Jump to content

Når tid er en Magnum en Magnum ?


S.O.N

Recommended Posts

Hva er forholdet mellom kulevekt/størelse og hylsevolum slik at man kan kalle en patron for en 'magnum' patron ?[...]

 

Magnum kommer fra vinflasker: Stoor flaske med standard kork. På riflepatroner er det markedsføringsavdelingen som bestemmer hva som er kriteriene for å kalle noe en magnum.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forholdet mellom kulevekt/størelse og hylsevolum slik at man kan kalle en patron for en 'magnum' patron ?[...]

 

Magnum kommer fra vinflasker: Stoor flaske med standard kork. På riflepatroner er det markedsføringsavdelingen som bestemmer hva som er kriteriene for å kalle noe en magnum.

 

Jupp!

Helt riktig!

Det blir ofte kalt en magnum når en det er relativt stort hylsevolum i forhold til kule, og spesiellt hvis den er kraftigere kjente patroner i dette kaliberet fra før. Men her er det nesten ingen regler å følge.

Så derfor kunne man godt kallt 30-06 for 308 Magnum i sin tid........feks.

Nei, her er det en "grå" materie. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Magnum kommer fra vinflasker: Stoor flaske med standard kork. På riflepatroner er det markedsføringsavdelingen som bestemmer hva som er kriteriene for å kalle noe en magnum.

Og for tida mener markedsekspertene at det skal være "stuttfeite, belteløse" magnumer. Så disse komer det stadig flere av!

 

For oss andre er det forholdet mellom hylsevolum og halsdiameter som angir "magnumgraden", ikke belte, hylsefasong eller markedsføringsknep. Jeg har, i mitt stille sinn, tenkt på betegnelser som "passelig stor", "i grenseland til overdimensjonert", og "upraktisk/farlig størrelse" for div geværpatroner.

 

"Koselig magnum" kan jo være disse: 223, 243 Win, 6,5x55, 7x61 S&H, 308 NM.

"I grenseland" finner en kanskje: 17 Rem., 22-250, 240 Wby, 6,5-06, 7 mm Rem/Wby, 300 Win/Wby.

Over den praktiske grensen? Kanskj 223 WSSM, 264 Winch, 7 mm STW/RUM, 30-378.

 

Men dette er mine tanker, og jeg har jo ikke praktiske erfaringer med alle disse patronene.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ikke forundre meg. Det er vel salgspolitikk som alt annet.

 

Hadde likevel trodd det var noe mere handfast med forholdet mellom kulestørelse og hylsevolum.

 

En 22-250, eller 220 swift burde i såfall oppfylle slike kriterier selv om det ikke heter magnum.

 

Det er vel ikke alverdens forskjell mellom en 270 win og en 270 wsm heller, men den ene heter altså magnum av en eller annen grunn.

Link to comment
Share on other sites

Trenger man ett eksempel på hver teit "magnum"-begrepet er kan man sette opp en .22-250 og en .22WMR (Winchester Magnum Rimfire) og se på de to. Tror ikke man trenger micrometer engang for å se forskjellene i hylsevolum.

Link to comment
Share on other sites

Tar man utgangspunkt i vinflaskene så bør en magnum være en variant av en eksisterende patron, som har fått beholde kaliberet men med (betydelig) større hylsevolum. (standard kork/kule i stoor flaske/hylse)

Link to comment
Share on other sites

Vell, trådstarter har nok nevnt den genrelle "egenskapen" dersom en patron - et kaliber skal kunne kalles "magnum", nemlig magnum-belte. Dette er ifølge historien det som karaktisiserer en "ekte magnum patron"..... sorry alle ----> ""

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Trenger man ett eksempel på hver teit "magnum"-begrepet er kan man sette opp en .22-250 og en .22WMR (Winchester Magnum Rimfire) og se på de to. Tror ikke man trenger micrometer engang for å se forskjellene i hylsevolum.

 

Men da sammenlikner du "potiter og epler"..... :wink:

Sett 22WMR ved siden av en 22LR, så.........eller en 22 short.

Link to comment
Share on other sites

Vell, trådstarter har nok nevnt den genrelle "egenskapen" dersom en patron - et kaliber skal kunne kalles "magnum", nemlig magnum-belte. Dette er ifølge historien det som karaktisiserer en "ekte magnum patron"..... sorry alle ----> ""

;)

 

Nåja......er bare delvis enig i det.

Det er på beltet man 'gjenkjenner' patronen, men det har ikke noe med kriteriene på hvor grensene er når et kaliber blir giret opp i ytelse og passerer denne ukjente 'magnum' grensen mellom hylsevolum og kulestørelse.

 

Jeg tror mere på det som blir nevnt ovenfor at Magnum ordet 'Selger', og at

det ikke finnes noen logisk grense.

 

Mr. Wheatherby som lager desse magnum variantene lever nok godt på Magnum navnet vil jeg tro.

 

Er man lur så lager man en vilkatt som heter 'MagnumXL' som er 5% sterkere en 'eksisterende magnum', og får den komersialisert. Da kan man pensjonere seg.

Link to comment
Share on other sites

De snakker vel ikke om formen på flaska, men voluminnholdet.

 

En 458WinMag, har større innhold enn feks 45LongColt, eller 45-70. Som blir riktig å sammenlikne med i dette tilfellet.

joda. en 30-06 har mye større volum enn feks en 30 US carabin, eller en 7,62 tokarev.... eller en 7,62X39, eller en 30-30

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...