Jump to content

hagle med pistolgrep, godt å skyte med??


Ole_Netland

Recommended Posts

Nå som støvet har lagt seg får jeg ta et oppgjør med virkeligheten og uttrykke et snev av skuffelse over måten hagletråden her er blit behandlet på. Først skal jeg presisere at alle er enige om at hagla som ble vist, som nå ikke lenger blir vist, er 100% lovlig etter dagens lover og forskrifter. Årsaken til at den ikke lenger blir vist, er at en av moderatorene etter hvert klarte å komme med en saklig og grei forklaring på hvorfor man ikke ønsker bilder av slike våpen her på forumet.

 

Man ønsker ikke at slike bilder skal vises, fordi det tidligere har kommet presiserende rundskriv fra departementet basert på bilder av slike våpen som har ligget ute på diverse forum. Man er altså redd for at slike bilder skal påvirke vår lovgivende forsamling til å lage lover, forskrifter og rundskriv som begrenser vår "rett" til å eie slike våpen. Det ligger altså en ren politisk begrunnelse bak, og ettersom jeg hadde inntrykk av at dette er et upolitisk forum, må jeg si at jeg ble litt overrasket og skuffet over vendinga som denne saken tok.

 

Jeg synes ikke at dette trenger å være noen hemmelighet. Men neste gang noen har noe de vil si, så si det rett ut og rett fram. Det virker mye mer ærlig, og en slik tilnærming vil høste mye mer sympati for deres sak. Selv om jeg er sikker på at f.eks. evert har en framtid som låtskriver for DDE, så synes jeg altså ikke at det er rett måte å henvende seg til andre brukere her inne på.

 

Hvis noen har noe mer de vil si nå, så håper jeg de sier det. Og hvis noen vil se bildene av hagla, så har jeg dem også.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke ment som noe surt innlegg fra min side, bare en opplsning om realitetene, kan godt hende jeg har hagler som får de avbildede til å virke konservative, det er ikke poenget, har aldeles ikke noe imot å tenke nytt jeg, ikke har jeg noen motforestillinger mot plast, og kule ting heller.

Da foretrekker jeg faktisk ett ærlig rundskriv fra POD, framfor grinete, trangsynte og fryktelig seriøse skyggeregjeringer....

Vil du ikke ha Knox stokk på hagla di synes jeg det er bedre at du skrur den av, en at du forårsaker at alle må gjøre det.

Ser du poenget???

Som tidligere nevnt, har skjedd før, vil skje igjen...

 

I Norge er salongrifler forbudt, pga utseende, ikke fordi de utgjør en sammfunds trussel, begrensninger er lagt på autohagler pga utseende osv.

En forskrift ble produsert for å stoppe "tacticoole" pistoler...

 

En må forstå at forskriftsprodusentene ikke handler ut fra fornuft, har ikke ører for hva som er praktisk, bryr seg ikke om argumenter som at det begrenser rekylen, gjør våpnet mere treffsikkert osv...

Ikke er jeg mod her, eller har noe som helst med hvilken "politikk" Kammeret har i forhold til hva som er "Kosher" å avbilde, eller beskrive.

Så om det er et ønske om å starte en pissekonkuranse pga detta kan en kansje ta det på PM.

Link to comment
Share on other sites

En ting som kan være hverdt å ha i bakhodet, er at det som er lovlig i dag, ihvertfall ikke nedskrevet som forbudt. Kan meget fort bli det[...]

 

:roll::roll:

 

Roe ned litt nå... Hva er poenget med å "gå forsiktig i dørene" for å la slikt fortsatt være lov, om vi selv skal pålegge oss ett "frivillig forbud" mot det samme? Om jeg ikke kan ha en slik hagle fordi POD sier nei, eller jeg ikke kan ha en slik hagle fordi eneste jeg kan gjøre med den er å ta den med ned i kjelleren dra for alle gardinene og titte på den i 5 minutter og flire litt og så pakke den bort igjen.For eller kommer "den seriøse horde" og syter og klager og truer, så er jo uansett resultatet at jeg ikke ka ha en slik hagle til jakt og treing... Da foretrekker jeg faktisk ett ærlig rundskriv fra POD, framfor grinete, trangsynte og fryktelig seriøse skyggeregjeringer....

 

+1

 

Saken blir hvertfall ikke bedre av at noen leser her om noen bilder som var så grusomme at de ikke engang kunne vises på ett "åpent" forum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vel sagt det før i en tråd på Sluttstykket (RIP):

 

Min hagle er lovlig.

Om POD kommer løpende i etterkant, så tar jeg gladelig en rettssak på deres fullmakter og prinsipper om tilbakevirkende kraft.

 

Generelt er ikke norske jegere villige til å kjempe for rettssikkerhet, derfor er jakt og våpen en politisk ikke-sak som fritt overlates til byråkrater.

