Jump to content

Få blyet tilbake


myrnissen

Recommended Posts

var å handlet miljøvennlige hagl til gåsejakta. Jaggu billig med alternativ hagl! Betalte bare 3800 kroner for 100 patroner! Det var wingmaster hd men fy faen for en pris!!!!! Har meldt meg ut av njff etter blyhagl tullet og det samme har resten av familien. Skal melde meg inn om de begynner å interessere seg for viltets og jegernes beste istedenfor politiske vedtak der de prøver å blidgjøre kaffelatè folket som bor innenfor ring 3 i Oslo. Helt utrolig at dette vedtaket gikk igjennom!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nei men når du skal gå på rype jakt der det kan bil litt bomming osv

 

kan selv 15kroner pr skudd bli dyrt...

 

vet ikke hvordan d står til med deg, men d er kansje ikke alle som har like mye kronasje mellom fingran

 

bare ett eks.. jeg er lerling og har ikke så jæ.... mye penger å rutte med så for meg er 15-20kr pr smell steike DYRT!

Link to comment
Share on other sites

nei men når du skal gå på rype jakt der det kan bil litt bomming osv

 

kan selv 15kroner pr skudd bli dyrt...

 

vet ikke hvordan d står til med deg, men d er kansje ikke alle som har like mye kronasje mellom fingran

Prøver å beholde kronasjen med å ikke skyte så mye uti lufta vet du :wink:

 

Det var igrunnen det der med bomminga jeg var ute etter. Om en bommer med rifle (Se her:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=24810) så er det stort sett uforsvarlig jakt, skyting over evne og en er en fare for hele den norske jakta.

MEd hagle kan det bli litt bomming, så en må ha masse billig ammo? Er det slik det er?

 

Rypsteggen, du må unnskylde meg at jeg "bruker" deg, egentlig er jeg ute etter å finne ut hvorfor norske jegere er så mye mer opptatt av human jakt når det skytes med rifle enn når det skytes med hagle.

JEg tror nemlig at svært mange "bommer" er skadeskyting", håper at jeg tar feil.

 

"Bom" er nemlig greit med hagle? Om jeg bommer på ei rype eller ei gås som flyr for fort forbi, så er det greit? MEn om jeg lobber en Amax 500m over en fjord og bommer så er det uetisk og allverdens styggedom. Og det selv om treffprosenten antakelig er høyere? Det er iallefall inntrykket jeg sitter igjen med etter div. tråden om duejakt med hagle: "hvor mye foran dua holder du", kontra riflejakt :"fremdeles være uforsvarlig å skyte etter fjellrype på 200m".

 

 

 

Eller?

 

K

 

Og Oddgeir, det kosta 7-8-10kr for gode blypatroner, mener jeg å huske.

Og Rypstegg, igjen, hva er det du lærer som er slik en ekspert på "tungmetaller", Sink er svært lite giftig, bly er svært giftig... Snus inn litt av røyken fra blygryta du.(Vi kan diskutere og provosere og mene her inne, men når folk går rundt og prøver å fortelle at "bly ikke er så giftig", eller at "sink er like giftig", da blir jeg regelrett forbanna - idiot!) Værsågod Moderator!

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker mye feil betalte jeg 6500,- for 1000 skudd med 12/70 Viri Mini Mag 42grm noen år før forbudet - 6,50,- for den beste ammoen jeg noen gang har brukt. @M67: At sink ikke er giftig er tull og tøys, har du pusta inn sinkgass?? det er ingen kjære mor å bli sinkforgifta, spyiing, feber, skjelvinger, svetting, null søvn og annet jækelskap!

Link to comment
Share on other sites

har du pusta inn sinkgass

Faktisk så har jeg hatt "sinkfeber", det er meget ubehagelig. Men, hadde jeg pusta inn like mye blyrøyk så hadde jeg vel neppe vært frisk nå 20 år etterpå. Sinkforgiftninga er nokså forbigående når du først overlever, og det skal nokså mye til for å dø av sinkforgiftning.

 

det er ingen kjære mor å bli sinkforgifta, spyiing, feber, skjelvinger, svetting, null søvn og annet jækelskap!

Ingen av metalldampene er helsebringende. Sinkmangel er langt mer vanlig som sykdom, det regnes som et globalt helseproblem, enn sinkforgiftning.

Sinkfeber (tungmetallforgiftning fra røyk) er vel først og fremst mer utbredt enn blyforgiftning fordi sink brenner lett og fordi metallet er mye mer flyktig enn bly (det er vel delvis derfor det brenner lett) Derfor er det lettere tilgjengelig i store nok konsentrasjoner til at folk opplever forgiftningene. Dessuten smører de det jo på alt som fins i tjukke lag...

