Jump to content

Bikkja bjeffer på andre hunder, what to do?


Kjetil-A

Recommended Posts

Har nylig vært på dressurkurs og har fått tips der, men synes ikke det hjelper så mye. Fikk tips om å "ta henne litt" og si nei hver gang hun bjeffer, men uansett hvor mange ganger jeg gjør det nytter det ikke. Hun bare fortsetter å bjeffe.

Link to comment
Share on other sites

1.Hver gang du møter andre hunder og h*n begynner å gjø eller gjøre tegn til å bli opphisset snur du og går i motsatt retning.

 

2.Du kan også trene kontakttrening slik at hunden alltid vil søke blikkontakt med deg og fokusere på dette framfor andre hunder da h*n håper på godbit.

 

3.Du kan også prøve å gi hunden et rykk, ikke dra, i båndet og/eller vær borti siden på hunden med hælen, altså et lite dytt med foten. Ikke for å påføre smerte men for å få hunden til å fokusere på noe annet enn den andre hunden.

Link to comment
Share on other sites

Du beskriver ditt problem meget kortfattet, men du har sannsynligvis et problem som det ikke finnes fasitsvar på. Det kan være at hunden din gjerne vil ha oppmerksomhet/være i oppmerksomhetens sentrum.

 

Selv om du oppfatter at det er andre hunder den bjeffer på, så kan det rett og slett være oppmerksomhet den ønsker.Forsøk å gå til en park/parkeiringsplass der det er mye aktivitet. Sett deg et sted er ingen kommer bortom for å hilse. La den sitte og se på all aktivitet uten å få være en del av det eller få oppmerksomhet fra andre, verken hunder eller mennesker. Skal ikke si at det hjelper akkurat ditt problem, men det er ikke så sjelden at vi mennesker feiltolker hundenes "problemer".

 

Vet fra egen erfaring at slik trening kan hjelpe mot det jeg i utgangspunktet har oppfattet som forskjellige problemer. Hjelper det ikke, så har du i alle fall forrsøkt med noe som ikke har kosta deg noe og ikke har hatt negative virkninger på din hund.

Link to comment
Share on other sites

1) La hunden få kommandoen "sit" og med blikket vendt vekk frå den andre hunden. Ha klar ei spruteflaska med vatn for å gi ein dusj kvar gong hunden vil venda/reisa seg. Tren på dette ofte og lenge nok til at det fungerer.

2) La hunden få kommandoen "sit" og med vendt mot den andre hunden. Spruteflaska klar. Fungerer ikkje dette? Gå attende til 1) og tren meir. Så prøv på nytt att. Og til deg som hundeførar, - små små steg og tolmod.

Så kjem det viktigaste: Ros, masse ros kvar gong det lukkast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og ei bikkje som er veldig gira på å søke kontakt med andre bikkjer, selv om den ikke bjeffer da. På utstillinger må jeg bruke minst en time med han for å akklimatisere han såpass at han roer seg ned, og kan prestere noe i ringen. Men jeg holder ut til han tilslutt bare legger seg ned, går lei av å prøve å oppnå kontakt.

 

Til syvende og sist er det et spørsmål om hvem som holder ut lengst, du eller bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar her, kan tilføye

 

hundehviskeren.

 

Mye bra der i mange episoder og extramatriale om diverse bråkebøtter med problemer fra eiere, miljø, og mye mye mer!

(pluss at det er morsomt å se på ;))

 

Hundeviskeren får mye "tyn" av Manimal og veterinærforeningen.

Veterinærforeningen er meget kritiske til Cesar Milans metoder. De mener at det misleder hundeeiere og skaper mer aggressive hunder.

http://www.nettavisen.no/dyr/article2655245.ece

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvilken type bjeffing er det?

Vakthundbjeffing

Har to hensikter; både å advare andre flokkmedlemmer om en inntrenger eller endring i miljøet, samt advare inntrengere om at de er oppdaget. H

Ordrebjeffing

starter som et atferdseksperiment fra hunden, en slags ”la oss se hva jeg oppnår med dette”. Typiske ordre kan være å åpne døren, utdeling av mat fra tallerkenen din, invitasjoner til lek, oppmerksomhet for å slippe ut av buret eller hunderommet. Problemet med denne atferden er ikke at hunden eksperimenterer med en ny atferd, men at eksperimentet ofte lykkes: eieren forsterker bjeffingen ved å gi etter for ordren og en ny vane er født. Hunder setter merke ved de strategier som virker.

