Jump to content

Jakt på rødrev og vilt litt større enn hare, hvilken rifle??


j00mpa

Recommended Posts

Har blitt litt bitt av rødrev-jakt bassillen :lol:

 

Så jeg må da spørre:

 

1. Hvilken type rifle blir brukt til lignende?? kaliber og merke?

 

2. Hvilken type kikkert er brukt til dette og hvilket merke??

 

3. Hvilken amo blir brukt?? går dette ann å skaffe seg lade utstyr til å lage amunisjon for denne riflen??

 

Takker på forhånd alle som gidder å kikke på denne meldingen å gi en tilbake melding eller sitt synspunkt på denne saken :D

Link to comment
Share on other sites

1. Alt ifra 22 cal. og oppover. Merke er ikke så nøye, bare du kjenner børsa og børsa går godt. Reven blir ikke så stor på en liten 100 meter.

 

2. Til rødrevjakt, ialefall på åte blir det som oftest brukt lyssterke kikkertsikter. Ofte 2,5-10*50, 3-12*56 osv. Både med og uten opplyst retikkel. Merke som blir mest brukt kommer helt ann på hvor mye penger man er villig til å bruke. Skal man satse på å jakte litt lønner det så heltklart å kjøpe et stor kjent merke. som zeiss, swarowski, meopta, kahles. Som du sr, Europeiske merke som er kjent for kvalitet. Men disse siktene koster noe mer en såkalte "jalla" sikter. Men du får igjen for det, garantert!

 

3. Det er litt forskjellig, noen bruker hurtigeskapnderende kuler (v-max, sierra varminter o.l) andre bruker vanlige blyspisskuler (oryx, a-frame osv.) Mens andre rett og slett bruker helmantel for å spare seg for skinnødeleggelser.

Du kan stor sett skaffe ladeutstyr og lade egne skudd til alle kalibre.

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Heij :)

 

Takk får hjelp.

 

Har noen spørsmaål til:

 

1. 22 cal. er ikke dette for smått for å jakte på rødrev??

 

2. Hva menes med lyssterke kikertsikter??

 

3. Kan man kjøpe en litt større kalibret rifle såm man kan lade forskjellige patroner til å jakte på f. eks. rødrev og en annen til elg jakt??

 

MVH Jon-Even

Link to comment
Share on other sites

1. Det finnes mange forskjellige 22 cal. Du har fks 223 rem, 222 rem.

 

2. Lyssterke kikkertsikter er kikkerter med stor lysåpning, lysåpningen er linsa fremst på kikkerten. Hvis kikkerten er 3-9*42 fks. så er 42 lysåpningen. Det vil si at den fremre linsa er 42mm. Jo større lysåpning jo bedre er kikkerten i dårlig lys.

 

3. Ja det kan man. 6,5*55 er et ypperlig kaliber til alt ifra kråke til elg.

Link to comment
Share on other sites

I mine ører høres det ut som om du trenger en .223: Ingen rekyl å snakke om, billig og tilgjengelig ammo, stort utvalg av kuler og mange forskjellige børser i diverse prisklasser å velge mellom. Da er du rustet til jakt på all slags vilt tom rådyr, men til sistnevnte trenger du en forholdsvis krapp riflestigning slik at du får stabilisert de tyngre kulene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ventet litt lenger enn to råd fra ên person på et forum med å konkludere med 6,5x55. Jeg er enig med Malle, har selv 223 og det er et morsomt kaliber. Snakk med mange forskjellige, les til øyet blir stort og vått, prøv ulike kaliber osv.. Da vil du selv finne ut hva du trenger.

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal dekke småviltjakt og elg, må du opp på 6,5x55, eller .308 minimum, kanskje .30-06. Hvis du lader selv, er det liten prisforskjell på patronene i forskjellige kalibre. Fordelen med 6,5 er at hvis du blir lei av å lade, får du kjøpt skytterlagsammo til trening relativt rimelig, og rekylen er behagelig. 6,5 spiser alt fra små lette skadedyrkuler (5,5g) til relativt tunge elgkuler (10,4g). Samme som med .223, for tunge kuler må du ha kjapp stigning. 1:8,5 eller kjappere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ei 222 Baikal rifle på revejakt, billig og bra rifle til dette formålen. Kikkerten er en Tasco 3-9/42. Har lys på åta og den funker helt utmerket. Har også prøvd den i måneskinn og den funker der også. Av skudd bruker jeg 40grains v-max, men skinnet fyker også med denne i filler hvis du treffer i bein. Men har skutt en del rev de siste 2 sesongene med dette utstyret og jeg er fornøyd så langt..

Link to comment
Share on other sites

For tjue år siden (eller var det mer?) kjøpte jeg en Antonio Zoli kombi kal. 20mag/6,5x55 og det har jeg ikke angret på. Eneste aber er at tennålene har vært noe sprø, men det er vel ikke denne børsa aleine om.

20mag høres kanskje smått ut, men det er et voldsomt kaliber. På rent sideskudd, som en alltid skal ha på vilt, blir reven bokstavelig blåst over ende. På åtejakt er haggel absolutt å foretrekke.

Riflekaliberet 6,5 er også ideelt til rev. Jeg har aldri forsøkt lange hold, det blir mest inntil 100 meter. Men til min jaktform er denne børsa perfekt.

Slike børser blir vel aldri egentlig utslitt, så kanskje brukt kunne vært noe å vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei rifle i 223, og til ditt bruk vil jeg tro at 223 er et godt valg. I min rifle så er desverre riflestigningen slak 1-12" (skulle ønske jeg i det hele tatt visste hva riflestigning var da jeg kjøpte den) Dette gjør at jeg ikke bruker denne rifla på rådyr da jeg ikke finner gode skudd til dette formålet.