Du får i deg sink gjennom en rekke kosttilskudd, tannkrem og masse rart, hadde du fått i deg like mye bly hadde du vært dau, ganske enkelt. Tror du kan spise sink uten å få annet enn luft i magen...

Spiser du metallet rent, så er vel blyet omtrent 1000-5000ggr giftigere enn sink... Bly lagres også opp, det gjør ikke sink.

Sink eller forøvrig ingen metaller, selv jern, er sunne ved feil eller overdreven eksponering, men det er nokså store forskjeller i graden av giftighet.

 

Argumenter gjerne for blyhagl, for det er "ting" med alle de andre hagltypene også, ingen vet f.eks. helt om eller hvor giftig finfordelt wolfram (det heter IKKE tungsten på norsk!) er, sink er mere løselig (det er jo omtrent løselig i vann om det er en smule surt) men det er både bra og dårlig, sink kan være forurenset av kadmium, vismut (IKKE Bismuth her hjemme) er også noe uklart.

 

Som hagl brukt er det ikke et skarpt skille her. Men å argumentere med at sink er giftig, eller at bly ikke er det, det er og blir rent tøv.

 

Å argumentere med at det er dyrt å jakte fordi "det blir litt bomming" er også rent tøv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så du syns ikke det er dyrt med 40-50 kr skuddet m67? Hva med at man bør prøve skudda med diverse choker først for å finne ut hva som gir best dekning? Si at man kanskje skyter 10 skudd med forskjellige choker, det er da 500 kr før man kommer seg ut på jakt, før så fikk man 100 skudd for den prisen, tror nok ikke det er så mange som har råd til å drive å teste skudd lenger, jeg gjør ihvertfall ikke det. Og hvorfor er bly noe farligere i Norge enn i Sverige, om jeg skyter 2-300 skudd på jordene her hjemme i året, så blir det jo ikke akurat den store mengden.

 

Og til sinkgass, har blitt syk av det noen ganger da det hender jeg sveiser galvanisert, jeg har ikke merket noe ettervirkning. Et kjærringråd er å drikke melk før man sveiser og underveis,

Men etter det jeg har hørt så har de som jobber med galvanisering ofte dårlig med tenner, da denne sinkengassen tærer de opp, om dette er riktig veit jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

35,- betalte jeg ifjor, det ER dyrt. Jeg krangler ikke på det.

Antakelig er det få skadevirkninger med bly som jaktammo på tørt land. Imidlertid viste en samlet jegerstand at de ikke respekterte blyforbudet i våtmarker, og dermet måtte blyet helt vekk - for i våtmarker ER BLY ET PROBLEM. Likevel er wolfram dyrt. Men det er j..li bra, og utvilsomt bedre enn bly.

 

Poenget mitt er først og fremst at de som kjøper 100 skudd til gåsejakta "fordi det blir litt bomming" kanskje bør vurdere noen av skuddene sine litt nøyere, det kan de spare penger på, og ikke minst blir det langt færre skadeskutte fugler. Om dyr ammo fører til mindre "spray and prey" skyting så er det kanskje ikke så dumt?

 

Imidlertid ser jeg at denne diskusjonen ikke bærer noen vei,

 

 

K

 

PS Sinkforgiftning/sinkfeber har sjelden ettervirkninger, blyforgiftning eller iallefall gjentatt blyforgiftning har det ofte.

Link to comment
Share on other sites

Imidlertid viste en samlet jegerstand at de ikke respekterte blyforbudet i våtmarker, og dermet måtte blyet helt vekk -

 

Det tviler jeg meget sterk på har blitt dokumentert på noe som helst måte...

 

Dessuten så er det vel ganske åpenbart for de fleste at blyforbudet kom som et resultat av noen PR kåte "miljø politikere" som ville vise handlingskraft, og som ble støttet av noen ryggslikkende NJFF ledere. Hele saken er direkte skammelig.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er først og fremst at de som kjøper 100 skudd til gåsejakta "fordi det blir litt bomming" kanskje bør vurdere noen av skuddene sine litt nøyere,

Eller kanskje vurdere om de ikke heller burde jakte gås med rifle?

 

"slektning" opplyser ikke om hvor han jakter gås. Når jeg av og til ser etter slikt fjærkre, er det oftest i nærheten av sjø - fjære - våtmark - dammer etc. Blyforbud i våtmarker er OK - så om bly hadde vært tillatt, måtte jeg i tilfelle ladet hagla med bly/blyfri ammo etter å ha studert om det er vasspytter eller ikke innenfor 1 - 300 meter i skuddretningen. Så for meg ville ikke blyhagl vært noe alternativ ved jakt på gås.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...