Jump to content

Hundebeskyttelse fra Rovdyr


stratos

Recommended Posts

Steike genialt om det gjør det det skal gjøre! Tror kanskje jeg kjøper en slik om jeg har råd til høsten!

 

http://www.hundskydd.se/

 

En råvest som tåler det meste! litt dyr, sett den for 3890, men du får visst 50% avslag på Agria forsikring om bikkja bruker den! Så det er jo ganske greit!

Hvis kevlaret er så tykt som de sier så kan det jo også redde bikkja fra richoteter fra stål hagl også?

Er bare syyyykt med "extra vargskydd"! Er ikke en hund lenger men nærmere ett løpende giga pinnsvin!

 

Noen som har hatt noen erfaringer med den?

Link to comment
Share on other sites

Tafset på en slik en for ei tid sia. Vesten er tjukk, men alikevel ikke stiv. Når en hører historier om at stålhagl bare legger seg innafor skinnet på rådyr, vil de ihvertfall ikke komme igjennom det der. Kommer ikke villsvintenner igjennom, kommer ihvertfall ikke hagl igjennom!

 

Piggene som kan settes på som "vargskydd" gjorde at vesten så veldig brutal ut. Hundene skal vel komme seg fram de og. Dessuten vil vesten hindre tennene til ulven å komme igjennom pga. det tykke materialet. Som tilbehør kunne en få en ekstra "bit" som gikk oppover nakken på hunden.

 

Jeg syns det blir litt vel mye for hunden å dra med seg...men spørsmålet er om det kan være verdt det om det hindrer hunden å bli drept av ulv. Er dette siste utvei, kommer jeg til å henge en slik en på dunkeren min. Ulven skal ikke hindre meg i å få jakte med laushund. Som "grisskydd" vil jeg tro den fungerer bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk tilbud om en sånn vest gratis i sommer, som en slags test for produktet.

Takket nei til det,for har ikke noen tro på at vesten skal kunne hindre at ulv tar bikkja mi.

Vesten kan sikkert hindre det første bittet,men alle som har sett hvordan ulv angriper og biter sitt bytte skjønner at det går hett for seg.

Håper jeg tar feil,men tiden får vise !

Link to comment
Share on other sites

Genialt! Spesielt i kombinasjon med pigger og/eller strøm så må jo bikkja være godt utrystet mot et ulvemøte!

(og kevlaren burde jo til en viss grad også beskytte mot hissige sauebønder med hagle! :mrgreen: )

 

Fikk tilbud om en sånn vest gratis i sommer, som en slags test for produktet.

Takket nei til det,for har ikke noen tro på at vesten skal kunne hindre at ulv tar bikkja mi.

Vesten kan sikkert hindre det første bittet,men alle som har sett hvordan ulv angriper og biter sitt bytte skjønner at det går hett for seg.

Håper jeg tar feil,men tiden får vise !

 

Hvor er logikken?? :shock:

Du dropper vel bilbeltet også da? Eller hjelm og kjøredress visst du kjører mc? "kan sikkert hjelpe litt om du kjører veldig sakte, men alle som har sett ei traffikkulykke vet at det "går hett for seg"

 

Nei for all del, selv om bikkja har på seg kevlarvest så er det slett ingen garanti, kanskje ikke engang sannsynlig, at den slipper fra det med livet i behold, men det kan da umulig skade?! Kanskje hadde vesten vært akkurat det som skulle til for at bikkja levde de ekstra minuttene lenger til du kom frem og fikk redda den!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med vesten? Tenkte å bruke den på min gråhund på gaupejakt, men finner ikke noe som forteller beskyttesesgraden ved et gaupeangrep.

Gaupa kan rive opp buken og jeg lurer på hvordan vesten beskytter hunden i så tilfelle...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe trua på noe som kun skal beskytte mot bittet (kevlar). Det holder nok, men ulven vil definitivt prøve på nytt et annet sted. Jeg har kun trua på dette i forbindelse med ev. strøm, eller pepperspray. I allefall noe som gjør at ulven vil vekk derfra, fort som f.....!!

Kanskje den blir "bikkje-rein" også, og da kan vi jo ratt bli gla i'n..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

"PODLE" ?

 

Litt av noen sammenligninger du har,føler vel egentlig at disse tingene er av litt forskjellig karakter.

I mitt tilfelle så var det spørsmål om jeg ville bruke hundene innenfor ulvereviret for å teste ut den i forhold til evnt et angrep av ulv,jeg har ikke helt stor troen på disse vestene,så jeg tar ikke sjansen på å teste det ut.

