Jump to content

Korrekt bruk av Leupold QR baser


Kjøtt

Recommended Posts

Kammerater,

 

Bruken av Leupold sine QR baser til min Sauer 202 burde være så enkel at selv svigermor klarer det. Men.... når man leser litt her og der (inkludert her på forumet :wink: ) kan man bli usikker på det meste.

 

På Midway kom jeg over denne bruksanvisningen på QR basene:

 

"With Leupold Quick Release steel bases you can mount a scope, zero it, remove it, reattach it and remain nearly dead-on with your original point of impact. The key is precise machining of the patented lever mechanism. Turning the lever forward engages the base of the ring, pulling the ring down and forward, locking it into its "zero" position." :shock:

 

:?: Hva mener de med den siste setningen, og hva er egentlig "ringen" de snakker om?

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan skjønne er det ringen som kikkertsikte er festet i de mener.

Siste setningen forklarer bare at når man skubber låse-hendlene (på QR montasjen) forover så trekkes kikkertsiktefestet (ringen) nedover og fremover, og låses dermed fast.

Denne fastlåsingen gjør at posisjonen på siktet blir veldig lik fra gang til gang, noe som gjør at du som regel ikke trenger skyte inn siktet på nytt, etter å ha tatt det av våpenet.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Si det du.. burde vært en slags låse mekanisme for å holde disse hendlene på plass. På mine QR montasjer løsnet den ene hendelen fra dag 1. Med ett snev av irritasjon dro jeg til ekstra HARDT, med det resultat at den ene nå står 45grader lengre 'frem'.

..og nei, det gjorde ikke saken bedre. :roll:

 

Har forresten QR på en annen rifle også, der sitter alt som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og ikke minst gode råd i forhold til bruk av QR.

 

Jeg forklarte meg nok ikke helt presist. Det helt konkrete spørsmålet var hva de mener med : "pulling the ring down and forward, locking it into its "zero" position"

 

Hvordan kan man "trekke ringen ned og fram" :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

De mener at ringen(e) som er festet på mellomrøret på kikkertsiktet ditt, blir dratt ned og festet i basen(e) på montasjen. Dette skjer automatisk når du strammer låsehendelen.

 

Det er bare en kort beskrivelse av hva som skjer inni basen når låsehendelen strammes. Det er ingen bevegelse som beskrives, bare hvilken vei presset i låsingen går.

Link to comment
Share on other sites

...ett snev av irritasjon dro jeg til ekstra HARDT, med det resultat at den ene nå står 45grader lengre 'frem'.

..og nei, det gjorde ikke saken bedre.....

Kjøp en ny arm og sett i basen. Da vil du kunne starte på ny frisk, og kanskje bruke litt mindre krefter enn sist.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

De mener at ringen(e) som er festet på mellomrøret på kikkertsiktet ditt, blir dratt ned og festet i basen(e) på montasjen. Dette skjer automatisk når du strammer låsehendelen.

Det er bare en kort beskrivelse av hva som skjer inni basen når låsehendelen strammes. Det er ingen bevegelse som beskrives, bare hvilken vei presset i låsingen går.

 

:!: Enig.... :oops:

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

...ett snev av irritasjon dro jeg til ekstra HARDT, med det resultat at den ene nå står 45grader lengre 'frem'.

..og nei, det gjorde ikke saken bedre.....

Kjøp en ny arm og sett i basen. Da vil du kunne starte på ny frisk, og kanskje bruke litt mindre krefter enn sist.

Lykke til.

Ikke greit når man har mer krefter enn vett vet du;) Får vel se meg om etter ny hendel ja..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ny hos Viken Børsemakerverksted i Bagn, Valdres.

Vil tro at han får deler fra Søilen. Det er de som er hovedimportør av Leupold.

Har selv kjøpt smådeler derfra for å kombinere en EAW montasje for Docter sight med en Leupold QRW.

MAO: En hurtigmontasje for Dåkter'n. Flott og hurtig service hos Søilen (det er i alle fall min erfaring).

Jakt & Friluft i Arendal bør også kunne skaffe, så mye som de henter fra Leupold.

 

Edit: Skriveleif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Et spørsmål i denne tråden. Når dere tar av kikkerten på basene bruker dere noen form for spray (smøring) i hullene til basene og hendelene før dere setter kikkerten på igjen? Har hatt en diskusjon med en kompis om dette, da han mente at smøring må til for å forhindre rust i systemet. Selv er jeg skeptisk til å ha noen form for olje eller tynnflytende våpenolje i hullene og rundt hendelene. Er redd kikkerten kan løsne litt lettere da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...