Redd bjeffing

skjer når hunden er redd eller føler seg ille til mote pga noe i omgivelsene. Det er hundens måte å si ”gå vekk - ikke kom nærmere”. Dette er mye alvorligere enn den typiske ”leke vakthund i hagen” -bjeffingen fordi hunden det gjelder annonserer at den er redd og kan bli farlig om noen kommer bort.

Kjedsomhetbjeffing

kan forekomme når hundens daglige behov for mosjon og aktivisering ikke blir dekket. Hunden klarer ikke å la vær å bjeffe. Denne atferden er i samme bane som hvileløs vandring, jaging av halen eller selvskading. Hunder som står bundet og som står mye ute alene er i risikosonen.

 

Jeg vil anbefale deg å ligge unna halsbånd eller vannflaske. Du vil kanskje fjerne bjeffingen med disse metodene, men ikke årsaken.

De finnes eksempler på hunder som har fått disse "fantastiske" halsbåndene for å være stille, som etterhvert har startet med selvskading og har blitt agresive fordi de ikke har fått utløp for sine reaksjoner. Å bruke nei, eller andre ord kjør at du "døper" disse til kommandoer etterhvert. Hunden kan fort tro at eieren bjeffer sammen med dem, når de står å skriker NEI, eller STILLE!

Gjør helle som jeger`n å G.G skriver, det er meget gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har ikke veldig mye erfaring med hund, kun min ni mnd gamle jamtfrøken.

Hun var fæl til å bjeffe på folk og ting som rørte seg utfor huset. Jeg fikk beskjed av en hundeinstruktør og sørge for at hunden hadde en ball å leke med, et bein og selvsagt vann. Dette hadde hun fra før av, men han ville at dette skulle sjekkes først. Deretter måtte jeg bare være konsekvent. Si NEI hver gang hun bjeffet, og rose/evnt godbit de gangene hun holdt kjeft. Gjerne distrahere henne en del for å fange oppmerksomheten. Det var på sitt verste for to og en halv måned siden. NÅ, etter MYE springing ut dørene her for å snakke til henne, har hun roet seg. Dersom jeg en dag må la henne være i hundegården mens jeg er på jobb(er sjelden det skjer), sier naboene at de hører henne av og til. Men det er ikke ofte, og det er gjerne litt sånn kjedsomhetsbjeff.

I tillegg har jeg trua med hageslagen de gangene jeg selv har blitt lutlei.... Det funka men ikke la det ta over NEIène. Har noen ganger holdt henne i skinnet ved halsen også når hun virkelig ikke har hørt etter.

Hun er ikke helt kurert ennå, men f, eks idag, mens hun var i hundegården utfor arbeidsplassen min, hørte jeg henne bjeffe e`n gang-flere bjeff på noen minutter. Men årsaken til den bjeffinga vet jeg kommer av at det tok lang tid før hun fikk tur idag. Ellers holder hun stort sett kjeften. Et lite boff av og til for å varsle om folk som går forbi.

Var nær ved å gi opp da flere med jämter sa at jämter bjeffer uansett, men jeg gav meg ikke på den. Hunden skulle da klare å holde høvelig kjeft. Det klarer hun idag:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har gått til innkjøp av bjeffehalsbånd. Når jeg er ute å går tur så tar den eldste dachsen min helt av med bjeffing når hun møter andre hunder. Det ser ikke ut som "sint" bjeffing, fordi halen går i ett, og busta er ikke reist. Uansett, jeg klarer ikke å få bukt på dette.

 

Jeg kjøpte to halsbånd, da jeg har to hunder. Tanken er at de skal ha de på når de er i hundegården, i tillegg til den eldste dachsen når vi er på tur. Men hvordan vil et bjeffehalsbånd ha innvirkning på en valp på åtte mnd? Jeg tenker jaktmessig sett.

Link to comment
Share on other sites

Huff, mye fæl oppdragelse her.

 

Prøv positiv trening. Det er langt mer effektivt enn all type aversjonstrening (påføring av smerte)!

