jamez Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jeger'n, med Z3 kan du nok ikke ha noe lavere montasjer enn 26mm, for mine optilock 27mm høye ringmounts gir bare såvidt klaring mellom hevearma og har 42mm okular vs 40 på Z3. Du må legge ut bilde av helstokken også da, om du har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Stokken har jeg. Demontert og olja før den ble plassert inni arkivskapet. Skal stå til godgjøring i fall jeg skulle få et eller annet anfall og ønske å sette spretterten tilbake til original stand igjen en gang i framtiden. Tok ingen bilder før jeg demonterte den. Var livredd jeg skulle gå på og kappe kolben og sette raspa i den også, slik jeg har tenkt å gjøre med den som er avbildet 26mm fra bunn av ringen til basen på kassa? WOOOW, må skjøte på halsen til piloten da! Håper du mener fra senter av ringen og ned til kassa. Forresten. Noen som kjenner til andre greie løsninger enn Leupold QR for montasjer som også har mulighet for adapter til Doctersight sånn i farten? Er ikke begeistret for EAW og MAK sine løsninger til deres svingmontasje. Har et par tanker i bakhodet ang dette med bl.a. kontra hakemontasjer ferdig produsert for Sako, meeen ... da blir rifla skikkelig dyyyyyr etter hvert og muligheten/sannsynligheten for at bestillingene ned til Tyskland blir feil både en og to ganger er absolutt til stede. Ich bin absolut kein Berliner und mein Deutsch ist sehr traurig, eller noe slikt Noen eksisterende adaptere som enkelt lar seg bygge om til å passe Sako? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 26mm fra topp av kassa til senter på mellomrøret ja... Du slipper ikke unna med lavere montasje om du går for 3-9x32mm kikkert, for okularet må uansett høyt nok opp til å gå klar ladearma, sånn sett kan du kan like godt gå for en Z3 3-10x42. Fortsatt god klaring til løpet... skal du bruke flere kikkerter og ikke bytte daglig har jeg forstått det slik at ha et sett optilocks sittende på hver kikkert funker fint. Kanskje noen andre har erfaring vedrørende treffpunktforandring ved demontering og remontering av optilocks å dele? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Har bedda, men er ikke fornøyd. Virker som om det fortsatt er bittelitt spenn i kassa i og med at pipa flytter seg litt når jeg slakker/strammer skruene. I og med at fremre skjefteskrue sitter i rekylklakken lurer jeg på om det skal være anlegg under klakken eller ei. Det er jo ikke noe anlegg foran rekylklakken heller. På bedding der skjefteskruen sitter i kassa bak klakken veg jeg at det ikke er vanlig å legge klakken nedpå, men her funderes det. Noen som KAN dette og som har lyst til å gi noen tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinne Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jeger'n, med Z3 kan du nok ikke ha noe lavere montasjer enn 26mm, for mine optilock 27mm høye ringmounts gir bare såvidt klaring mellom hevearma og har 42mm okular vs 40 på Z3. Du må legge ut bilde av helstokken også da, om du har Har sako vixen noen gang blitt levert med helstokk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Ja, det har den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Jeger'n, med Z3 kan du nok ikke ha noe lavere montasjer enn 26mm, for mine optilock 27mm høye ringmounts gir bare såvidt klaring mellom hevearma og har 42mm okular vs 40 på Z3. Du må legge ut bilde av helstokken også da, om du har Her er'n med helstokk. Har skrudd av de åpne siktene før jeg tok bilde, men det håper jeg du tilgir. Her er den med Swarovski Z3 3-9x36 montert i Optilock Ringmounts: Dårlig telefonbilde, men det gir et visst inntrykk av hvordan det ble uansett. Går akkurat i forhold til hevarmen. Blir spennende å se hva man får plass til med tilsvarende 30 mm montasjer. Stokken er kappa og overkant/bakkant av pistolgrepet noe modifisert for å passe min hånd bedre. Etter bedding av den nye stokken ble samlingene meget gode selv fra dårlig stilling og med rælkikkerten som satt på ved kjøp. Med den nye kikkerten montert, litt bedre grep og levelig utetemperatur etter hvert så vil det forhåpentligvis bli ennå bedre. Ser også ut som om det er en plank av rotstokk svartor på vei til det indre østlandet, og da blir det vel spikking og rasping så det hele skal framstå med egenprodusert stokk etter hvert. Uansett så blir den i alle fall slik som nå fram til beverjakta tar til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 regner med bolten er svakeste ledd på en vixen. Men, hvor mye tåler egentlig bolten på disse? Bør man lade forsiktig? Har ikke helt turt å presse grensene så har enda ikke sett trykktegn på noen av ladningene mine... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Ser ingen grunn til å behandle den kassa mer varsomt enn andre konstruksjoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plagfinn Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Fikk tatt meg en tur på banen i formiddag for å teste litt forskjellig ammunisjon. Vanskelig å si om det var store forskjeller i presisjon, da skytteren ikke er helt presis. Avventer derfor med de klassiske bildene av "snusboks"- eller "klistrelapp"-samlingene Hadde litt mateproblemer. Det siste skuddet i magasinet "butter" og vil ikke kamre. Usikker på hva det kan være. Det er ikke noe problem med de andre skuddene - kun det siste... Må vel evt. få noen til å titte på det. Bildene er ikke allverdens, men viser i allefall herligheten Liker børsa godt, men kommer vel til å gjøre litt småtteri med den. Ser at jeg nok må fjerne de åpne siktene dersom jeg skal ha en større kikkert eller demper. Montasjen er så vidt jeg kan forstå fra EAW. Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Må ha en ny skrue til en av ringene da tidligere eier har ødelagt skruesnittet. Regner med at det er grei skuring å få tak i dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Ja, det skal være EAW. Likner i det minste veldig på de jeg fikk med børsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6x47 Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Angående mate problemer... Skaff ny magasin fjær. Eller strekk ut den orginale fjæra litt. Da blir tilbringeren løftet/presset mere opp i mot vangene i kassa. Ett annet triks. Plasser første skudd ned i magasinet... Dytt det skuddet noen få mm fram i magasinet med bolten. Nå vil hylsa balansere tilbringeren mere rett i kassa og siste skudd kommer lett opp av magasinet. De andre skuddene presses ned i magasinet på vanlig måte, med hylsebunnen helt bak i magasinboksen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjordajeger Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 http://grsriflestocks.com/news/2013/02/ ... ruary-2013" target="_blank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Er det noen som kan bekrefte at låskassen på Vixen er gjenget M22x1,6 og ikke M22x16TPI? Forskjellen er egentlig akademisk, men jeg avskyr alt som har med tommer og vil ikke besudle børsa med slikt om det ikke er absolutt korrekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spets Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 @Fjordajeger Det der var jo rett og slett strålende nyheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Hmmm, fant denne beskrivelsen: According to my Sako Finland info/schematics, The L461 and A1 use: W22x1/16", (guessing W22 is meant to be M22 but if it is I wonder why they have "W" referenced at two different locations....) Pitch 1"/16, Pitch Dia. 20.946 +0.10, Thread angle 55 degrees (not 60 degree). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jeg tipper W'en står der grunnet de 55 gradene i gjengene. W forteller meg en ting når det gjelder gjenger og det er Withworth, som har 55 grader flankevinkler. Du får slipe deg et stål på 55 grader Erlend, og sette stigning i dreiebenken på 16 gjenger pr tomme Et gjengelære for Whitworth gjenger kan sikkert hjelpe deg på vei for å være 100 % sikker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Det var nok 55° flankevinkel ja, sjekket mot gjengelære og det stemte ikke helt med 60. Men å finne stål for det var ikke mulig, og jeg har ikke evner til å slipe et stål så nøyaktig, så jeg endte på en standard 1.5mm plate. Ikke perfekt, men det var det jeg kunne få til i det tidsvinduet benken var ledig nå. Resultatet ble helt fint, mye bedre pasning enn det løpet som var montert av børsemaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Hvilket moment bruker dere på skjefeskruene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jeg hadde tenkt å vente til du kunne fortelle oss andre det, du ser ut til å ha stålkontroll på børsa di Har aldri lagt så mye i ting, men jeg har da i det minste fått satt i søyler i stokken. I teorien skal jo det vel gjøre den mindre følsom for tiltrekkingsmoment? Nå holder jeg på med en låskassenøkkel, klarte å dra til 300-pipa så jeg ikke får den løs med håndmakt lenger. Har ikke bestemt meg for pipenøkkel enda, kanskje frese et lite spor i undersiden av pipa? Etter det er det lappejigg som står for tur, hadde egentlig bestemt meg for å ikke overdrive slikt men så var jeg dum nok til å sjekke det og det var litt dårlig kontakt på den ene klakken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jeg bytta løp idag faktisk... Satt inn 22ppc løpet - må prøve det litt nå Tok en bit av ei eikefjøl og borra et 25mm hull, og saga den i to. Så kilte jeg løpet fast i skrustikka mellom treklossene. På min funka det supert med en stor solid skiftnøkkel rett på låsklakken. Angående moment så sjekka jeg når jeg løsna skruene. Og da var det rundt 3nm på bakre, underkant av 2 på den midtre (som jo bare enkeltskudds Vixen har) og rundt 4 på fremre. Men den fremste skjefteskruen og gjengen var heller dårlig. Etter en runde i gjengebakken og en runde med