Jump to content

Montering av Timney sikring for Mauser98 - tips?


hipshot

Recommended Posts

Jeg har fått fatt i en Timney 2punkts sikring for Mauseren, men jeg har problemer med å montere den. Den går fint å få montert i muffen (enden på bolten, men må skrues fast huffhuff det liker jeg ikke), men når denne så skal skrues på selve boltsylinderen oppstår problemene.

 

Med sikringen av får jeg ikke skrudd rundt muffen.

 

Med sikringen på får jeg skrudd et stykke inn, men så er det stopp. Sikringen har en liten tapp på innsiden av muffen som tar borti selve sylinderen.

 

Noen tips? Jeg har vurdert en M70 sikring, men jeg skulle gjerne fått den jeg har på plass.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ett tips kan være å følge monteringsanvisningen. :wink:

 

Spøk til side, det er faktisk litt plundrete å montere disse kvartsikringene. Start med å plukke alt fra hverandre igjen. Så roter du litt rundt i skuffer og skap, og finner en gammel tiøring eller liknende mynt, eller ei skive med omtrent samme diameter. Sett sammen tennstempel m/fjær, boltmuffe og tennstempelmutter på vanlig måte, men uten å montere sikringen (verken original eller Timney). Komprimer fjæra ved å skyve boltmuffa fremover, og plasser tiøringen i hakket hvor sikringen skulle vært. Den vi da holde tennstempelet i halvspenn, og du kan skru hele tennstempelopplegget på plass i sluttstykket på vanlig måte.

 

Sett sluttstykket i våpenet, spenn opp og lukk igjen (tomt kammer, selvfølgelig). Plukk vekk tiøringen son nå er løs, skyv på plass "akslingen" for den nye sikringen (det skal være en liten fjær i hullet på siden), og monter til slutt sikringsbladet som festes med tilhørende skrue. Du må regne med å bruke locktite for å holde skruen på plass.

 

For å demontere sluttstykket i fremtiden må du frem med tiøringen og gjenta prosessen i motsatt rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Elgen,

 

det gikk som smør! Tusen takk for hjelpen.

 

Men etter at jeg fikk sikringen montert, så tar den nesten opp i kikkerten. Så jeg lurer på om jeg skal få meg en m70 sikring likevel. - har du noe synspunkter på det?

 

Jeg må legge til at riflen er egentlig en Husqvarna 146 i 9,3x57 laget i 1937, så mange ville vel tenkt seg om to ganger før de går til innkjøp av en sikring som koster mer enn riflen. Men jeg liker den, og stokken er det smekreste jeg noen gang har tatt i.

Link to comment
Share on other sites

Tja... jeg er vel en av de få som mener at kvartsikringen (f.eks. Timney) er helt grei så lenge våpenet alltid brukes med kikkertsikte. Faktisk vil jeg si at jeg foretrekker den fremfor M70 på våpen med fast montert kikkert. Uten kikkert blir denne sikringen veldig utsatt, både for å bøyes/brekke og for å avsikres ved et uhell hvis man går med rifla i reim over skuldra. På rifler med kikkert ligger den beskyttet opp mot okularet, og jeg mener at den da ikke er mer utsatt enn en M70 sikring.

 

Jeg bruker begge deler. Jeg har kvartsikring på 9,3x62'en som har fast montert kikkert, og M70 på .404 Jeffery'en som har kikkert i svingmontasje. Jeg pusler også med en 7x57 som kommer til å få kvartsikring, med mindre jeg ombestemmer meg en gang til underveis. :)

 

Når det gjelder Timney spesielt, så er jeg ikke så veldig begeistret for den. Konstuksjonen er grei, bortsett fra skruen med det bittelille unbrakosporet, men stålet er omtrent like hardt som geitost. Den gamle originalen fra Buehler var mye bedre. Recknagel lager en som er fin, men forholdsvis dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...