 

Slag, hyling og roping, bjeffehalsbånd (er forøvrig ulovlig) og grusomt, særlig mot valp - alt dette er ikke veien å gå.

 

Gå på http://www.canis.no og kjøp en bok om grunnleggende positiv trening, f.eks "Skyt ikke hunden!" som er en lettforståelig og liten bok om dette temaet.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg du går litt hardt ut her mr.

 

Jeg håper virkelig ikke du tror at jeg skriker, slår og volder valpen min vondt? Jeg forsøker så godt jeg kan å rose bikkjene når de gjør som de skal.

Vet ikke om jeg synes det er så forferdelig grusomt, i verste fall kan det være litt plagsomt for bikkja. Ulovlig? Neppe... Det er hvertfall ikke noe mer ulovlig enn å sprute bikkja med vann hver gang den bjeffer.

 

Men regner med du tror det verste, men dette er ikke et strømhalsbånd, men et halsbånd som sprøyter litt sitron på snuten hver gang de bjeffer...

Link to comment
Share on other sites

Strøm er forbudt, det er riktig. Men dessurhalsbånd er uansett ikke veien å gå! Hadde det ikke vært mye bedre med en hund som ikke bjeffer på andre hunder fordi han vet at det kanskje vanker en belønning dersom han ikke gjør det, i motsetning til en hund som ikke bjeffer på andre hunder fordi han er redd for ubehag?

 

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsva ... sp&start=1

 

Det er en lettvint løsning for hundeeiere som ikke gidder ta seg tid til å gjøre ting ordentlig. Kanskje virker det, kanskje ikke. Uansett påfører du hunden ubehag.

 

I jakthundmiljøet er definitivt aversjonsdessur i overvekt, desverre, men sånn er tradisjonen. Kanskje vil vi se et markant skifte i tankegang hos hundetrenere i jakthundmiljøet om en generasjon eller to (hos oss menneskene) over til positiv trening. Dæven å mye flinkere jakthunder vi vil få da!

Link to comment
Share on other sites

Men dessurhalsbånd er uansett ikke veien å gå! Hadde det ikke vært mye bedre med en hund som ikke bjeffer på andre hunder fordi han vet at det kanskje vanker en belønning dersom han ikke gjør det, i motsetning til en hund som ikke bjeffer på andre hunder fordi han er redd for ubehag?

 

Jeg har ikke troen på at det bare er én metode å trene bikkja på. Jeg har stor tro på positiv trening, og belønne bikkja med ros når den gjør noe riktig. Men også at bikkja skjønner når den gjør noe den ikke skal gjøre. Og ikke misforstå nå, selv om jeg har en følelse om at du egentlig ønsker misforstå. Jeg verken slår, sparker eller mishandler bikkjene mine på noen måte!

 

Jeg vil heller ikke kalle dette for ett dressurhalsbånd, mer et sprutebånd. Bikkjene mine er lydige. De kommer når jeg roper, setter seg når jeg ber dem sette seg og roer seg når jeg ber dem roe seg. Det jeg ikke klarer å bli kvitt er bjeffingen til den eldste bikkja på tur når vi møter andre bikkjer, og begge bikkjene når de står i hundegården og det går noen forbi. Den lille spruten av sitronduft vil i verste fall være plagsom, jeg tviler på at den er så forferdelig ubehagelig.

 

Men uansett, det jeg spør om er om dette vil kunne få noen følger for den minste hunden på jakt ved å bruke et slikt sprutebånd? Noen som har noe erfaring med disse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke tenke meg at sprutehalsbånd gjør noen skade.

 

Der jeg kommer fra er det en oppfatning at hunder bjeffer på det den ikke er sosialisert med. Hvis den bjeffer på andre hunder, er det fordi den kanskje ikke har hatt tilstrekkelig omgang med andre hunder.

Dette er sikkert en forenklet oppfatning fordi det selvsagt kan være mange andre årsaker også. Men jeg tror på det med å la hunden få masse omgang med andre, fremmede hunder. Belønningsmodellen, som bjornbra nevner, er sikkert bra den også. Men det kan vel fort bli litt slitsomt hvis det går så langt at bikkja setter seg på rumpa og tigger etter godbiter hver gang den ser en annen hund.