 

Så mitt råd blir at du kjøper deg en 223 med krapp riflestigning slik at du kan bruke denne på rådyr hvis du får sjansen. Selv om du i dag tenker primært på rødrevjakt så kan det lett hende at du får mulighet til rådyr og da kan du prise deg lykkelig for å ha ein 223 rifle med krapp stigning. Når det gjelder kikkertsikte til dette så bør du velge et med forholdsvis stor lysåpning hvis det er snakk om gluggejakt om kveld/natt. Gjerne et meoptasikte (f.eks meopta meostar 3-10x50) hvis du kan ta deg råd til det (etter min mening er meopta det beste av det nest beste hvis du forstår hva jeg mener).

 

Hvis du derimot har store planer om å bedrive storviltjakt i tillegg og ikke ønsker ei egen rifle til storviltjakt så synes jeg du bør velge en 6,5x55.

 

Og bare litt sånn praktisk til slutt, folk blir lett forbanna hvis de blir vekt opp nattestid av en som skyter så en lyddemper bør du kanskje også investere i dersom du ikke skal jakte langt fra folk.

Link to comment
Share on other sites

Her var det jammen mange som ikke har fått med seg trådstarters spørsmål i hans andre innlegg i denne tråden.

Nemelig ett kaliber som er egnet for lading til både revejakt og evt elgjakt.

Da er nok forslagene om 17hmr,222,223 og 22-250 ute av bildet.

Så som noen få er inne på her så er nok 6,5x55 veien å gå om du skal ha noe som også er godkjent til storvilt.

Kan lades med lette varmintkuler for rev og tyngre premiumkuler for elg.

Link to comment
Share on other sites

Hei du, jeg har skutt noen rever med rifle. Brukt bla 222, 243, 6,5x55 og 3006. (lånt av venner)

Skal du ha skinnet ville jeg kansje styrt unna 243 (arrester meg gjerne om jeg tar feil) med blyspiss.

Jeg skøyt en sølvrev i fjor høst under hjortejakt, ikke så altfor mange som har skutt det i Norge, men det ble desverre et sørgelig kapittel etter som jeg skøyt reven bakra med 3006, traff ryggraden 5 cm forran halen og fulgte den helt opp i nakken... Vet ikke helt hva jeg skal si den så ut som etterpå, men var i allefall ikke pent.

Jeg har selv kjøpt meg en 6,5x55 nå. Jeg er ingen skikkelig riflejeger selv, men syns dette virker som et fint kaliber.(la ut en lignende tråd tildligere og fikk desidert mest tips om 6,5x55. Personlig liker jeg ikke rekyler, så da var det et naturlig valg for meg. Endte opp med en Tikka T3 i synt. SS. Var på skytebanen på mandag og plasserte 5 av 5 i tier med denne (i benk, men for en som har skutt lite syns jeg nå selv det var bra, og hadde det vært et grovt kaliber hadde jeg ikke skutt slik, hadde nok gruet meg for rekylen og gitt dårlige skudd) Så presisjonen på Tikka er ikke noe og klage over(virker det som etter min mening).

Skal du jakte elg kan som tidligere nevnt glemme 222,223 etc.

Hvis jeg ikke tar feil er vel 6,5x55 en av de minste hvis ikke den minste man kan jakte elg med.

Poenget mitt var at etter alle mine svar på min tråd endte jeg opp med 6,5x55. og fått bare skryt over at jeg valgte det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Heij, Takker for alle tips... Høres ut som om det vil være best å gå til anskaffelse av en 6.5x55 :D

 

Men har fortsatt et spørsmål på lur og det gjaldt:

 

Er det noen som kan fårklare meg hva riflestigning er?

 

MVH Jon-Even 8)

Link to comment
Share on other sites

Riflestigningen sier noe om hvor fort kula snurrer på vei ut pipa. 1:8 betyr 1 runde rundt på 8 tommer pipe.

 

Med 6,5 og elgkuler (156-160 gr) bør du sikte inn på 1:8,5 som minimum stigning.

 

Piper med lavere stigning. f.eks 1:12 klarer ikke å stabilisere lange kuler, kulene "wobler" gjennom luften, får urene innslag og presisjonen blir dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips blir som mange andre, 6.5x55 med nå grei optikk. :) (jeg mener det fins helt grei optikk som ikke koster 20000kr)

6.5 er et godt kaliber som er "lett" å treffe godt med. ikke minst så kan du bruke helmantel på reven uten problem etter min mening.

skutt alle revene mine med det, å alle har blitt liggende på stedet.

Å den kan brukes på storvilt så du har ei til alt. Å da får du trening å lærer å kjenne våpenet godt.

Link to comment
Share on other sites

222,223 og 6,5x55 er vel 3 kurrante kalibre for den jaktformen du beskriver :)

 

Hvis jeg var deg så hadde jeg gått for 6,5x55. Det er et presist kaliber, liten rekyl og relativt "billig" ammunisjon :)

 

Du får ammoen billig, dersom du velger å lade selv :wink:

 

Det finnes mange våpen å velge på. Men som tideligere nevnt i denne tråden er hovedsaken at børsa går godt og du liker børsa. Dette er vel mer en smaksak. En god gammel Mauser er et fornuftig valg. Et våpen som er uslitelig og meget solid. Fåes for en billig penge. En Mauser M67 fra Kongsberg er et fornuftig valg, dersom du ikke skal gå å drasse flere mil med våpenet, da dette ikke er noen lettvekter. Ellers så har du jo Mausere fra Husqvarna og BRNO.

 

Du kan jo prøve www.wingevapen.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...