Jump to content

7mm/.284 Nytt prosjekt


Recommended Posts

  • 5 months later...

Du må uttype dette litt mere, i allefall for meg, da jeg ikke helt skjønner hva du tenker her.

At du ønsker å stabilisere tunge lange prosjektiler er i og for seg greit nok, men hviken hylse/kammer dim. skal du bruke?

Jeg ser i overskriften din at du skal ha 7mm/284.

Skal du bruke 284 Win standard (som ER 7mm), eller skal du necke opp en 6,5-284 til 284 eller 7-284( :lol: ), eller har du ikke bestemt kammeret ennå? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, da har jeg bestilt løp i 7mm med 1:7 tvist. Det holder til et prosjektil som er 2" langt.

Det vil si at om prosjektilet er i ren kobber, vil det veie 200gr/13 gram.

Tipper det holder til et kobberprosjektil som er 1.5" - 1.7" langt jeg. Vekt blir mellom 140 og 160grs isåfall. Dette er med en viss (liten) margin til stabilitetsgrensen. Sg =1.5

 

Et blyprosjektil vil kunne være endel lengre, oppmot 1.9"-2" og vil da veie oppunder 300grs og ha G1 BC i overkant av 1. Ikke noe å kimse av, og selv i moderat fart vil det være en "dødare".

 

En kan nok "tweake" designet endel og få både høyere BC og mer stabilitet, men 2" vil sitte svært langt inne, ihvertfall med kobberkuler. Selv .338 prosjektiler er ikke 2" lange.

 

Uansett er det et veldig interessant prosjekt. Dagens kuler er jo laget til eksisterende rifleløp, og dette setter begrensninger i vekt og BC, vekt er interessant på jakt og BC på langhold.

Eks kunne en "fast twist" 6.5mm skyte spisse, optimaliserte 155-160grs kuler, de burde kunne ha BC over 0.7 iallefall? OG holde "elg-kravet", i 6.5x55 da de er over 10g. Alias - hvor er du.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tenkt å bruke slags kasse da?

Max patronlengde?

Lager kassen!

Hvor lang bør en patron være. Målet er ca. 100-110 gr mrp2. bør ligge på min 1000m/s med 200 gr kule, eller mer. Full pup med andre ord.

Om jeg er noen mesterskytter? Neida, langt derifra, men jeg koser meg for det, hvordan det da? :D

Og det kan jo hende at den blir brukt til å felle dyr med også. Poenget er å prøve å få god presisjon på langt hold, og gjerne ha flyge-egnskaper på hold ut til 2000 meter.

Spare på pipen? Neida, når den er utslitt kjøper jeg en ny!

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje du er optimistik hvis du vil ha ei 200 grs 7mm kule opp i 1000 m/s. Selv en 30-378 Wby greier knap det med 71 cm pipe (ifølge QL)

Kan jeg ikke forstå, da jeg klarer det fint med 200 gr Oryx i 300RUM'en som jeg har. Og den har 63 cm pipe.

Men til gjengjeld klarer jeg ikke mer enn 920 med 200 gr A-FRAME.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvorfor ikke 7mm-50BMG mens man er i gang... Knotete å få tak i hylser her til lands men...

Tanken har SLÅTT meg også, men jeg må vel korte dem ned litt da kanskje. Lurte lenge på å basere på BMG hylsen, men en som seiler opp som favoritt er rigby's konstruksjon i 416.

Kanskje denne som basis ?

http://cartridgecollectors.org/cmo/cmo08dec.htm

http://ofbindia.gov.in/products/data/am ... n/sc/9.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ER størrelsen det kommer an på. Det være seg poteten, motoren, gjelda eller kjærringa. Merk jeg sier ikke om størrelsen skal være stor eller liten...

 

 

Beklager til trådstarter! Gå for noe enkelt som går godt og langt nok. Mine anbefalinger i 7 mm, er redusert til 7mmRM, 7WSM og std. .284W. Med disse kan du greit skyte tunge og lange kuler på alle vettuge langhold, og du kan skyte mer enn med en eller annen mamutfantasipatron. 2 km begynner å bli fantasihold med en 7mm. I hvert fall hvis du skal treffe noe som du i etterkant hevder å ha siktet på, og det ikke dreier seg om låvedøra. Men vil man prøve, så er det godt å vite at selv en RM eller WSM klarer de 2000 meterne. Om kula kommer med hue eller ræva først er ikke viktig...