 

Jeg har hunder selv, og to av dem lager et sant helsike når andre hunder beveger seg i nærheten av hundegården. Jeg har oppdaget at det er mer effektivt å opptre rolig og gå inn i situasjonen og si nei, enn å gå bananas og brøle til hundene når de bjeffer. Sånn er det i hvert fall med mine hunder.

 

Som Cameron nevner kan det bli feil å gi jakthunden pepper fordi den bjeffer. Det blir omtrent som da den ene hunden min dessverre tok en katt før jeg rakk å forhindre det. Det var sannsynligvis en villkatt, men det er jo ikke ønskelg for det. Hva skulle jeg gjøre? Det er tross alt en hund som brukes til gaupejakt. Der og da ble det til at jeg ikke sa noe eller gjorde noe som helst annet enn å koble hunden og sette den i hundegården.

Link to comment
Share on other sites

Mye gode svar/løsninger på dette bjeffeproblemet her,2-3 løsninger skiller seg ut synes jeg. Sosialisering med andre hunder og dytte fokus vekk fra hunden han møter mener jeg er riktig. Et treningstips til deg og for så vidt andre her inne er å trene dressur med hunden når den ikke er "klar" for det, klarer du å få fokuset til hunden da mestrer du det i andre situsjoner.

Du sier jo at hunden er lydig, sitter når den skal og kommer når du kaller den inn, hvorfor får du den ikke til å holde kjeft da? Les nedenfor:

 

For å utbrodere litt: Å trene dressur når hunden er 100% klar for det i vante situsjoner er ganske lett, de fleste hunder er ikke dummere en at de skjønner veldig godt hva som skal skje når matfar tar frem lina, aportbukken, godis osv, trener på samme plass. Hunden blir fort lydig da. Du har full fokus på bikkja og bikkja full fokus på deg. Dette er ikke galt når det gjelder grunndresur og innlæring av nye ting, men ikke gå i fellen med å kjøre slike opplegg non-stop. Spesiellt hvis du sliter med ting ute i feltet som bjeffing på andre hunder etc...

 

For å få bort bjeffingen (eller andre umaker hos hunder) må du få kontroll/eller evnen til å få fokuset bort fra hunden din i ukontrollerte omgivelser. Dette kan du trene på ved oppsøke, situsjoner trene/dressur i slike miljø. Noe av dette miljøet har du gratis hjemme, du kan begynne med å få kontroll over hunden når den er hoppenede glad for at du kommer med matskålen, (få den til å sitte rolig, så mat. sier ikke at du ikke har kontroll her på hunden din, illustrer bare situasjoner) det kommer besøk, den glad for å se deg komme hjemm fra jobb. Skjønner? Nå er hunden oppskjørtet over ting som du ikke har bedt den om, ukontrollert! Hvis du klarer å få fokus til hunden nå er mye av jobben gjort ute ved treff av andre hunder, nå har du verktøy til å hjelpe deg med.

Dette er en vanskelig dressur men dødelig effektiv! Har sett en rekke hunder som ser ut som rene kinaregime, hjemme på plenen og i bilen/hytta osv.. men straks det blir noen lyder eller ting som er ukjent rakner regimet;-)

Link to comment
Share on other sites

Nei kan heller ikke tenke meg til at et sprutehalsbånd kveler losen egentlig... Men, MEN! hva skjer når du henger gps-halsbåndet på bikkja, tolker han det som sprutehalsband eller skiller den på det? Kjetil, jeg er ikke fan av lettvintmetoder.. her har du noe å tenke over, det kan være noe prosent sjangse for at hunden ikke trives med halsbånd rundt seg. Tar du den sjangsen? Hvis du gjør det tolker jeg bikkja som under middels brukbar og dette er siste sjangse...

Jeg vil fraråde deg det, og det begrunner jeg med at jeg er på en måte i samme situasjon, bikkja er ikke helt kløvren og da mener enkelte rundt meg at strømhalsbånd er tingen. Vel ikke under mitt skift at det kommer til å skje!

Det er back to basic for min del, trening og atter trening...

Link to comment
Share on other sites

Halsbånd må bikkja gå med uansett, men regner med du snakker om sprutehalsbåndet.

