Tommy Tikka Posted June 22, 2009 Share Posted June 22, 2009 Skal ta et valg : brukt Meopta til 4000,- eller ny zeiss classic til 6000,- Noen gode råd ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnumlars Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 Kva er bruksområdet ditt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Tikka Posted June 23, 2009 Author Share Posted June 23, 2009 Kveldsjakt, langholdsskyting (opp til 300 m ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Edit: Det jeg spurte om sto i tittelfeltet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joggen Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Meopta VS ny Zeiss. Siden jeg er i samme situasjon som deg, og skal kjøpe enten brukt eller nytt, ville jeg heller valgt Zeissen!!!. Har vært å sett litt på den sjøl, å ble overrasket. Du verden for en fin kikkert til 6 lapper. Veldig lett, og en mekanikk som jeg ikke har sett på så billige kikkerter før. Både Zeiss conqvest og Meopta har hatt den "dorull" effekten(smalt synsfelt der en ser veggene godt i kikkerten på lave forstørrelser. Det var ikke i den nye billig Zeissen!!!. Så har den også den nye Loutec coatingen på linsene og da. Nå har ikke jeg sett/prøvd den på toppen av ei rifle ute i felten i skumringen da!. Har en sånn Meostar på ei Sauer rifle, og det er en knakende god kikkert det og. Du kan jo prøve å prute litt på Meoptaen. Det er jo to lapper mer for den Zeissen, og det er jo litt. Men det er 2 kikkerter kikkerter som er meget brukandes til ihvertfall jakt i krevendes lysforhold. Nå har ikke jeg den store erfaringen med langhold utover 300 m, så åssen dem er der skal jeg ikke uttale meg om. Da bruker en andre retikkler og tårn enn på jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Her er det nok mye uenighet ute og går, og ingen fasitsvar. Jeg ville gått for Meoptaen da den etter min erfaring holder høyere optisk kvalitet enn Classic-serien til Zeiss, faktisk sammenlignbart med Victory. Og Lotutec-belegget må du nok opp i Victory-modellene før du får. Det sagt, begge er svært gode kikkerter, og det beste er nok rett og sett å velge den du får mest godfølelse av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joggen Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Mulig jeg har misforstått. Trodde det var den nye billig 50 mm Zeissen det her var snakk om. Det var kanskje Diavari classic den het?. Da får du ha meg unnskyldt. Den Zeiss classic har jeg aldri prøvd, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men har den Meoptaen sjøl, og er godt fornøyd med den. En meget god skumringskikkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Zeiss Duralyt virker lovende ! Jeg vet ikke om den har Lotutec, og jeg har ikke sett den in real life ennå. Absolutt verdt å sjekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palinder Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Bare Victory har Lotutec. Garantert. Ikke Classic og ikke Duralyt. Det er en av tingene som gjør dem billigere å produsere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts