Jump to content

Løpsbytte i registreringsfrie våpen?


WinchesterM94

Recommended Posts

Hvis man har ett våpen, antikk hagle eller rifle. Og enn får lyst til eller må bytte løp da det er utslitt eller skadet.

 

Hvordan stiller dette seg fram hos politiet? Må man søke våpen del(løpet)? Registrere våpenet som egentlig er registreringsfritt? Eller er det bare og levere våpen og få det byttet?

 

Spør her på kammeret først og viser det seg og være forskjeller ute i landet får jeg høre hos mitt lokale politi distrikt en dag jeg har tid.

 

Dette gjelder ei gammel rolling block hagle som er veldig rustete i løpet men fin ellers.

Link to comment
Share on other sites

..Og hver gang du løfter den blir det minst hundre nye som lurer på om det har kommet et fornuftig svar.. :mrgreen:

 

Jeg tror rett og slett at siden du må ha ervervstillatelse ved kjøp av ny pipe, så blir børsa dermed registreringspliktig..

Link to comment
Share on other sites

Det er jo muleg at akkurat denne problemstillinga er litt utanfor det ein har tenkt på i lovverket. Viss ein skal bytte kaliber så er eg rimeleg sikker på at ein må søke. Men så er det jo slik at det er lov å bytte løp utan å søke når ein ikkje endrar kaliber. Spørsmålet er om det er spesifisert at dette berre gjeld registrerte våpen? Interessant problemstilling :)

Link to comment
Share on other sites

Det greiaste er å sjekke våpenforskrifta, noko eg nettopp gjorde. For å få bytta løp utan å søke, så må ein ha våpenkort på våpenet. Det er spesifisert. Better luck next time :wink:
Forskriftens §2-4. gjelder "geværpipe, revolverpipe og pistolpipe". Her var det vel snakk om en hagle ...
Link to comment
Share on other sites

Jo jo, men forskriftens §2-4. omhandler pipe til skytevåpen . I våpenlovens §1. heter det: [...]Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med. Gjeldene forvaltningspraksis medfører at geværer med modellår tidligere enn 1885 ikke regnes som skytevåpen etter våpenlovens §1. og således ikke omhandles i forskriftens §2-4.

Link to comment
Share on other sites

Jo jo, men forskriftens §2-4. omhandler pipe til skytevåpen . I våpenlovens §1. heter det: [...]Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med. Gjeldene forvaltningspraksis medfører at geværer med modellår tidligere enn 1885 ikke regnes som skytevåpen etter våpenlovens §1. og således ikke omhandles i forskriftens §2-4.

 

JA dette var ei nøtt :mrgreen: Det er jo slik av Gevær med modelbetegnelse 1885 tror det er gjordt om til 1890 nå men ikke sikker. IKKE regnes som skytevåpen lenger så hva som er praksis med dette er kanskje litt opp til hvordan dette tolkes rundt om i landet?

Tror nesten jeg skal slenge denne problem stillingen hos våpendamen på lensmannstasjonen til uka :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gjeldene forvaltningspraksis (det står såvidt jeg vet ikke i noen forskrift e.l.) er 1885. I den nye (kommende) våpenforskriftens §1. står det: "Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen. Det samme gjelder skytevåpen produsert etter 1890 dersom de av Politidirektoratet er funnet egnet til kun å kunne avfyre ammunisjon som ikke lenger er å oppdrive i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning."

Link to comment
Share on other sites

Setter en inn en nyprodusert pipe i et antikk "våpen" (de er ikke våpen i forhold til lov og regelerk) blir det som å bygge opp et nytt våpen fra grunnen av (behovsprøving osv).

 

Gråsone-ha tunga beint i munnen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...