Jump to content

Nøyaktighet med kruttmål


ThomasS

Recommended Posts

Hvor nøyaktig er dere med kruttmålene? Hvis jeg f.eks skal lade med 42gr, og stiller inn kruttmålet på det, så gir den som regel 42,0gr. Men det kan bli alt fra 41,6gr til 42,7gr, så jeg kontrollmåler hver eneste ladning før patronen går i pressa. Fram til nå har jeg godtatt alt fra 41,9gr til 42,2gr. Så spørsmålet mitt: Er jeg for nøye med veiingen? Burde jeg være enda mer nøyaktig? En serie med noen lette Sierra Varminter kuler ble ladet i 6 serier. 38-39-40-41-42-43gr Det viste seg å være ca 30m/s forskjell pr grain krutt.

Link to comment
Share on other sites

Eg pleier å være nøyaktig med kruttvekta på tesladninger, og når eg finn ladninga, så bruker eg kruttmål og sjekker med vekt innimellom.

Om det skiller 0,1 - 0,3 grain på normale ladninger, så trur eg det er innenfor marginene utansett.. Men skal du til med BR eller veldig nøyaktige patroner, så må du nok holde deg innenfor 0,1 grain helst.

 

Men det er viktig å vatre opp vekta, sånn at den står så rett som mulig, i begge retninger, gjer du dette, og kalibrere vekta skikkelig før du veier, så trur eg vekta er bra nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, det gjekk litt fort i svingene her, eg trudde du meinte vekta. Kruttmålet mitt svinger litt, men det er veldig lite faktisk. Har eit Lee Powder Measure. Men eg ser på enkelte kruttsorter, så kan det være litt kinkig, når det skal gå litt fort. Men eg trur det svinger opptil ca 0,2 grain på det eg har målt så langt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt kruttmål stoler jeg ikke på når det gjelder pulverkaffe engang. Mulig jeg er perverst nøye når det gjelder lading :oops: Men greit for en nybegynner det, så lærer man etterhvert. Jeg kjøpte digital kruttvekt, sitter med teskje og pinsett og peller passe store kruttkorn til vekta er perfekt :P Er veldig nøye siden jeg lader for andre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har eit Lee Powder Measure.

Jeg mistenker dette kruttmålet for å være meget nøyaktig til tross for sin rimelige pris. Jeg kjøpte et Lyman #55 for en stund siden, men dette kaster ikke like jevne ladninger som Lee sitt mål. Jeg har dessverre lånt mitt bort til en kompis, så jeg skal bestille meg et nytt. I tillegg synes jeg at det var lett å justere med utgangspunkt i den tabellen som fulgte med. Det eneste jeg har å utsette på dette kruttmålet var at det tok litt tid å bli kvitt den statiske elektrisiteten da det var nytt. I en annen tråd fortalte hr. Vinje at han hade jordet sitt (og hvorfor kom ikke jeg på den enkle og geniale ideen???) og dermed løste problemet med statisk el.

 

Edit:

sitter med teskje og pinsett og peller passe store kruttkorn til vekta er perfekt

 

Jeg bruker kanalen på baksiden av en plastgaffel som kruttdrypper (jepp, jeg har lånt bort kruttdrypperen min også.). Denne fungerer fantastisk bra og lar meg styre vekten ved at jeg kan dryppe et og et korn om ønskelig. Jeg skal se om jeg kan få lagt ut et bilde i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Ei tomhylse er også egnet som kruttdrypper. Fyll den 1/2 - 3/4 og hold den horisontalt mellom fingrene mens du roterer den forsiktig. Fungerer like fint som en ferdigprodusert kruttdrypper, hvis man er noenlunde stødig på hånda.

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere ikke henge dere opp i bare kruttvekta. Hylsene skiller som regel mye mer enn variasjonene i kruttmålene...Det vi snakker om er kruttmengde/volum/kaliber/kulevekt= utganshastighet. På 100 meter spiller det ingen rolle om hastigheten er 30m/s +/- men jo lenger utover du kommer jo mer har det å si. Faktisk mer enn super presisjon på 100 meter. Ville heller hatt en med dønn lik fart og 20mm spredning, enn en en med 0mm egenspredning men litt +/- på hastighet på de drugeste holdene...Nemlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

En av lotene jeg hadde med meg på Hengsvann sist er et eksempel på det Ole spør om og HS forteller.

God presisjon på 200m, , samlinger til å skryte av på 400 og delvis på 600m, på 750 begynte det å bli "fishy" og på 955 var det søppel. Høydespredning på begge disse holdene var større enn gongen.

3 skudd over kronografen avslørte 32m/s max-min spredning - på 3 skudd, tør ikke tenke på hva den ville vært med 100skudd.

Dette var en hasteladning - rett ut av QL og oppi hylsene, da jeg var fri for kruttet jeg ville bruke, i tillegg ladet i gamle hylser med så stive halser at flere sprakk i halsen der oppe - noen harde og noen myke ...

 

Den andre ladninga, som rett nok gir enda bedre presisjon @ 100 og 200m, gir ca. 8-10m/s hastighetsspredning og samlet på omtrent en kvadrant av 955m gongen, dvs omtrent 40x40cm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre lånt mitt bort til en kompis, så jeg skal bestille meg et nytt.

 

@Malle: Send meg en pm med adressen din, så slenger jeg et flett nytt et i posten til deg. Free of charge! Eneste betingelsen er at du må love å ikke låne det bort.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vel

 

Kan ikkje seie annet enn at livet blei veldigt mykje enklere med elektronisk kruttmål og vekt.

Tast inn ønsket vekt uansett krutt type og viljen skjer stort sett kver gang , og hvis ikkje så "fisler" vekta. :lol:

 

Støtter den! Kjører RCBS ChargeMaster 1500 Powder Scale and Dispenser Combo 220 Volt. Er nøyaktig som fy! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...