 

 

PS

Kammeradmin: om POD spør, så har du herved fullmakt til å utlevere all informasjon om meg til dem. Lover utførlig svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg må skyte inn her, at nå har jeg skutt orrfugl med hagla mi. Traff på første skudd i skogen med det nye oppsettet! Og de jeg jakta sammen med var svært misunnelige på Blackhawk single-point-reima som er festa i bakkant av låskassa. Utrolig praktisk når man begynner å bli sliten i armene, at man bare kan slippe hagla ned og la den henge i reima mens man holder i pistolgrepet og er forholdsvis klar til skudd! Siktet var de også misunnelige på, og jeg ser ikke bort fra at flere møter opp med et slikt til neste høst.

 

Helt greit, man treffer godt med ei tradisjonell o/u også, men ønsker man å være utradisjonell og teste nye konsepter kan dette altså i høyeste grad anbefales - også til fuglejakt!

 

Alt i alt er jeg utrolig fornøyd med hagla, og at et slik våpen er meget godt egnet til jakt i norske skoger er jeg herved enda mer sikker på! :-)

Link to comment
Share on other sites

De som lager nye forskrifter, og som føler det som sin livsoppgave og redde verden fra alle de stygge våpnene de måtte føle at ikke normenn burde ha, leser også detta forumet, ser på bildene osv, forskrifter har blitt produsert pga bilder og tekst på det gamle SL, og det er blåøyd å tro at det ikke kan skje igjen. Derfor bør en tenke seg om bittelitt før en poster, eller legger ut bilder.

 

La de se:

 

DuraCoat_PINK_AR_SIGHT_OVERCROP_030808.jpg

 

Det er vel ikke så skummelt som en sort og camo farget AR? Nei, var det jeg tenkte jeg også.

Vi får få flere slike rundt om på stevner, så regner jeg med at lovverket blir myket opp litt i løpet av årene fremover. Hva med om alle stiller med rosa eller rosemalte )med blå grunnfarge selvsagt) på de neste riflestevnene? Hadde jo sikkert blitt mye fint å legge øynene på der?

Link to comment
Share on other sites

Til TS: ja, jeg syns pistolgrepstokker er gode til sitt formål. Det kommer litt an på hvordan du pleier å bruke din hagle.

Jeg jakter mye fra kajakk, og et skikkelig enhåndsgrep som gir meg god vektstang for å vri børsa sideveis med en hånd er meget bra.

Jeg har ikke kjøpt meg løsning, men har spikket, filt, fundert og bannet rundt en gammel Lee Enfield kolbe

(fra en No1 MK III) og en bjørkekubbe. Siden 870 har gjennomgående festebolt akkurat som Enfielden, var dette en god løsning. På denne måten har jeg fått skjeftevinkel og tykkelse akkurat etter eget hode.

Så har jeg også messing kolbekappe som Enfielden, så jeg føler meg 1VKtøff når jeg skyter tunge jaktladninger :?

 

Har ikke merket noe til ugunstig albuvinkel i forhold til fluktskyting, men det er begrenset hvor langt ut til hver side man kan skyte sikkert fra kajakk. Den frivillige badesesongen er over...

 

Å la være å vise bilder av lovlige våpen på "Frie og Demokratiske Forum" av upolitisk korrekte grunner syns jeg bare blir trist.. Jeg har også en rosa børse, en 10/22, men det er bare fordi jentene mine har fått lov å mobbe meg litt.

Mangler bare en uniform i rosa citycamo så er jeg klar for homsepatrulje :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Av en eller annen grunn bryr tiuren seg lite om estetikk. Den stikker seg like godt unna enten vi kommer med bæsfars H&H s/s med svartkrutt, bly og flintlås eller med min Zeiss/Knoxx/Winchester autohybrid foret med tungsten og plast (om noen får mareritt nå, så har jeg lykkes i mitt forsett :) ).

 

Men spørsmålet her er om rene pistolgrep er gode å skyte med. Og det har jeg svart ja på, men det kommer an på hva slags kolbe du får tak i. Det skulle vel ikke komme som noen bombe for hagleskyttere med kolbejustering som barnetro.

De krever litt tilvenning, men når du først er over den kneika, så kan jeg skrive under på at 'normale' kolber virker rare.

 

Et annet problem er at utvalget i hagler som er bygget med slike grep er heller labert - i alle fall om du tenker jakt - så du blir nødt til å bygge om selv, noe som går greit, men det blir ikke optimalt.

Så de som er opptatt av estetikken, kan sove i ro: hagleprodusentene er på deres side :)

Link to comment
Share on other sites

Grimner: Det med at tiuren driter i estetikk kan jeg skrive under på. Har sikkert hatt 20 turer på den plassen jeg "alltid" har ut gammel-eriken, og som vanlig har jeg sikkert hatt den ut på 10 av turene, men ikke pokker om den letter på ønsket haglehold.

