Jump to content

22 kuler egnet til kulestøping?


jerognal

Recommended Posts

Har samlet og støpt fra innebanen vår med luft og 22 bly. Veldig godt egnet til svartkrutt da det som oftest er

tilnærmet rent bly i kulene. Du bør støpe ned så mye som mulig på en gang så du er sikker på at du har samme legering. Så det negative, jeg tømte kulefangerene og dro hjem for å smelte ned noen kilo bly, i smelta dannet det seg et lag på toppen med noe som lignet smeltet teflon. Det var ett eller annet kulefett fra et parti 22 kuler

som var håpløst å få ut, prøvde tilogmed skjærebrenneren for å brenne det av men det var så flyktig og ville

holde seg i smelta, så de kiloene ble kassert. Har ikke vært borti dette hverken før eller siden, ingen i klubben som jeg har pratet med har skutt med ammo som har denne typen smøring. Vi deler innebane med et skyttelag så det kan være derfra det kommer. Noen som vet hva dette kan ha vært?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Siden det er snakk om ulegert bly, kan det vel lønne seg å legere inn litt tinn for bedre støpbarhet, kanskje? 1-2% eller noe deromkring? Jeg er sikker på at jerognal finner en gammel tinnvase eller noe slikt i kjelleren som kan benyttes med utmerket resultat.

 

Hvem sier at 22 kuler er ulegert bly?

 

.22 LR er en RIFLEpatron. Kulene er designet for en utgangshastighet fra 1200 fot/s til 1500 fot/s

 

De ligger således MIDT i området for vanlig pistolammo, uten noen dikkedarer.

 

Støyp vekk i vilden sky, det haqr jeg gjort i mange mange år, uten noe problem.

 

Praksis slår teori hver eneste gang.

Link to comment
Share on other sites

Sharps, det laget du snakker om kan ha vært forurensing fra bakstoppen.

 

Her lokalt benyttet man tidligere en slags duk, så ut til å være et plaststoff. dette ble selvsagt revet med etter hvert og havnet i bakstoppen. Ser ikke bort fra at dette kunne bli noe djevelskap å bli kvitt.

 

Før det igjen, var det trefiber (cellulose) fra skivene, samt noe trefliser fra skiveopphenget som laget krøll, det ble jævla mye å brenne av og flukse, jeg hadde samla opp noen hundre kilo og tok det i en smekk, det var en jobb som laga mye røyk.......

 

I dag er det ingenting av dette, elektronisk skive, ingen pappblink, kun en gummireim som penetreres, nesten null forurensing og kulene samløes i et vertikalt rør og faller rett ned, nesten reint bly, dvs blylegering.

 

.22 kuler egner seg ypperlig til pistolkuler som de er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...