Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

Hvor skaffer dere lave kikkertringer som passer i sako sporene rett på låskassen?

 

Har er kikkert med 26mm rør, som henger 8mm over løpet... og jeg anstrenger meg litt når jeg skyter pga høy kikkert. Ny stokk er usktuelt, samme med kolbeforhøyer. Så da blir en lavere montasje løsningen.

Link to comment
Share on other sites

På 8.6.2018 den 12.35, Jeger'n skrev:

Det laveste du får er vel de gamle Sakoringene? Vær obs på at minimumsfaktoren ofte er klaring mellom hevarm og okular.

Du sier noe der... var ikke mye å gå på der nei. 3 mm kansje, og det må det nesten være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde også Z3 3-9x36 på min Vixen, men byttet etterhvert til en Leupold 2-7x33. 
Z3 er bedre optisk, det skal sies, men Leupolden passet egentlig børsa mye bedre synes jeg. 
Det var akkurat det lille som skulle til for å kunne ta ladegrep uten å tenke seg om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet kikkertsikte igjen og har en Schmidt & bender zenith 3-12x50. Kan ikke si at dette blir galt på denne rifla akkurat. Synes man bør velge optikk etter bruk, gir egentlig F i om det ser vakkert ut eller ei så lenge det er praktisk😉

 

Edited by AimPoint
Link to comment
Share on other sites

Omkamring eller ompiping fra 222rem til etellerannet kaliber er ofte tema i denne tråden. Det har jeg litt problemer med å forstå. Det er en grunn til at veldig mange våpen fra 60, 70, og 80-tallet er i 222. Det er nemlig en veldig bra patron. Den eneste grunnen til at den ikke er så utbredt lenger er billigammo i 223/5,56nato.

 

Presisjonsmessig er 222 bare teoretisk slått av 2 patroner, 22PPC og 6PPC (og senere xBR-avarter som i prinsipp er det samme)

 

Til jakt får man kuler til alle praktiske formål, rådyr inkl, i våpen med 1-14" løp.

 

222rem er også fantastisk lettskutt. Ingen rekyl og høy hastighet på kula. 

 

Etter min mening er det tull å skifte ut ei brukbar pipe i 222 før den er utskutt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Folk må jo velge den patronen de selv ønsker. Teoretisk presisjon er som regel ikke relevant på slike våpen, ingen av komponentene er i BR-klassen. Hva som går best av feks 222 og 223 er det løpet som avgjør.

Personlig mener jeg 222 er en bedre og penere patron enn 223, mest på grunn av halsen. 1:14-stigning er likevel en begrensing man ikke trenger. Min tispe er i 222 med 1:9-pipe, det er en glitrende kombinasjon. Men da må en også lade selv for å kunne utnytte det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Sako A1 som Ragnar Hansen har montert Douglas pipe i 6 PPC. Denne er i vanlig jaktprofil. Det står en MPI-glassfiberstokk på den og jeg har også ringer til kikkert. Noen som har forslag til pris hvis jeg legger den inn på salgsforumet? 

Har også diesett og div. kuler.

Link to comment
Share on other sites

På 8.6.2018 den 11.33, leoestby skrev:

Hvor skaffer dere lave kikkertringer som passer i sako sporene rett på låskassen?

 

Har er kikkert med 26mm rør, som henger 8mm over løpet... og jeg anstrenger meg litt når jeg skyter pga høy kikkert. Ny stokk er usktuelt, samme med kolbeforhøyer. Så da blir en lavere montasje løsningen.

Vanlig Optilock 1" ringmontasje passer til 26mm kikkerter. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte conetrol sine ringer. De kunne skaffes i høyglans i 3 forskjellige høyder.

 

Så om jeg ikke har målt feil skal jeg ha cirka 1mm klaring på løpet /objektivet og hevarm / okular

 

Kan bli trangt, men jeg vill heller ha god kinn kontakt, så den sjangsen tar jeg. Kommer bilder når den er montert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2 timer siden, Greppe skrev:

Hvor lett får dere original avtrekket på Vixen? 

 

Trenger tips!

Mit original kunne kun justeres ned til 1200g (af bøssemager), lettere end det og jeg begyndte at få slam-fire når jeg prøvede at sikre riflen.

 

Jeg har skiftet til et Timney (tror jeg det er). Justeret til "let" og virker perfekt for mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På ‎08‎.‎06‎.‎2018 den 11.33, leoestby skrev:

Hvor skaffer dere lave kikkertringer som passer i sako sporene rett på låskassen?

 

Har er kikkert med 26mm rør, som henger 8mm over løpet... og jeg anstrenger meg litt når jeg skyter pga høy kikkert. Ny stokk er usktuelt, samme med kolbeforhøyer. Så da blir en lavere montasje løsningen.

Selv landet jeg på Leupold RM Sako 1-in Low til min 3-9x33 VX2 Ultralight. Fant ikke selv noe lavere til denne. Nå har min L461 endelig blitt den fugleriflen den skulle.

Vixen.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 4 months later...

Da er jeg snart tilbake i Vixenklubben. Fått tilslag på en som har stått og støvet ned i skapet til en eldre herre i åresvis. Nesten ikke skutt og ser ny ut.... Testet på banen og presisjonen er upåklagelig. Er noe heeelt spesielt med disse smykkene... klarte ikke la vær. :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,


Er på tanken med å skaffe meg en snerten småviltifle. Vixen er noe jeg har hatt lyst på lenge, men ikke aktiv søkt etter før nå. Hva må man regne med å gi for en i normal/god stand idag? Lite eller ingenting på finn som kommer ut så har ingen referansepunkt på hva jeg må forvente å bla opp. 

Link to comment
Share on other sites

Det bør nok kunne gå å prute litt på den der sjøl om den så j#%la strøken ut. Gjenging koster jo også litt.
 

Jeg betalte 4K for min for 15 år sia, men det var privatsalg av typen «gammern hadde denne, men jeg jakter ikke så vil du kjøpe den?». Han frekventerte nok jakt-og skyteforum heller sjelden. Vi er sjøl med på å drive opp prisen på disse smykkene 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, sett blandet om fox, men vixen er stort sett det som går igjen som kremen, men det blir kanskje litt feil å sammenligne cz/brno med sako mtp hva man kan forvente. Men har ingen hast så får se om det dukker opp noe ila vinteren eller når jaktsesongen er over. Bare greit å ha en liten referanse mtp pris, selv om det er markedet som bestemmer tilslutt uansett hva jeg mener er rett pris🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man orker styret med eksport og import (og får med selger på dette) så er de langt lavere priset og utvalget er litt større i Sverige.  Sjekk på Blocket

 

Kommer jo noen ekstra avgifter og sånt ved import da, så den reelle prisforskjellen er ikke så stor som det ser ut

 

Edited by spets
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...