-Og jeg møter alltid med innolja stokk og reinpussa piper. :)

 

Problemet hans er at riflepipen jeg møter opp med ved første tunge snøfall er akkurat like reinpussa.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert pistolgrep til hagla mi, trykka på denne tråden, men fikk egentlig ikke svar på noen ting av det jeg lurte på.

Tråden inneholder mer sure innlegg fra selvutnevnte lensmenn enn det faktiske tema som trådstarter lurte på. Dette er å blir en ukultur på forum!

Link to comment
Share on other sites

Haha, er i full gang med å pimpe etpar børser nå, så jeg må bare klare å bestemme meg for hva 870'en skal få gjennomgå, og da hjelper bilder.

 

Men det er klart, har forståelse for at det er noen som kan skjelve litt når man ser noe sånt :lol:

 

edit:

 

Kanskje jeg kan få bilder på e-post? Hehe, 870 underground må vel bli prosjektnavnet :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tilbakeholder bilder for nå.

 

Jeg vil utbrodere at å skyte med pistolgrep for meg viste seg å være mer behagelig, og oppsettet med M4-kolben er helt utmerket.

Med den kan jeg stille inn nøyaktig så lang kolbe jeg skal ha. Ikke noe mer fjas med for kort eller for lang kolbe.

Følgelig kan jeg og justere den til å passe perfekt uansett om jeg skyter en varm vårdag med kun t-skjorte (og bukser, you pervs!), eller med flere tykke lag klær en kald vinterdag.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo veldig ok ut, gikk nettopp en helg helg med originalskjefte på og det er skikkelig ubehagelig i håndleddet i lengden så jeg er veldig klar for å bestille nå.

 

Eneste jeg lurer på er om midway har 3punkts reim som passer på også, og isåfall trenger man mer enn bare reima?

 

Ser ut til å være feste for reim på kolben og hagla har jo framme på magasinet foreløpig. Har ikke magasinforlenger på hagla enda, kommer vel med tiden for utseende sin del men foreløpig prioriterer jeg kolbe, reim og rødpunktsikte litt nærmer jul.. :wink: Og bør nok legge mer i siktet ja, er tross alt jakt det skal brukes til. Men hvor mye må jeg ut med for noe som tåler aktivt bruk?

Link to comment
Share on other sites

Ser at Knoxx kolben har feste til reim helt i bakkant, noen tips til reim jeg kan bruke da? Poenget er som andre har skrevet her før meg å få hagla hengende foran brystet slik at man kan hvile høyrehånden på pistolgrepet og alikevel være raskt klar til skudd. Finner hundrevis av reimer på midway men selvsagt veldig lite opplysninger... :?

 

Edit: Skulle jo hatt reimfeste ca rett over/bak avtrekker men tror ikke det er det på knoxx'en?

Link to comment
Share on other sites

Midway har ikke Knoxx på lager og alle produktene som det står ring for pris på betyr at de ikke er lovlige å selge lenger. Knoxx'en får de ikke selge pga justerbar lengde selv om totallengden på våpenet er lenger enn 84cm :shock: Midway har søkt om å få disse lovlige igjen siden de ikke gjør våpenet ulovlig kort. Hvordan er det mulig å komme opp med så mange idiotiske lover og regler som man får til i dette landet her? :evil::x

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er Midway som roter, kanskje er det POD. Har hørt litt av hvert om begge.

 

Reglene som gjelder dette her er dårlig utformet. Dersom noen skulle finne på å lese en bestemt setning uten å lese resten av forskriften, vel, da kan SpecOps'en tenkes å være ulovlig etter gjeldende regler. Jeg skjønner godt at man vil unngå hagler i bankrøverstil, men de kolbene vi snakker om her er en god del for store til å skjule under frakken. Men like enkle å modifisere til bankbruk som alle andre hagler, det er de.

 

Du kan jo få tak i produktnumrene (K04101-C for kamuflasje, K04100-C for svart, begge for Rem 870) fra blackhawk.com (sjekk selv) og se om du får bestilt via blackhawk.no.

Link to comment
Share on other sites

Er neppe fornuftig justering av lengde innenfor lengdekravene til våpen som skulle stoppes med reglene om kolbe. Var vel for å få bort foldestokkene. Synes det også er latterlig da en foldestokk gjør våpen fine å ta med seg i sekken. Hvis noen vil rane banker så skaffer de seg hvilke våpen de vil! De kriminelle har ikke slike begrensninger innen våpenutvalg som vi lovlydige har....

Link to comment
Share on other sites

Ser at Knoxx kolben har feste til reim helt i bakkant, noen tips til reim jeg kan bruke da? Poenget er som andre har skrevet her før meg å få hagla hengende foran brystet slik at man kan hvile høyrehånden på pistolgrepet og alikevel være raskt klar til skudd. Finner hundrevis av reimer på midway men selvsagt veldig lite opplysninger... :?

