Jump to content

Korte ned lockuptid på mauser..??


Recommended Posts

Gjorde det der for ca. 20 år siden etter inspirasjon fra en amerikansk artikkel...

Om det hadde noe for seg ? Vetta søren jeg.... Børsa har alltid gått bra den og jeg liker fremdeles å skyte med den. Har i allefall ikke hat noe negativ innvirkning på børsa...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke målt slaglengden enda,men er ikke i tvil om at den omtrent kan halveres uten å risikere å ikke få tennhetta til å gå av, bruker kun Federal hetter.

La merke til det på bana idag at det faktisk går litt tid fra du skviser avtrekkeren til patrona går...det er snakk om mikroskopisk innspart tid her, men om man tenker over det så er det der.

 

Har hatt mauseren som et slags prosjekt siden jeg fikk den og er ikke redd for å fjerne litt gods om det kan hjelpe mot å bli optiimalt for en "orginal" mauser" uten retrofitdeler :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort 4 ting:

Kutta ned slaglengden til ca. 11 mm slik at den spenner opp fjæra kun ved åpning men samtidig så må det være slik at hane og tennstempel ikke blir sluppet framover ved lukking av sluttstykket.

Dreide ned tennstempelet fra ca. 60 gram til ca. 42 gram.

Fjerna gods bakerst på hanen for å redusere vekt, fra 22 gram til 18,3 gram.

Satte inn forsterka slagfjær. Anslagsenergien i tennstempelet er faktisk litt høyere enn før.

 

Slagtiden er beregnet redusert fra 5,5 ms til 3,8 ms. Om det gir utslag på skiva? Ja jeg er overbevist om det.

 

Kun reduksjon av slaglengden gir ikke så stort utslag siden det alltid er den strekningen der tennstempelet beveger seg fortest som blir redusert. Tennstempelet starter alltid med 0 hastighet så det er i andre enden man kutter slagtiden.

 

Du kan jo regne litt på det med de vanlige bevegelsesligningene. Ta utgangspunkt i slagtid på 5,5 ms og slaglengde ca. 13 mm. Jeg regnet inn vekta av hane og tennstempel.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som dere har gode erfaringer med dette, men er dere ikke litt redde for å slipe vekk herdingsoverflata på spennroa? Mulig at den på de fleste hanene er gjennomherdet. Jeg har ikke prøvd. Tror ikke dette vil ha noe innvirkning for meg, men det har sansynligvis med andre forhold å gjøre :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje sikker på korleis det er på Mausere generelt, men berre hevarmen på min var omtrent gjennomherda. Det var umulig å borre og gjenge i den iallefall, knall hard.. Så korleis dei herda ellers, det er vel ganske vanskelig å sei. Det er vel litt i frå produsent til produsent trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...