Jump to content

Våpenkort og Flytting ?


S.O.N

Recommended Posts

Skal innrømme at jeg ikke har lest alle trådene, og kanskje dette har vært nevnt før (ikke lett å holde seg oppdatert eller ajour).

 

Jeg skal flytte til et annet fylke, og regner med at jeg må få nye våpenkort.

Kontakter jeg kammeret i det nye fylket som tar saken, eller er det kammeret i det eksisterende fylket jeg skal melde fra til og som skal handtere overgangen ?

 

Hva gjør dere ?

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør dere ?

Overhode ingenting. Enkelt og greit.

 

Bodde tidligere i eksil på Romerike, før eg flytta til Bergen. Fortsatt våpenkort frå Romerike, ingen problem med å få nytt våpenkort når eg kjøper nytt våpen, ingen problem å få kjøpt ammo på Romerike-våpenkort, ingen problem å få kjøpt ammo på Romerike-våpenkort og Hordaland-våpenkort samtidig.

 

Ingen problem, så eg tenkte ikkje eingan tanken på at eg burde endre det. Eg ser ingen grunn til å lage eksraarbeid for våpekontoret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde det var pålagt å sørge for nye kort.

 

Slik jeg har tolket skriften, så skal kammeret i det fylket man tilhører vite

hvem som eier våpen. Når man da flytter så skal addresser og alt stemme på kortet.

 

Det er jo bare flott vist jeg slepper å gjøre noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har våpenkort fra tre forskjellige politidistrikt.

Ingen har noensinne kommentert dette, ikke engang det lokale politikammeret da jeg leverte inn alle i forbindelse med utstedelse av Europeisk Våpenpass.

 

Så lev lykkelig med dine forskjellige våpenkort, de gjelder i hele kongeriket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg meldte aldri flytting da jeg flyttet til ny kommune, men det er jo det samme våpenkontoret da. :D Politiet har aldri påpekt det heller.

Vil tro våpenkortnummeret på en eller annen måte er knyttet opp mot personnummer i politiets databaser, og da er det jo enkelt for dem å finne gyldig adresse på eier gjennom folkeregisteret.

Link to comment
Share on other sites

Men er ikke ett Norsk våpenkort ett nasjonalt kort da?

Ville vært merkelig for de som bodde ved fylkesgrenser hvis de måtte dra langveis for å kjøpe ammo i "sitt" fylke hvis/når nærmeste ammoselger lå i nabofylket.

Og kjøp av ammo pr. tlf, brev, nettet ville vel ha vært helt uaktuelt, hvis ammo måtte kjøpes i samme fylke der våpenkort ble utstedt.

 

I tillegg har man mange ganger flere politidistrikt i hvert fylke...

Link to comment
Share on other sites

Ammo får man jo kjøpt uansett så lenge man har våpenkort for det aktuelle kaliberet, så det var ikke det jeg tenkte på.

 

Jeg ble fortalt en gang at flyttet man f.eks fra Oslo til Akershus (eller et annet fylke), så var formålet med å få nye kort var at kammeret i Akershus skulle bli oppmerksom på at du som innbygger i fylket var innehaver av våpen + at selve kortene blir oppdatert med ny addresse.

 

Men etter som jeg ser nå, så er dette sikkert ikke nødvendig lenger (eller har kanskje aldri vært nødvendigt). Mindre og tenke på med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Glem det S.O.N, når en melder flytting så går dette inn i alle sentrale register. Og når onkel søker på deg, så kommer det tvert opp alt om deg. Uavhengigt av det ene eller det andre.

Våpenregisteret er en sentral database, og melder man flytting, så kommer det nok opp i våpenregistret at en nå tilhører ett annet politidistrikt om det er tilfellet.

 

Skulle ikke disse tingene fungere som det skal, så er det fortsatt ikke vårt problem. Og kommer navnet vårt opp, så kommer også sammenknyttningen med våpenregistret opp (i likhet med førerkort etc. Som oppererer på akkurat samme måte).

 

Slapp av og glem alt som har med våpenregister og politidistrikt å gjøre (det kan de som er betalt for å holde orden på det gjøre), konsentrer deg heller om flyttesjauen og ha en fin sommer. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...