Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

Da var det pakke på vei i posten :D

 

Sako A1 Varmint i kaliber .222

 

Denne har åpne sikter, noe som vel ikke var standard på Varmint-modellene? Usikker på om pipa er bytta eller ikke, men for alt jeg vet kan dette ha vært et tilvalg av den som bestilte børsa.

 

Det gledes :)

 

 

large.27901506_10160177809060093_4366804

Edited by LisleArne
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Håper på litt assistanse her.

Venter bare på godkjent søknad så er jeg med:D

Har fått kloa i en L461 i 222 Rem med nummer 121XXX. 

Jeg ser mange viser til Sako hjemmeside for å aldersbestemmte våpen, men jeg finner ikke ut noe...

Løpet er originalt og jeg lurer på hva slags snurr det er.

Mest trolig 1/14?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Greppe skrev:

Ser det finnes lette blyfrie alternativ, har noen testet disse på vilt?

Blyfrie kuler har liten sjanse for å gi god presisjon i ei 1/14 pipe. Fordi kulene er lange, og det er det som er avgjørende, ikke vekten. Men ikke vær redd for å prøve konvensjonelle blyspisser i 55gr. Her er utvalget (og noen priser) bra, og du finner sikkert noe som går godt i ett 1/14 løp.😀

Link to comment
Share on other sites

Ei 50 grs kule som er kort og fungerer veldig godt på rådyr er Rhino 50 grs soft. Den går meget godt i min gamle AI i alle fall og er på ingen måte eksplosiv ved treff. Til rev/bever foretrekker jeg 50 grs Rem AccuTip, men veit ikke om de blir importert lengre. Går knallgodt og jeg har ladet denne og Rhino til samme treffpunkt på 100 m. Gjør skifte av ammo enkelt. Vil tru at Nosler 50 grs Bal Tip gir tilnærmet samme effekt på rev/bever.

 

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at jeg kjøpte dem på Hjemmelading, men ser at de ikke har nå.
Ser at 45 grs er å få fatt i. Mye mulig de funker like bra. Jeg har ingen aning. De er garantert ikke for lange.
Det er stort sett fullt mulig å få 55 grs Norma Oryx til å gå bra i disse gamle pipene også om man tester litt ulike krutt, ladninger og settedybder.
Kikket på Nosler sin Solid Base for ei tid siden. Den er kort, sine 64 grs til tross. Tror jeg kommer til å forsøke, bare for å ha gjort det. En kompis skjøt noen rådyr med den i høst og var såvidt jeg forstod svært fornøyd. Han har annen twist i sin, så den kan ikke brukes til sammenlikning i den sammenheng.

Edited by Jeger'n
La til ekstra info.
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Blyfrie kuler har liten sjanse for å gi god presisjon i ei 1/14 pipe. Fordi kulene er lange, og det er det som er avgjørende, ikke vekten. Men ikke vær redd for å prøve konvensjonelle blyspisser i 55gr. Her er utvalget (og noen priser) bra, og du finner sikkert noe som går godt i ett 1/14 løp.😀

 

Enig, fikk bra presisjon med den kula og tilsvarende helmantel med min Vixen i 222 med 14 snurr.

Link to comment
Share on other sites

@Greppe Veit ikke hvor du holder til i landet, men 50 grs Rhino Soft står i alle fall oppført som lagervare i denne nettbutikken.
http://rhinobullets.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=77&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=55
Han har utsalg i Strømstad og det går jo an å søke om å få med seg kuler over grensa. Ser han har forhandlere i Arvika, Stockholm og Torsbo.

 

Link to comment
Share on other sites

Sierra 63gr semispitzer er lagd for rifler med 1-14". Den pleier å skyte meget bra. Brukte den på vilt før 60gr Nosler Partition kom på markedet. Nosler hevder nå at man må ha 1-12" på Partition men jeg brukte den i 1-14"/222 i mange år før dette kravet kom på trykk. Rådyrene var ikke i stand til å klage med kuler i kroppen som så ut som de var sakset fra reklamebilder. Nå brukte jeg alltid lange løp med maks hastighet. Det kan ha noe med saken å gjøre selv om det prinsippielt visstnok ikke skal ha det.

Link to comment
Share on other sites

En kompis fikk tilbud om å overta en vixen i 222 remington magnum. Virker som et litt kronglete kaliber å forholde seg til. Finner for eksempel ingen som selger hylser. Er det en grei sak å kamre om disse børsene? 223 hadde jo vært veldig brukervennlig. Og er det noen som veit om ladekomponenter til 222 rem mag, sånn hvis det å bytte kaliber er kinkig. Synd å skrote en fin rifle.

Link to comment
Share on other sites

204 Ruger er basert på 222RM. Hylsene blir sikkert litt kortere ved omforming, og halsen blir kanskje litt tynnere, men det bør funke. Omkamring til 223 kan kanskje fungere, 222RM er litt bredere ved skuldra så man må nok sette tilbake pipa rundt 5mm.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er ute og sykler nå, men hva med å kamre om til 5,6x50 Mag. Da slipper du i alle fall å sette pipa tilbake. Har ikke sjekket dimensjonene, men det var vel tyskernes svar på den lille kjappe amerikaneren og ut fra RWS sine ladedata er ikke totallengden værre enn at den går i magasinboksen. Ammo og hylser kan skaffes fra RWS, kanskje noen andre også.

Link to comment
Share on other sites

Har man ledig plass så sier man ikke neitakk til et slikt tilbud!

Jeg vet ikke prisen for løsningen Erlend Meyer, men det er sikkert det rimeligste alternativet og det bør fungere godt om eksisterende løp ikke er utskutt eller rustent.

Ny pipe i valgfritt kaliber får man vel ferdig for rundt 5000,- og kanskje noe under.

Er økonomien avgjørende så kan jo Vixen vente innerst i skapet til det er bedre tider. 

 

Link to comment
Share on other sites

Haha, nei, jeg står nok også i kø på den rifla, og uansett vil kameraten ha den sjøl. Han er også en av disse jegerne som har klart seg fint med én rifle og én hagle, så plass i skapet er det nok av. Jeg skjønner ikke at det er mulig, men det er nå så. :P Vi får se hva det blir med den, selv hadde jeg nok vurdert 223 ganske så alvorlig, men om man får tak i hylser er det en god grunn til å begynne å lade sjøl. Hva slags kuler går i en 222 rem mag, forresten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Forøvrig ser det ut til at sluttstykket jeg skulle låne har havnet i Postens store limbo. Helt føkkings fantastisk, jeg står fremdeles uten et å kopiere og har vel nå to å lage så jeg kan redde en stakkars hjelpsom fant. Noen flere som har lyst til å spille post-lotto med et sluttstykke?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på 6x45 også ja, den holder vel rådyrkravet i tilegg. Av naturlige årsaker blir det ikke lyddemper på denne, har noen erfaring med lydnivå 7x33/6x45/222? Jeg bør vel bruke propper uansett, tenker mest på hørselen til bikkja..

Link to comment
Share on other sites

Dersom du synes det er OK å åpne opp støtbunnen så er også 6,8 SPC et alternativ. Godt med kuler og grei tilgang på øvrige komponenter.
For egen del så funderer jeg på tanken om å åpne opp ei 22. nosler hylse til 6,8 (samme dia som .270 Win). Den har rebated rim, så da beholder jeg samme støtbunn som til .222 og får større/tyngre kule.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...