 

Edit: Skulle jo hatt reimfeste ca rett over/bak avtrekker men tror ikke det er det på knoxx'en?

 

Jeg har ei Blackhawk single-point-reim som er festa i bakkant av avtrekkerbøyla med en innretning som jeg kjøpte fra USA. Den erstatter bolten som fester avtrekkerhuset, og har festekrok til reim i den ene enden. Funker som fjell. :-)

 

Duppeditten kommer fra Mesa Tactial, husker ikke hvor jeg bestilte den, men søk litt på nettet så finner du den nok. Mulig at Midway har den til 870.

Link to comment
Share on other sites

Det der så helt topp ut ja! Mener midway har noe lignende også, men det kan nok også lages ja. Litt usikker på bolten, da denne må være glatt på partiet som går gjennom låskassa og ha gjenger på enden. Må vel nesten ha dreiebenk da? Reima må jeg kanskje mekke selv, burde ikke være vanskelig.

 

Edit: disse frister da, om man får kjøpt dem.. Er vel for farlig nylon :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ny info, så det er vel greit å gjenopplive denne tråden.

 

Festet for reim er i hus. Både Midway.no og Brownells har, men med en forskjell: midway fører den laget for normal reim, mens Brownells selger den med hull for krok. For min del passet krok best - festet i D-ringen på sekken er hagla der den skal være. Virker som om reimen (Blackhawk single-point som nevnt tidligere) hjelper til med å få børsa i skulderen med minst mulig styr.

 

Er i utgangspunktet laget for Remington 870, men sklir rett inn i min Winchester 1400, hvilket betyr at den passer i Winchester 1300 også. Hurra for masseproduserte amerikanere.

 

Virker som en solid sak med noe mer tanke bak enn hva jeg hadde ordnet meg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Drar opp denne tråden igjen.

 

Har gått til innkjøp av remington shurshot kolbe og forskjefte, fra midway. Blir spennende å se hva som kommer i posten. Skal ta bilde og legge ut en liten anmeldelse av produktet her, etter det er utprøvd.

Link to comment
Share on other sites

Da er kolben og forskjeftet montert, og prøveskutt 50 skudd på leirdue.

 

Det ble en slik: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=643961

 

Fra før hadde jeg original svart syntetisk kolbe og forskjefte, design anno 19førr. Hvis man ikke har gikt i håndleddet fra før, så utvikler man det raskt, etter noen timer med knekk i håndleddet på støkkjakt med original kolben.

 

Monterte ny kolbe straks etter levering og førsteinntrykket var bra. Skal nevnes at det tok 1 uke fra bestilling til levering fra Midway. Kvaliteten virket bra, og det luktet ikke billig av kolben. Skulle bare mangle når det er remington som leverer, så vidt jeg har forstått. Festemekanismen var helt lik som på den gamle, så kolben sitter som støpt i kassa når man skrur til, ikke noe slark eller rakling i kolben. Forskjefte slarker og rakler mer enn den gamle som hagla ble levert med. Virket som materialet var tynnere og mindre dimensjonert enn det gamle. Men dette ser jeg ikke på som problem, da det skrangler litt i pumpehagler fra før.

 

Med den nye kolben er jeg mye raskere opp med hagla i anleggstilling, da det bare er å svinge hagla opp. Istedenfor å løfte hagla, og sette den inn i skuldra. Kolbekappa er naturlig i kontakt med skuldra når man går, i motsetning til hva den var med den gamle. Når jeg svinger hagla opp i skuldra sitter den som støpt inntill kinnet og har en perfekt posisjon til skudd, til min kropp ihvertfall.

Leirdue skytinga var som en drøm. Håndteringen av våpenet er enklere, og sideskuddene, som jeg har slitt med før, ble forbedret betraktelig.

 

Eneste jeg angrer på, er at jeg ikke har kjøpt dette før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den ser ut til å ha rundere former enn "normal" kolbe og det er jo pluss i boka :)

 

Stemmer det at 'underliggeren' har en funksjon på Sureshot? På andre kolber med samme utseende er det gjerne bare en tynn list som er satt på, men her ser ting adskillig mer solid ut?

Link to comment
Share on other sites

Den underliggeren er der kanskje for å stive av forskjeftet til kolben, for å gjøre kolben mer robust. Ikke vet jeg. Men det har ihvertfall ikke en praktisk funksjon når det gjelder skyting.

 

Kom på ett minus med pistolgrep, og det er sikringen. For å sikre våpenet må man klundre hånda over kolben for å komme til på venstre side av våpenet. Ihvertfall uvant for meg som tidligere brukte høyre tommel til å sikre, og høyre pekefinger til å avsikre våpenet på 870.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...