gjengetappen i kassa så ble den fin. Har 60 fabrikksammo jeg skal teste så får ta med meg momentnøkkelen neste gang jeg skal på banen og gradvis øke moment og se om det skjer noe med seriene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 På min funka det supert med en stor solid skiftnøkkel rett på låsklakken. Det fungerer helt sikkert fint, men det er bare så udelikat. En skiftnøkkel er egentlig ikke noe annet enn særdeles dårlig hammer, skal man skru på noe bruker man skikkelig verktøy. Har til nå dratt til 222-pipa med håndmakt, men det er litt for lite for pålitelig innfesting. Med litt fart i det den bunner sitter det, men da er det plutselig vanskelig å få ting løs igjen. Så en skikkelig nøkkel er en grei investering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
US M1 Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Hva er galt med to rørtenger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 hehe, det eneste som er mer udelikat enn rørtang må vel bli trykkluftmeiseln Enig i at skiftnøkkel er noe drit! Men så er det jo ikke så mye som skal til av kraft heller, så var ikke noe problem uten å få antydning av merker på kassa - og eikefjøla mi skada ikke duracoaten på løpet heller... Så om det funker - så funker det jo ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Ingenting hvis man bor langt ut på landet, har hagen full av bilvrak og er onkel til sine egne unger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Har begynt på lappe-jiggen nå, rett og slett en plugg som skrues inn i kassa med en skrue til å sette spenn mot bolten. Dette skal være bedre enn en fjærbelastet sak siden den ikke vil følge eksisterende låsevinkel som en fjærbelastet vil. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg bør styre bolten... Jeg kan dreie skruen så den tvangssentrerer støtbunn, men den er jo et hår større enn patronen. Kanskje bedre å legge den på samme diameter som patronen så betingelsene blir identiske som ved bruk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
US M1 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Jeg tror ikke du vil oppleve noen stor forskjell mellom løsningene der, men jeg heller litt mot siste forslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Enig i det, men en av fordelene med å lage selv fremfor å kjøpe er at man kan få ting akkurat som man vil. Ingen vits i å gjøre ting feil hvis det ikke koster mer å gjøre det riktig. Jeg lener nok mot siste jeg også, spesielt siden jeg ikke gjør en komplett oppretting av alle komponenter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
US M1 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 spesielt siden jeg ikke gjør en komplett oppretting av alle komponenter. Der er du inne på hovedgrunnen ja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 I dag fikk jeg gjort mye: Og her er resultatet av lappingen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 ikke farlig å se at det har skjedd ting! Og jevn kontakt på klakkene er viktig for? at de skal tåle mest mulig? Presisjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Først og fremst tenker jeg på presisjon, skjev låsing gir svikt i bolten som kan generere større svingninger i løpet. Nå gikk denne børsa godt som den var, og sidespredning med forskjellige ladninger var innenfor ±1 tomme på 100m. Jeg er litt spent på om dette vil redusere dette ytterligere, hadde gode resultater med å lappe bolten på mauseren. Styrken er sekundært (den er tross alt dimensjonert for PPC-ræv), men det skader jo ikke å få belastningen fordelt korrekt. Men den viktigste grunnen var vel at det ikke var korrekt, dessuten trenger jeg noe å holde meg opptatt med for tiden og dette var en grei unnskyldning for å lage litt spon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Vil du låne bort verktøyet til andre Vixen eiere mot ett lite vederlag da? Så slipper vi andre å mase om arbeidstegninger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 mulig jeg spør dumt men er ikke akkurat noe børsemaker og har ikke helt forstått hvordan dette fungerer. Forstår det slik at du bruker verktøyet for å legge press mot bolten? ...og så har du slipepasta på klakkene og åpner og lukker bolten??? Men da slipes jo også kassa? Kunne man ikke også gjort dette med en skutt hylse (gjerne ei litt het ladning så den er trang) og satt ei stålstang gjennom løpet slik at man kan sette press på denne forfra...