Jump to content

Ny hagle. Hvordan skal den pusses før bruk?


André

Recommended Posts

Jeg fikk akkurat en ny hagle i hus av typen Lanber Gyttorp Lux 12/76.

Hvordan skal jeg gå frem for å pusse denne? Har pussesett med to typer olje, pluss en flaske olje til treverket. I settet har jeg en kobberbørste, en myk børste og pusselapper. Skal chokene sitte i da jeg pusser med kobberbørsten for å ikke ødelegge gjengene?

 

Oljene til våpenet er av typen: Gunslick Advanced Gun Oil All Weather Protection og Advanced Gun Cleaner. Til skjeftet har jeg Scherell's Schaftoil

 

Hvilken rekkefølge skal jeg bruke oljene og de ulike børstene? Er vant til våpen i forsvaret, men der brukes kun en olje :)

 

Hvordan pusse?

 

Ny hagle før bruk:

 

Etter skyting:

 

Før neste skyting:

 

Lagring:

Link to comment
Share on other sites

Hagler er takknemlige våpen å pusse :D !

 

Jeg gjør som følger:

 

Løp: Noen runder med en børste dyppet i en eller annen nitrosolvent etterfulgt av "slugs" laget av dopapir (krøller sammen to- tre tørk og pakker dette inn et fjerde tørk). Til denne prosessen synes jeg det er viktig å nevne at jeg bruker ubrukt dopapir :wink: . Jeg dytter slike slugs gjennom løpet med pussestokken inntil jeg er fornøyd. Etterpå brenner jeg dem i peisen (jeg liker ikke å ha oljefiller liggende).

 

Ellers går jeg over løp og kasse utvendig med en oljevåt fille. Om stokken trenger det får den en runde med stokkolje.

 

O/U'en min overlater jeg til en BM for innvendig rens. Pumpen er lett å demontere,så den tar jeg selv. Jeg plukket en gang en Valmet 212 fra hverandre. Det tok ikke lang tid. Jeg brukte derimot noen uker på å få den sammen igjen :roll: . Etter første forsøk på sammensetting hadde jeg en hagle som gikk av med begge løp samtidig. Takket være selvinnsikt i forhold til teknisk innsikt lar jeg derfor fagfolk stå for slike operasjoner nå for tiden...

Link to comment
Share on other sites

boresnake + litt olje :)

 

Eneste du trenger etter litt morro på banen.

Om du trener ofte går du ellers grundig lei av på med filler av med børste osv.

 

Eneste du trenger å huske på når det gjelder pussing er at du ikke skal jukke bronsebørsten frem og tilbake og at du alltid ska pusse den veien kula går. dvs fra kammeret og ut mot åpningen.

Link to comment
Share on other sites

Puss før bruk er ikke det viktigste. Børsa må ormes, ellers får du ikke drep i børsa.

Det var en tråd på gamle sluttstykket om dette, synd den gikk tapt.

 

Viktig viktig :!:

 

Vi må ha en ny ormetråd. Dette er spesielt viktig dersom haglen skal brukes til langholdsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med grei hagle trådstarter, har slik jeg også :) Jeg bruker en ekspander pussestokk, veldig fornøyd. Ellers er @malles oppskrift på pussing det du trenger. Orming av løp er morsomt å lese om, men "drepen" står nok mest på deg, hagla og ammo`n :wink:

 

NB: Chokene skal sitte i under løpspuss, men skru dem gjerne ut og gjør rent i gjengepartiet etterpå. Både på choke og løp.

Link to comment
Share on other sites

Man må jo uansett pusse ned en ny hagle grundig. Den er sauset inn i lagringsfett.

 

Startet med Advanced Gun Cleaner. Pusset bort alt som var av beskyttelse på metall delene. Deretter satt jeg den inn med Gunslick Advanced Gun Oil All Weather Protection, for så å pusse bort alt som var overflødig.

 

Treverket gnikket jeg inn med olje for sjefte. Brukte håndflaten for å skape friksjon.

 

Problemet er at den ene pusselappen loet i løpene. Må prøve å få det ut nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...