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Dette må jo bli en 7mm Mashburn Super Magnum etter min mening. Kult navn (trykket på løpet) - overbore - og lett tilgjengelige hylser (300 winmag).

Hadde i "min tid" en stw(orginal sako) - den brant løp raskere en avispapir. Merket erodering etter 100-200 skudd.

Link to comment
Share on other sites

7mm AllenMagnum (AM) som Mildot nevnte her er jo nære.

Det er ganske enkelt en 338LM som en necka ned til 7mm, og blåst ut til 40 grader skulder.

Jeg vill nok valgt Lapuas hylser i stedet for Rigby, hvis du skal lage noe på denne størrelsen, da disse er lagd for mye høyere trykk enn Rigby sine. Men det kan være det du mener...?

Men du må fyre med rå flis, dynka i vinterdiesel, for ikke å få nifs peak-pressure i slike patroner. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den blir nok litt mindre enn en 7mm/338LM.

Jeg kunne for enkelthetens skyld gått på en standard patron, men det var ikke helt mitt poeng.

Jeg vil prøve å få konstruert en harmonisk patron som er hissig nok. Løpet er bestilt med 1:7 twist for å balansere kuler som er så tunge/lange at de ikke er i vanlig handel. Dette for å få gode flygeegenskaper. Det gjenstår å se om det er mulig å få presisjon på den.

Uansett så er min konklusjon at f.eks. 7mm RUM er en patron som brenner mye krutt uten å få skikkelig utbytte av alt kruttet som blir brent. Det blir litt som med 338 XTREME som er en 505 GIBBS necket ned til 338. Brenner 100% mer krutt, og gir 10-15% ekstra hastighet.

Kort og godt bortkastet.

Link to comment
Share on other sites

Dette projektet syns jeg er ganske surrete.

Først, når jeg ser tittelen på tråden "7mm/.284 Nytt projekt" forstår jeg det som om det er 284 Winshester patron/hylse som skal brukes.

Så når det enda blir tatt fram 200grs strikkepinnekuler av kobber på 2" og til slutt 416 Rigbyhylser som skal kortes ned og omarbeides. Og i tillegg skal lage låskasse.

 

Jeg er sikker på at dette kommer til å koste mange ganger mer enn det vil smake.

Alt av hylser må omarbeides, die-sett må spesialbestilles, kuler må spesialbestilles.

Nå kan det være at du lager låskasse, die-sett og kuler selv.

 

Når kyndige våpenfolk sier at 7 mm Rem Mag er den mest hensiktsmessige 7mm patronen. Menes det før ulempene tar overhånd. Ergo, når ulempene tar overhånd så er det snakk om en serie problemer og usikkerhetsmomenter som kanskje ikke lar seg løse.

Og samtidig suser tusenlappene.

Leting på internett og alt av ladebøker viser at det er lite å hente av det man normalt vil ha mer av. Fart og presisjon.

Som sakt, virker lite gjennomtenkt.

 

Hva med å se på 408 Cheytec?? enklere,

og på topp når det gjelder langholdspatroner.

Patroner med grei tilgang på komponenter til rimelig pris i en spesiel "rigg", fordrer mer skyting.

Link to comment
Share on other sites

Villkatting er en sykdom som bare de som har vært der forstår. Veldig få er syk lenge, men mens det pågår er det bare en ting å gjøre - bygge villkatten sin. Kostnad og arbeid blir helt irrelevant, så også andres uforstående hoderysting.

Med et hylsevolum som beskrevet og så tunge kuler, høres det da rimelig greit ut i forhold tilløpsslitasje. Omtrent som en 7mmSTW i hylsevolum, men med PPC-fasong?

Link to comment
Share on other sites

Ja, hylsa blir fet og ikke så fryktelig lang, men alt er relativt.

Poenget blir uansett å finne opp hjulet på nytt, så vi får håpe at det blir rundt denne gangen også!

Det vil i stor grad dreie seg om å necke halsen på hylsene så overgangen blir litt som å lage seg 6,5-06.

Ja, jeg skal lage meg låskasse, som en del av den prosessen som jeg går i gjennom på veien frem til fagbrev som børsemaker!

Vi har alle våre tanker, drømmer, ønsker osv. Noen blir bare det, andre gjennomfører vi uansett kostnad, eller problemer vi støter på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...