Jump to content

6,5x55 Norma Nosler, Norma Oryx, Federal Fusion,Lapua Mega.


East Clintwood

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er en helt fersk jeger innen rifleverden for og si det sånn og trenger litt hjelp til og komme i gang.

Lagt ut en tråd tidligere om hva jeg skulle jakte og i hvilken prisklasse jeg søkte i. Endte opp med en Tikka T3 i cal. 6,5x55.

Det jeg lurer på nå er hvilken patron skal jeg velge? Jeg skal jakte rådyr og hjort med børsa i år.

Jeg brant ned på XXL for og kjøpe jakt ammo, der møtte jeg en pjokk som virket grønnere enn kroppene på ei gran om våren, og ente opp med Norma Nosler.(er dette godt??) Jeg søkte litt rundt på nettet og fant at Federal Fusion har fått veldig gode skussmål i tester, men som det virker av brukerenes respons er det mye kjøttødleggelse og dårlig presisjon. stemmer dette??

Tittet litt på Oryx men den var veldig dyr (startfasen i livet så penger er det lite av som vanlig)

Fusion har jeg funnet til 15 kr skuddet vs Oryx/Nosler 25kr skuddet.

Skal vel i grunnen ikke stå på pengene i en slik situasjon, men kan jeg spare 10kr pr skudd med noe som er like godt, gjør jeg jo det.

Håper noen kan komme opp med noen gode valg til meg som ikke gjør at rådyret "fordamper" og hjorten slenger beina på ryggen og forsvinner over 4 åser.

 

På forhånd tusen takk for svar.

 

Mvh

 

Ø.M

Link to comment
Share on other sites

Federal Fusion er en bra kule, jeg har flere bekjente som er stofornøyde i .308 og .30-06 så det burde

 

Når du kommer så langt at du begynner å lade din ammunisjon selv vil jeg råde deg til Swift Afram 9,1 grams jakt kula, da er det som 6,5x55en har blitt en helt annen patron enn den er med vanlig kule .

 

Det er en av de beste 6,5 kulene som er skapt for den noensinne .

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet trur eg alle dei 4 er gode valg til allround storviltjakt.

 

Sjølv har eg gode erfaringar med Oryx, men i 308. Veit mange som bruka den i 6,5 med godt resultat. Eg hadde nok valgt Oryx.

 

Nosler gjev ofte låg restvekt fordi fremste blykjernen skiller lag med resten. Dette kan gje litt ekstra kjøt-øydelegging. På ei anna side fører dette i mange tilfeller til meir "knall og fall".

 

Mega er på mange måtar eit bankers valg. Er ikkje lodda og kan derfor gje seperasjon, men gjer det vel nesten aldri i 6,5x55 hastigheit.

 

Fusion får masse skryt i testar og gjev som regel fin ekspansjon. Kanskje den (i lag med Mega) som gjev mest kule for pengane.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skjutit ca 20 rådjur, några älgar och ett antal vildsvin med Norma Oryx 6,5X55 och tycker att både precisionen och expansionen är suverän. Som längts har jag skjutit rådjur från 150 meter och upplever effekten som mycket god.

Knall och fall :mrgreen:

 

Märker igen större skillnad på korta och långa håll, har skjutit vildsvin som väger 20 kg från 15 meter och köttförstörelsen är inte farlig.

 

Tidigare jagade jag med Nosler och gillade inte alls effekten, stora utgångshål på rådjur och ganska mycket kött som gick till hundmat. Precisionen var dock god :D

 

Oryx är mycket populär även i de tyngre kalibrarna på grund av sin höga restvikt.

 

Låt inte pengarna styra vid val av jaktammunition, träna det gör man med helmantel om man inte laddar själv.

 

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

For og la det skli litt til ut så lader jeg barnes TSX. Men har du handlet nosler er ikke det en dårlig handel.

 

 

Barnes tsx i 6.5 * 55 er vel ikke lov på storvilt?

Ikke for å oppfordre til ulovligheter men teori og praksis er to helt vidt forskjellige ting.

Link to comment
Share on other sites

Nosler Partition var den første "superkulen". Ofte fantasisk presisjon, og god dybdevirkning. Det blir gjerne en del søl med denne kula, men effektiv er den! Du gjør ikke feil om du skyter dyr med denne kula. Fusion har jeg hørt mye bra om. Har skutt noen dyr med Mega, og kan anbefale den. Mitt forslag til deg som fersk jeger er: Ikke tenk mer på det. Den kula du har valgt fungerer garantert til ditt bruk, og det ville de andre du har nevnt også ha gjort. Det viktigste er hvor du plasserer den, og det krever trening. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger å kjøpe skudd til 25kr for bruk på Hjort og Rådyr!Bruk den med Nosler du har kjøpt,blir neppe skuffet.Ellers er Mega vanligvis ei god kule til rimelig pris.Fusion er og god,mye for pengene,men er redd den er litt slappt ladet..

Link to comment
Share on other sites

eneste jeg har å bidra med her er at ammo utgiftene dine er ikke så store

 

hvor mange skudd vil du levere med jakt ammo i året?

5 på oppskytinga

 

og hvor mange dyr kommer du til å felle

 

jeg var i samma situasjon som deg...

syns det var dyrt med 25kr pr skudd...

 

ser fortsatt at jeg ikke har brukt dem på jakt enda ....

 

 

et annet punkt er..

test ut litt forskjellig.. så finner du ut hvilken kule du føler går best..

og hva du har mest igjen for å bruke

 

Jeg bruker Oryx... men har planer om å teste ut Mega ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun Oryx i 6,5x55 og er storfornøyd.

Har hatt knall og fall på 5 reinsdyr siste årene med denne.

Avstander fra 50-150 meter uten problem.

Gjennomskudd og fint kjøtt alle gangene..

Med en til to pakker i året er det ikke store utgiften.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 6.5 Mega til rådyr i 15 år og elg i 8 år. Det har detti i overkant av 30 rådyr og 14 elg for Mega’n. Har ingen planer om å bytte til noe annet. Har anskaffet meg en 9.3x62 og går for Mega der også.

Men uansett så spiller det nok ingen rolle hvilken type du bruker, bare skuddet sitter i ”maskinrommet” på dyret.

Link to comment
Share on other sites

Fusion har eg sett resultatet av i 30-06. Kunne nesten gå gjennom bogen. GRISERI! (Type Varminteffekt). Og den effekten vil bli verre i 6,5'en om den hadde hatt lovlig fart. (Kanskje nettopp derfor den er ladd så svakt)?

 

Selv har eg skutt hjort med følgende i 6,5'en:

Nosler - god pres. men skilte ofte bly og mantel.

Lapua Mega - til "billigkule" å være er den meget bra.

Oryx - i 6,5 ble det stooore hull. Likte den ikke.

North Fork - superbra kule som går like bra som Match king!

Swift A-Frame - Kongen på haugen. Men krever stor fart for å gi presisjon. I min går den rundt 15-20 mm.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som bruker Norma Elite? Den er jo både billig og bra. Kansje ikke like moderne og fancy som andre kuler, men en gammel og godt utprøvd blyspiss. Kombinasjonen 6.5x55 og Norma Elite må vel være den som har felt mest storvilt i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...