Jump to content

T8-Reflex lyddemper


F.Johansen

Recommended Posts

  • 1 month later...
hvordan er dempingen av lyd og rekyl på T-8en i forhold til A-tec og hausken?

 

Hausken dæmper mellem 25 og 30db, ved vægte mellem 300 og 500gram

A-tec dæmper ca 22db ved en vægt på 220gram, og 25-30db ved en vægt på 300-500gram

BR reflex t8 dæmper mellem 21 og 22 db ved en vægt på 665gram.

 

 

Ofte vil rekyldæmpningen følge DB dæmpning, dog med en vis korrektion for vægt

Link to comment
Share on other sites

BR reflex t8 dæmper mellem 21 og 22 db ved en vægt på 665gram.

 

 

Ofte vil rekyldæmpningen følge DB dæmpning, dog med en vis korrektion for vægt

 

Er dette målt på siste generasjon BR reflex ?

 

Er interessert fordi jeg vet de har gjort noe med BRen siste år, uten at jeg har fått helt fatt i hva som er gjort...

Link to comment
Share on other sites

Er dette målt på siste generasjon BR reflex ?

 

Er interessert fordi jeg vet de har gjort noe med BRen siste år, uten at jeg har fått helt fatt i hva som er gjort...

 

Fra Eirik Moens artikkel i Våpentidningen nr 3 2009:

i 308

BR T4: 18,1db, 572gram

T8: 21,6db, 665g

T8 Mag: 23,2db, 653g

T12: 22,9db, 781g

 

ATec TMM4

29,1db, 403g

 

 

BR har alltid ligget etter hauskenAtec i alle tester jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

hvordan er dempingen av lyd og rekyl på T-8en i forhold til A-tec og hausken?

 

Hausken dæmper mellem 25 og 30db, ved vægte mellem 300 og 500gram

A-tec dæmper ca 22db ved en vægt på 220gram, og 25-30db ved en vægt på 300-500gram

BR reflex t8 dæmper mellem 21 og 22 db ved en vægt på 665gram.

 

 

Ofte vil rekyldæmpningen følge DB dæmpning, dog med en vis korrektion for vægt

 

Men til gjengjeld har man en demper man ikke klarer å 'bruke opp', i T-8? fks. en hausker blir ødelagt etter x-antall tusen skudd?

Link to comment
Share on other sites

en hausker blir ødelagt etter x-antall tusen skudd?

 

 

tjaa...

En kamerat har slitt ut noen Hausken, men da har han bare returnert dem til hausken og fått ny....

 

men BR tåler jo mer. Men det hjelper IMHO ikke noe sålenge den ikke demper nok til at man kan skyte uten hørselsvern uten å risikere hørselsskade (ref. alle tester i div blader)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hausken demper standard, kjøpt i 2007 hos jaktdepotet.

Etter litt lesning her på kammeret leste jeg at noen hausken dempere fikk bul på røret etter bruk, jeg måtte selvfølgelig sjekke dette på min.

 

Og jaggu, det var en bul på min også, ca midt på demperen og halv veis rundt. Er kun skutt ca 450 skudd med den...

 

Ringte hauske med det samme og forklarte, ha sa at jeg bare skulle sende dempern så skulle han returnere en ny...

 

Snakk om god sørvis, ikke ett eneste spørsmål om bruk ell noe...

 

Venter spent på ny demper i retur...

 

 

JanT

Link to comment
Share on other sites

Endte av ein eller anna grunn opp med T-8 når handla jaktrifle for nokon år sidan. Hadde nok aldri valgt dette monsteret om eg handla no, men så har det skjedd ein rimelig heftig utvikling på lyddemper fronten de siste åra og.

 

Men vil no påstå at det går finfint å skyte uten hørselvern med den fordet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal man ha evigvarende demper som tåler all mulig deng og drit finnes A-TEC sin ståldemper cmm6 på tilbud til 2.000,- Neppe noe billigere å få til den kvaliteten!

 

 

Hvor får du cmm 6 til 2000,- ??

 

Unødvendige siteringer fjernet av Flashman

 

Hos www.practac.no . Kjøpte 3stk der i begynnelsen av september. Glimrende service forresten!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vurderer å kjøpe en T8 til min Tikka T3 men lurer på om noen vet hvilken gjenging jeg må ha for at den skal passe. :)

 

Du kjøper først demper, og så får du gjenget etter demperen.

Er vel mest naturlig med M14x1 på ditt kaliber, men ikke noe krav.

 

Grunnen til at du skal levere med demperen når pipa skal gjenges, er at feks M14x1 ikke er det samme hos feks Hausken og A-tec. Min erfaring er at Hausken bruker den ytterste delen av toleransen på gjengene, mens feks A-tec er i den trange enden av toleransen.

Og da blir ikke passformen optimal.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe en T8 til min Tikka T3 men lurer på om noen vet hvilken gjenging jeg må ha for at den skal passe. :)

Hei :D Har en Tikka T3 super varmint i kal. .223Rem som jeg har montert på en T8 lyddemper. T8`n er en tung demper samenlingnet med Hausken og A-Tec. Børsa blir veldig framtung og er ikke god å bære dersom du skal gå langt, dette er den eneste bakdelen jeg har opplevd. Smell og rekyl ( i den grad man kan si at .223rem har rekyl)ble redusert til noe som tilsvarer .22mag. Men pressisjon ble ikke noe bedre, men så må jeg si at Tikka T3 er ett sææææært våpen når det gjelder amunisjons valg. En kammerat som også har en T3 monterte også lyddemper og i hans børse ble presisjonen betraktlig bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle bestille en T8 fra Jakt & Friluft men det står ikke noe om hvordan gjenging eller kaliber den leveres i. :?

Har prøvd å sende e-post men har ikke fått svar i løpet av 1 uke nå.

Noen som har kjøpt demper derfra og vet hvordan man sier i fra om hvilket kaliber og gjenging demperen skal være i? :)

Link to comment
Share on other sites

Gjenger: 13x1 - 17x1

Kaliber : 22lr - 460 ("T8" finnes opp til og med 12,7x99)

 

For å finne hvilken demper du skal ha, måler du pipens diameter ved munningen. Er munningen din 15mm kan du bruke en med 14x1 gjenger, har du 14,xx mm ved munningen vil det bli en med 13x1 gjenger.

Oppgi i tillegg til målene på pipe munningen hvilket kaliber dette gjelder og du vil få riktig demper.

 

http://www.mamut.net/artemisas/shop/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal man ha evigvarende demper som tåler all mulig deng og drit finnes A-TEC sin ståldemper cmm6 på tilbud til 2.000,- Neppe noe billigere å få til den kvaliteten!

 

 

Hvor får du cmm 6 til 2000,- ??

 

Unødvendige siteringer fjernet av Flashman

 

Hos www.practac.no . Kjøpte 3stk der i begynnelsen av september. Glimrende service forresten!

 

 

hvilke gjenger er det på de demperene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...