Jump to content

Den optimale kombien


Truls

Recommended Posts

Det er bare å innse - jeg må skaffe meg en kombi. Og da innser jeg samtidig at jeg trenger objektive tips (hvis det er mulig).

 

Jeg er ute etter en kombi med to avtrekkere, eller løpsvelger - uansett - poenget er at jeg vil at hagleløpet skal være førstevalget. Haglekaliberet skal være minst 12/76, og riflekaliberet skal være et eller annet R-kaliber som duger på aggressivt vilt, f.eks. 30 R. Blaser, kanskje?

 

Dette er sikkert mulig å finne, men hvilke alternativer bør jeg se nærmere på, og hva bør jeg kanskje styre unna?

 

Men det som sikkert er verre, er en våt drøm om at hagledelen er utført som pumpe eller halvauto - finnes det noe slikt å få tak i?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du kunne utdype litt mer hva du er ute etter ..

Pumpehagle med rifleløp? Pumpe /halvauto hagle har jo som kjent et magasin. Som regel plassert under løpet.

Hvor ser du da for deg rifleløpet ?

Kunne også vert interessant å visst hva du mente med agressivt vilt .. Tiur, rådyr eller rev er jo som kjent ikke spesielt pågående etter at de er påskutt.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes/fantes faktisk en norsk oppfinnelse på en kombipumpe der det var mulig å bruke pumpe på både hagle og rifledelen. Husker ikke å mange patroner det var i våpenet, Sikkert noen andre her inne som huske dette da jeg mener at det var noe omm dette i våpen eller våpenjournalen. Er ikke sikker på når dette var beskrevet. Mener å huske at dette ikke ble videreført da det ikke var god nok økonomi i det. Sikkert litt for mye maskin.

Link to comment
Share on other sites

Her er en som holder til det meste:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

 

Jo, kanskje det, gitt. Men hva slags haglekaliber er det, vet du det?

Forøvrig ser jeg at du søker etter rådyrjakt?

 

Tipper det er en 12/76. Har en Zoli sjøl, og den har da det (12/76 - .222). Spørs kanskje hvor gammel den er. De eldre har kanskje bare 12/70. Ta en kjapp telefon! Zoli har ganske godt rykte og de. Er veldig fornøyd med min. Kjøpte den brukt før jul. Den er fra ca 2000, men har gått veldig få skudd og så nesten ny ut (ga 8 sjøl, uten kikkert og montasje, så den til 9 er ikke så dyr da, og den har både hurtigmontasje og kikkert. Kjekt å ha. Ligner veldig på min, men min har kinnstykke og ikke glatt kolbe, så kan hende den er litt eldre).

 

Og jo. Lurer fælt på rådyrjakt (bukkejakt) til høsten. Har en skaffet seg ei slik børse må en ha noe å bruke den på og! Drømmer om en bukk.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes/fantes faktisk en norsk oppfinnelse på en kombipumpe der det var mulig å bruke pumpe på både hagle og rifledelen. Husker ikke å mange patroner det var i våpenet, Sikkert noen andre her inne som huske dette da jeg mener at det var noe omm dette i våpen eller våpenjournalen. Er ikke sikker på når dette var beskrevet. Mener å huske at dette ikke ble videreført da det ikke var god nok økonomi i det. Sikkert litt for mye maskin.

HS precission på SL har i hvertfall to av disse. Vet ikke om han er medlem her?

Link to comment
Share on other sites

HS Precision, er du der?

 

ko-stens:

Jeg ser at du bor i Hamar-området. Men du er kanskje flyttbar. Jeg tenkte bare å tipse deg om at Løvenskild faktisk har brent inne med rådyrkort. Det skulle altså være mulig å karre til seg rådyrjakt i Nordmarka. Løvenskiold har jo faktisk en del hytter og koier det er mulig å leie også.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan se, må du løse kort for småvilt til 3500 kroner før du kan kjøpe rådyrkort. Slik jeg skjønner det, koster en fellingstillatelse på ett rådyr 950 kroner. Det betyr at du må ut med 4250 kroner. Det er kanskje ikke landets billigste jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...joda, jaeg hadde 2. Solgte den ene. Den andre er ikke tilsalgs :wink: De er nå ute av produksjon, men de skulle være mulig å få tak i brukt.

 

Denne; http://gunsnyc.com/insiteTemplate.php?i ... =1&cf=bpic

 

og den gamle modellen; http://www.securityarms.com/20010315/ga ... 00/175.htm

 

 

Min har nå et 6X45 rustfritt select match shilen løp i, og går meget bra. Jeg bruker den til rev/rådyr og ellers når jeg føler for å ta den med. Har forlenget hagleløpet også, og ellers moddet litt.

 

Ultimate kombien...??? Tjaaa. Føler meg naken med en drilling :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her snakker vi om anvendelig våpen. Men den nye typen er det vel ikke mulig å få godkjent her til lands, til det ser den vel altfor miliær ut.

 

OK, jeg må vel bare bite i eplet det sure og se om jeg finner en brukbar kombi ute i markedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...