Jump to content

Hodgdon Longshot


Kobble

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skulle så gjerne hatt kloa i noe Longshot. Staffans i sverige er tom og får ikke inn før i november!!

 

Er det noen som vet om andre steder som selger dette(vet at trolig ikke er det, men må nå spørre) Evt. noen som har masse liggende som kanskje kan selge meg en boks?

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Er det problemfritt å kjøpe krut frå Sverige? Kunne tenkt meg å testa litt Hodgdon sjølv.

 

Har ikke prøvd enda, men har sjekket litt opp. Jeg tenkte og få kruttet sendt til østersund med Bussgods. Så hente det der under ferien min i år. Har søkt om innførselstilatelse fra http://www.dsb.no/, så det burde gå greit.. Vet det er flere innpå her som har kjøpt krutt fra Sverige før i hvertfall, uten problemer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt Longshot fra Staffans for ikke lenge siden. Forhåndsbestilte (og betalte), søkte tillatelse hos DSB på eget skjema (husk kopi av våpenkort!) med riktig CE nummer. Fikk OK fra DSB i posten og kasta meg i bilen og kjørte til Staffans. Var noen mil, men må man så må man... :) Spurte hos Staffans om forsendelse på buss, og de sa at det var greit stort sett, men ikke lenger sør om Rörbäcksnäs (eller noe sånt), som er innafor Trysil.

 

Dessverre vil jeg ikke selge noe av det jeg har. Det var tross alt *litt* styr å få tak i.

 

mvh

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

 

Dessverre vil jeg ikke selge noe av det jeg har. Det var tross alt *litt* styr å få tak i.

 

mvh

Sigurd

 

Har full forståelse for det :wink:

 

Kan uansett virke som det ordner seg for min del slik at berger høsten. Blir til at jeg bestiller en stor "klunk" til november.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var og skjøt min første batch med Longshot igår. 37 gr bak 32 g ladning (0,8 gr under max(Hodgdon.com))

 

Masse smell og sår skulder. Tydelig at det skjedde mye i det kammeret, olja fordampet fra løpet og jeg gjorde meg faktisk tanker om fortreet ville begynne å smelte.

 

Neste batch bakker jeg ned til 36 gr.

Link to comment
Share on other sites

Du finner ikke noe krutt som du kan bruke som direkte erstatning for Longshot. Haglekrutt er noe ganske annet enn riflekrutt.

Søk litt rundtom både her på forumet og nettet med Google, så fins det litt av hvert. Hodgdon har endel data på sin side med både HS-6 og HS-7. (HS-7 har vel gått ut av produksjon tror jeg). http://www.hodgdon.com

 

Vihtavuori ladedata fins hos våre venner i Finland på UnlimitedAmmo http://www.unlimitedammo.fi . Det står på finsk, men med litt innsats så går det greit å finne ut av det. (Reseptit betyr ladetabeller).

 

Alliant Steel er ikke i salg her på berget. Ikke i Sverige heller etter hva jeg forstår. I Danmark derimot, kan du kjøpe Alliant Steel. Hvorfor ikke i Norge er for meg en gåte. Spesielt når vi med stor sannsynlighet kan si at dette produseres hos Bofors i Karlskoga.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Hodgdon.com

 

Hs 6 med fiocchi hylser:

____________________________________________________

Bismuth 12 1 1/4 oz. HS-6 Fio. 616 WAA12F114 33.5 10,400 PSI 1300

Bismuth 12 1 1/4 oz. HS-6 Fio. 616 WAA12R + 1-.135" Card 34 9,500 PSI 1300

Bismuth 12 1 3/8 oz. HS-6 Fio. 616 WAA12R 33 10,700 PSI 1275

Lead Shot 12 1 1/4 oz. HS-6 Win. 209 Rem. R12H 35 9,200 LUP 1330

Lead Slugs 12 7/8 oz. Buckbuster HS-6 CCI 209M WAA12R 34 10,500 PSI 1550

Lead Slugs 12 1 oz. Buckbuster HS-6 CCI 209M WAA12R 33 9,800 PSI 1450

Lead Slugs 12 1 1/8 oz. Buckbuster HS-6 CCI 209M WAA12R 32 10,700 PSI 1350

 

 

HS 7 med fiocchi hylser:

______________________________________________

Bismuth 12 1 3/8 oz. HS-7 Fio. 616 WAA12R 37 10,600 PSI 1275

Lead Shot 12 1 1/2 oz. HS-7 Fio. 616 WAA12R 39 10,800 LUP 1260

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...