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Forstår det slik at du bruker verktøyet for å legge press mot bolten? ...og så har du slipepasta på klakkene og åpner og lukker bolten??? Men da slipes jo også kassa? Korrekt, korrekt ooooog korrekt. Man kan ikke slipe kun en av flatene, målet er å lappe de sammen så de passer perfekt. Jeg tok ikke bilde av klakkene i kassa siden de var ganske bra, men man kan ikke unngå å slipe på de. Og det er helt ufarlig, vi snakker om noen ørsmå hundredeler. Moderne kasser er ikke settherdet, de er laget av seigherdet stål. Kunne man ikke også gjort dette med en skutt hylse (gjerne ei litt het ladning så den er trang) og satt ei stålstang gjennom løpet slik at man kan sette press på denne forfra...? Joda, det går også. På mauseren delte jeg en hylse i to og limte inn en fjær, men det er ikke helt optimalt. Uten et fast mothold vil lappingen følge de eksisterende vinklene, om de ligger negativt (med fare for tregt boltløft) vil lappingen bare følge denne vinkelen. Et fast mothold vil sørge for at man lapper klakkene i 90°. Tika: Det var vel litt av planen med å lage et skikkelig verktøy, å lage slikt for én 5minutters jobb virket som litt overkill. Vi får sette opp en liste og sende den på en runde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Det høres ut som en god plan. Jeg melder meg på en slik liste. Er sikkert flere i Trondheim som er interessert, jamez?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Vi kan ta utlån her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=85198 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Det høres ut som en god plan.Jeg melder meg på en slik liste. Er sikkert flere i Trondheim som er interessert, jamez?? ja, det høres absolutt interessant ut ja! Kjempetiltak Vet enda en (snart) Vixen eier i Trondheim som kan være interessert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasten Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Lurer på hva som skiller L461 fra A1 er de like? Hva med kvaliteten,er A1 av samme håndtverksmessige kvalitet som L461? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Eneste jeg har hørt om er at boltmuffa er forskjellig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bris Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Skal få montert nytt løp på min Vixen i kal .222. Noen som har erfaring med hvilken riflestigning som gir best presisjon med 45-50 cm løp og 55 grains helmantel (Norma) ? (Løp blir enten Lilja eller Walther) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robinson Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jeg har ett Lilja løp på 50cm riflestigning 1- 8 , og det balanserer godt tyngre lengre kuler , samtidig som det gir super presisjon med 50 grains v-max. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Mitt råd er å gå for den raskeste stigningen som fungerer med de ønskede kulene, 222 blir en helt annen patron med mulighet for tyngre kuler. Min har 1:9 og skyter 69SMK som en drøm, 55TSX går også veldig bra. Tunge kuler gir mulighet for moderat hastighet og liten vindavdrift, og jeg synes det virker lettere å få en rifle til å godt med ladninger opp mot fabrikknivå fremfor å lade ned med lette kuler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spets Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 55grs helmantel fra Norma går knall i min originale 1:14-pipe. 55grs Nosler BT går bra ved maks ladning og varmt vær, i kaldt vær stabiliserer den ikke, denne kula er altså akkurat i skjæringspunktet på hva pipa mi klarer. Som de over her skriver; skal du skyte med tyngre (lenger) kuler enn Normas FMJ så bør du velge krappere stigning enn 1-14. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon setter Posted April 12, 2013 Author Share Posted April 12, 2013 55grs helmantel fra Norma går knall i min originale 1:14-pipe.Som de over her skriver; skal du skyte med tyngre (lenger) kuler enn Normas FMJ så bør du velge krappere stigning enn 1-14. I mitt løp går denne og utrolig bra, Norma jaktmatch 55g. Har og original 1:14 pipe. 40 cm løp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spets Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Ja, det glemte jeg å skrive. Pipa er nå 45 cm. Den var full lengde da jeg testet Noslerkula som ikke funket. Hvis jeg bruker Vixen på jaktfelt nå så skyter jeg med 40grs Vmax i full pupp. Funker fint også på 200m så sant det ikke blåser alt for ille. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjordajeger Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Sako L461 Vixen i 222rem. Zeiss Victory 2,5-10x50, Hausken JD. Avbilda saman med Sako Quad Varmint 22WMR.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 lækkert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Noen som har problemer med mating i Sako Vixen, 222rem ? Har ikke forsket så mye på det, men skudd nr 3, som blir liggende på høyre side stuker seg. Har bare prøvd med Nosler CC kuler. Så vet ikke om det er kula eller noe annet som gjør at den ikke vil mate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Har brukt forskjellige varmintkuler fra 40 grs til 55 grs samt ei 60 grs kule. Ingen av disse har gitt mateproblemer i min finske heks, i alle fall. Stabiliserer ikke tyngre enn 50 grs, men det er en annen sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.