder uten tilstrekkelig mengder drikkevann...

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=RW153_var

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en dogman på min Alaskahusky syns den er kjempe bra.

Nå er ikke jeg nå ekspert på kløv.

Det eneste negative som jeg ser er at det er litt mer styr å få på den mot mange andre.

smart laget men litt tungvindt på samme tid :)

kjøpte den på fk

Link to comment
Share on other sites

Er superfornøyd med Seleverkstedet sin TOGO-kløv. Har brukt den mye på grønlandshunden min. Går ikke ann å ødelegge den.

Du bør se på sidene Tror det er de som er mest benyttet innen trekk.. Så de vet hva de gjør.

 

Lykke til. Gøy å se at hunden jobber;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liknende kløv fra Ruffwear bare at taskene er avtagbare. Palisades heter den. Er ganske kjekt med avtagbare tasker da jeg ikke trenger å ta med halsbånd på tur. Sela under fungerer som en tursele.

 

Grunnen til at jeg valgte den framfor de ordentlige "villmarkskløvene" var fordi den veide betraktelig mindre enn dem. Bikkja mi veier kun 17kg og for at bikkja skulle klare å få med seg noe nyttelast i det hele tatt, så måtte kløven være lett.

 

Den sitter som støpt takket være de mange justeringsmulighetene. Vekta kommer godt fram over skuldrene og fordeler seg godt. Også innbiller jeg meg at bikkja ikke blir like fort varm siden den er åpen på toppen.

 

Ulempen er at den ikke virker like slitesterk som andre kløver som jeg har sett på. Taskene kan også være litt små for de som har litt store hunder med god bærekapasitet.

 

For en hobbykløver som meg, så er den absolutt verdt pengene. Ga 899,- for den hos XXL for et halvt år siden.

Link to comment
Share on other sites

Hundekløver du får kjøpt i butikk er fabrikkproduserte unisexmodeller som ikke er optimale for bikkja. Jeg vil derfor på det sterkeste oppfordre deg til å kontakte seleverkstedet (www.seleverkstedet.no) eller Hundekjørerverkstedet (http://www.hundekjørerverkstedet.no/) og bestille en kløv som sys på mål etter bikkja. Da får du en kløv som passer utmerket og du reduserer problemet med gnagsår og belastningsskader. Litt dyrere enn G-sports produkter, men på lik linje som at du investerer i en skikkelig ryggsekk til deg selv bør du investere i en skikkelig kløv til bikkja.

 

Selv har jeg hundekjørervekstedets kløv til KVen, og er meget godt fornøyd med den. Flere rundt meg har Togo til Seleverkstedet og går absolutt god for den også.

 

Lykke til med kløvinga!

Link to comment
Share on other sites

Betalte 1800,- for min fra hundekjørerverkstedet i sin tid. Den var et par hundelapper rimeligere enn seleverkstedet sitt, noe som var avgjørende. Ellers er det omtrent identiske kløver. Pris avhenger litt av størrelse og materialbruk, men rundt 2200,- så bør du være dekket. Ta en telefon til Jan Reinertsen på Seleverkstedet så kanskje du får forhandlet deg fram til en god pris. Handler alt trekkrelatert utstyr der og opplever topp service hver gang. Det er få andre i Norge som sitter inne med så mye kunnskap på dette området som trekkhundfolket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg Ruffwears Palisades-kløv forleden dag til min ES-tispe. Smarte løsninger og lav egenvekt var nok de viktigste grunnene til at valget falt på denne. Spesielt at veskene er avtagbare, og at det da blir en fullgod drasele (noe jeg trenger til vinteren uansett) likte jeg godt. Det skal legges til at veskene er langt fra de største, og ikke noe å anbefale hvis man har sterke hunder som kan bære mye over lengre tid, men som kløv på 3-4-dagersturer hvor frøkna ikke skal bære mye annet enn egen mat tror jeg denne skal passe utmerket. 1200 kr på XXL (900 hvis du kjenner noen som jobber der.. :mrgreen: )

 

Edit: Link

Link to comment
Share on other sites

vi prøvde en slik ruffwear til vorsteheren, og fikk da problemer med passformen (Han var for tynn rundt magen i forhold til brystkassa, og han var vel i tillegg midt mellom to størrelser). Så endte vi opp med en fra seleverkstedet, den sitter fint, og tåler å bli brukt. Men husk at det kan ta en del tid før du får den, det var endel leveringstid når jeg kjøpte.

Poenget er vel at passform og størrelser betyr veldig mye, jeg skulle tro det var litt greiere på en Laika, men sørg ihvertfall for å ha mulighet til å bytte om du ikke får prøvd først..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

59938241949061609971080.jpg

 

Syntes dette kløvet fra Kennel er meget bra. Dette står nå på sin andre engelsk setter og viser lite tegn til slitasje eller skade.

På bildet som er fra nå på torsdag 14.06.12 fikk vi plass til 34 0,33L Hansa Pils uten forblemer i den og bikkja dro den opp Stegane i Matre og langt inn i fjellet med glans.

Denne kløven sitter veldig godt og fordeler vekten på bikkja veldig godt og gnager ikke på noen små enkeltplasser. Den er også polstret godt på hele flaten som er borti hunden. Det er også mulig å heve opp taskene sånn at den ikke dulter i beina på dyret.

Link to comment
Share on other sites

Seleverkstedets kløver får man jo spesialtilpasset om man vil :)

Og Jan fikser vel det meste på de om de skulle ryke.

Skal man bruke kløven endel så er vel Seleverkstedet sine Formel1 :)

Men,som med alt annet her i verdenen så koster kvalitet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...