Jeg flytter jakta til et område som det ikke er kjent ulveobservasjoner,og ikke er det bilvei der heller,så slipper å bruke både vest og bilbelte der !

Støtter meg ellers til innlegget fra "Buster"

Link to comment
Share on other sites

"PODLE" ?I mitt tilfelle så var det spørsmål om jeg ville bruke hundene innenfor ulvereviret for å teste ut den i forhold til evnt et angrep av ulv

 

Levende åte altså....? :shock:

Må jo være rimelig tett i nøtta om man spør om noen vil slippe bikkja, bare for å se om dingsen fungerer NÅR hunden blir angrepet.

Hadde det vært å teste den ut for å se hunden jage i den, og som beskyttelse HVIS man skulle ha så usannsynlig uflaks at ulven angrep, hadde saken vært en helt annen.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det igjen litt fornuftige svar ! :D

Selvsagt at hvis jeg hadde stolt på denne vesten,så hadde jeg gladelig tatt imot den !

De har testet disse vesten mot villsvin,og har hatt hell med det,angrep av ulv er noe himmelvid forskjell.

Grimsø som har utarbeidet disse vesten,er det vel ingen tvil om hva slags side de støtter i rovdyrsaken,så for de så er dette bare et forsøk på å dempe konflikt nivå med bruk av hund i områder med ulv !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Legger ut test resultatene om denne vesten..

 

http://www.hundskydd.se/forsta_test.pdf

 

Om den stopper ett ulvebitt er jo fortsatt ukjent, men her nede er det jo ulv nærsagt overalt om dagen, så hva er alternativet? Har litt tro på at piggene man monterer på toppen her kan få en ulv til å slippe taket fort om han får de inn i kjeften ihvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Så på en sliken i vilsvinshopen tror jeg butikken hete i sommer. kan ikke si jeg bled imponert, men den gir nok lit beskytelse.

Har etter x antal år som frivilig gjeter i rovdyrsona sett såpass med dyr som er skaddet/drept av rovdyr så jeg rett og slet gruer meg til å slippe hund i områder hvor ulv er oppservert(snart hele hedmark) og jeg personlig kommer ikke til å slippe hund i nærheten av ulv uannset rustning eller ei. Da sporer vi heller i line. Nok om det.

 

Ved gjeting opplevde vi det at spesielt ulven forandrer måten å angripe på da den har mislyket en gang eller 2 og det å skreme den da skifter den bare taktik og tar dyret bak ryggen din når du ikke kan se den, har vel 5,6 gode exsempler på dette. Jeg tror at ulven ser på hunden som en intrenger i reviret og en konkurent i mat fate og vill gjøre alt for å kvite seg med intrenger/konkurent.

Skal ikke forundre meg at den biter over hode/snute til slutt helt bevist på grunn av at han ikke klarer å ta hunden gjenom vesten.

 

Vil å si det at dette er en personlig menig fra meg og i det store og hele er det jo kjempebra at noe blir prøvd og enda bedre vis det fungerer. Har vel en tendens til å se litt for svart på det med rovdyr men en blir jo frustrer da de beste jaktområder for løs/drivende hund blir så si "ødelagt".

Søkte litt fant ingen men kunne kansje hatt en tråd om hva hundeeiere gjør i forhold til ulv ved bruk av løs hund?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Men vil en slik vest være til beskyttelse mot andre hunder? Jeg tenker da på halsbeskyttelsen primært, og sekundært flyteelemntene i vesten hvis hunden går gjennom isen?

Jeg har en ungTJT hann, og forrige foxterrier ble drept av støveren min etter slåssing om et bein. Halsen ble revet opp og etter noen dager greide han ikke mer.(+ 30 000 i dyrlegeregning :roll: ) Støveren på sin side har fått flytevest etter noen nær-drukninger(rev på tynn is)

Ser for meg at Terrieren vil være godt beskyttet hvis den skulle krangle med større hunder, og også den kan gå gjennom isen. Med peiler kan den kanskje greie såpass lenge i en råk at jeg rekker fram?

Med småhunder som terrier er også ørnebestanden her en trussel! Det er pinadø tettere på himmelen av de enn kjøttmeis.

 

Her er det ikke annet enn streifulv(og de blir jo jaktet på i V-Agder konstant) men jeg har mer tro på de andre bruksområdene.

 

Synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...