Jump to content

Browning A-bolt, presisjonsproblemer?


M17

Recommended Posts

Var på skytebanen en dag for å trene, og hadde delvis bestemt meg for å kjøpe en Browning A-bolt(mest sannsynlig Hunter-modellen) i 6,5x55 før høsten.

Der kom jeg i snakk med en fyr som frarådet meg å kjøpe Browning da han mente presisjonen var svært varierende. Han mente også at løpet var veldig tynt og ville gå varmt veldig fort ved trening.

Noen her som kan bekrefte disse påstandene, eller er Browning A-bolt fortsatt et trygt kjøp med tanke på presisjon?

Link to comment
Share on other sites

hehe, er altid en kar på skytebanen som kan alt ,-). Fint å ha forumet da, å få litt mer nyansert info!

Jeg har hatt en slik en, veldig fornøyd. Presisjonen var topp, kort hevearmsløft, kolbehalssikring. Jeg ville mye heller hatt en A-bolt enn en Remington for eksempel, som er i omtrent samme prissjiktet.

Tynn pipe? Javisst, er jo vanlig det på jaktvåpen. Skal man dra på tung pipe så er man jo over på enannen type våpen rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en composit stalker i .308win og er fornøyd med denne. God presisjon med ferdigrulla ammo, og veldig god med hjemmeladet. Skaut fjellrype i vinter på 197 meters hold uten å være spesiellt bekymret for at det var våpen/ammo som ville være den begrensende faktor :)

Gir den god-følelsen når du holder i den tror jeg ikke du trenger å være bekymret for det funksjonelle.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nylig en A-bolt selv, i 308. Har ikke all verdens erfaring eller kunnskap rundt emnet,

men kan alltids dele mine erfaringer så langt:

Jeg synes rifla mi går veldig godt! Skyter tette samlinger i benk, og setter 5 skudd midt i på

reinsskiva. Det er en lett rifle, under 3 kg med syntstokken (som jeg forresten liker veldig godt).

Så den er nok heller laget mtp praktisk jakt enn å ligge og banke på ei skytebane. Men jeg

opplever den heller ikke som noen "ekstrem lettvekter", der du må ta deg et wienerbrød mellom

hver 3-skudds serie. :lol:

 

Jørund Lien testet rifla tidligere, og kommenterte treffpunktendring negativt. Synes forøvrig, med

stor respekt å melde overfor mannen forøvrig, at han ikke virket direkte positiv til et par av riflas

særegenheter (som jeg setter stor pris på!). Men testdataene hans er helt sikkert riktige altså :wink:

Vet ikke om dette var ei mandagsrifle, eller om det er flere slike. Ut fra det jeg har hørt fra folk som

har hatt kjennskap til rifla, er de godt formøyd. Det er i hvert fall jeg! Mye våpen for pengene...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Som førstegangsjeger kjøpte jeg for ca 3 mnd siden en Browning A-bolt med Hausken lyddemper. Og har ikke annet enn ros å gi børsa. Den er kanskje litt tung. Jeg har skutt MYE de mnd jeg har hatt den. Og med to-fot har jeg fine samlinger på på 100 og 200m banen. Da skyter jeg bare med remington/winchester treningsammo. Har ikke oppleved at den går varm, eneste som skjer er at lyddemperen går varm.

 

Skaut ei gås på 200meter med den senest i forrige uke (tillatt skadefelling). Knall våpen til god pris, og som nevt før, den føler "bedre" kvalitet enn visse andre stokker, i "mine" øyne altså...

 

Lykke til med valget!

 

Husk at på alle skytebaner er der mange "selv utnemte verdensmestere"-

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre. Står ikke så veldig mye skrevet om denne rifla på kammeret, men det meste jeg har lest er positivt. Jeg vet den syntetiske stokken har fått skryt for overflatebehandlingen, så om jeg kommer til å velge tre eller syntetisk er jeg usikker på. Synes av prinsipp at et jaktvåpen skal ha trestokk :)

Magasinløsningen, fabrikkgjenget for lyddemper og kort hevarmsløft virker som fine løsninger for min del.

Link to comment
Share on other sites

Der kom jeg i snakk med en fyr som frarådet meg å kjøpe Browning da han mente presisjonen var svært varierende. Han mente også at løpet var veldig tynt og ville gå varmt veldig fort ved trening.

Noen her som kan bekrefte disse påstandene, eller er Browning A-bolt fortsatt et trygt kjøp med tanke på presisjon?

Alt dette stemmer. Løpet er tynt og vil gå fort varmt med trening. (Som på alle våpen der en velger tynt løp pga. vekt etc.etc)

Presisjonen på Browning er svært varierende(som den er på alle rifler av alle farbrikater)

 

Hvis du skal kjøpe en rifle, uansett merke, vil du finne ut at noen har svært dårlige erfaringer med akkurat denne. Det gjelder forsåvidt også biler og kvinnfolk, uten at de fleste lærer noe særlig av det...

Vurder selv.

Skal du skyte 100 skudd på skytebanen uten pause? Skal du jakte å bære denne? Kan du greie å skyte 10 skudd på banen for å så prate litt med andre før neste serie?

 

Slik jeg tolker det så tror jeg at en Browning A-bolt vil passe deg ganske bra, og at du har store sjanser for å bli fornøyd. Ikke har jeg prøvd en selv, men jeg vet om flere som har. De er fornøyde med denne :D

Link to comment
Share on other sites

Våpenet kommer primært til å fungere som et storviltvåpen, der det blir mye bæring i bratt terreng. At løpet er tynt er egentlig bare en positiv faktor da jeg har andre våpen jeg kan trene på banen med.

Det jeg ønsker er at våpenet skal være presist, da jeg også kan bruke det på fuglejakt uten å være usikker. Jeg vet for eksempel at Tikka har godt ord på seg for å være presise fra fabrikk, derfor er dette også et alternativ. Kikket på både a-bolt og T3 på xxl, og likte klart bedre a-bolten da denne ga inntrykk av høyere kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har en composit stalker i .308win og er fornøyd med denne. God presisjon med ferdigrulla ammo, og veldig god med hjemmeladet. Skaut fjellrype i vinter på 197 meters hold uten å være spesiellt bekymret for at det var våpen/ammo som ville være den begrensende faktor :)

Gir den god-følelsen når du holder i den tror jeg ikke du trenger å være bekymret for det funksjonelle.

 

Hei

 

Jeg går å venter på ei Browning Abolt SS .308 m/ A-tec CTM-4 som skal dukke opp i posten hvert øyeblikk... :D

 

Hvilken type ferdig ammunisjon bruker du? Hva går godt?

 

Harald

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig skutt fint lite ferdigammo de siste to årene. Federal fusion og norma jaktmatch gikk ganske bra. Har skutt endel Remington UMC også men den samla ikke like bra som Jaktmatch.

 

Nå lader jeg Lapua Lockbase 150grs til trening og fugl og Nosler Accubond 150grs til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...