 

Et veldig godt poeng med halsbåndet og gps halsbåndet!

 

Men husk, jeg snakker kun å bruke spruthalsbåndet når vi er på luftetur. På jakt, eller inne, eller når jeg er ute i hagen med bikkjene så skal de ikke ha det på. (Egentlig snakker vi kun om den største dachsen min, men tenkte begge kunne ha det på når de står i hundegården alene, når jeg ikke er hjemme).

 

Tar du den sjangsen? Hvis du gjør det tolker jeg bikkja som under middels brukbar og dette er siste sjangse...

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette utsagnet?

 

Jeg vil fraråde deg det, og det begrunner jeg med at jeg er på en måte i samme situasjon, bikkja er ikke helt kløvren og da mener enkelte rundt meg at strømhalsbånd er tingen

 

Du synes ikke det er litt dramatisk å sammenligne det med strøm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sant og si ikke fasitsvaret på dette Kjetil, når det gjelder en så ung hund/valp... Det jeg vet, er at den er en kombo av to raser med sterk jaktlyst og tøffe nerver. Både dachs og petit er noen av de mest nervesterke jakthundrasene.

 

Jeg strømma jo Ares i fjor, det skjedde på impuls at jeg meldte han på saustrømming, derfor gikk han heller ikke de anbefalte 2 ukene med dummy-halsbånd før strømminga, heller ikke etter. Neste gang han hadde på seg tungt halsbånd var hundepeileren. Han var ikke nervøs i det hele tatt, og losen gikk så det suste i skogen.

 

Det er to faktorer her:

- Ares var innjagd, det er ikke litjtøtta di

- Det er to helt forskjellige miljø; hundegård kontra skauen.

 

Den siste faktoren har nok positiv betydning i spørsmålet du stiller, det negative er at valpen er ung, og ikke innjagd. Derfor er det vanskelig å si at sånn og sånn må du gjøre. Jeg er litt skeptisk til bjeffehalsbånd på valpen.

 

Derimot kan jeg si at valper i den alderen kan vokse av seg bjeffinga om du holder ut et halvår/år til. Det som er synd er at gamla bjeffer, hun "lærer" valpen at det skal bjeffes i gitte situasjoner! Dette har jeg sett før i bikkjehold med to eller flere hunder.

 

Jeg ville derfor rettet fokus mot gamla, få hun til å slutte å bjeffe! Det vil kanskje føre til at valpen også gir seg. Gamla bør også kunne tåle bruk av et slikt halsbånd som du beskriver, uten at det går ut over losen.

 

Tenk gjennom dette, og valget må være ditt. Lykke til! :)

 

Jens.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke provosere deg Kjetil, er ikke ute etter deg:-) Nei jeg bare prøvde å illustere for deg at i værste fall kan hunden bli ødelagt og om du tar risken? Jeg tenker bestandig i værste fall så blir jeg ikke skuffet eller angrer på noe i ettertid, så den kom liksom. Skjønner.

 

Det er vanskelig å si noe helt sikkert med din(e) hunder, ingen hunder er like, noen er individer er klokere enn andre, noen tåler strøm/vann osv noen ikke... skjønner du? Ingen fasit svar! Jeg bare prøver å fraråde deg samt pensle deg inn på noen treningsmetoder som har blitt belyst i denne tråden, funker ikke disse treningsmetodene kan man vurdere halsbånd av ulike slag hvis det er ønskelig.

Valget er ene å alene ditt!

 

Ha en god dag :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen bobbcat123,

 

Jeg har forsøkt endel uten at det lykkes. Jeg har forsøkt å sosialisere henne med andre hunder, forsøkt å rose henne når hun går forbi kjente hunder uten å bjeffe, forsøkt å få bort fokuset fra ukjente hunder når vi går forbi, men det nytter ikke. Går vi forbi en ukjent bikkje som hun ikke har hilst på før så bjeffer og trekker hun, ikke bare litt, men masse. Dette gjør også at de som går forbi blir skeptiske, selv om jeg vet at det ikke er noe å bli skeptisk for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på det der med å rose så sabla mye hvis hunden gjør som man ønsker.

Jeg har en del erfaring med hester, og der er man HELT avhenging av at "dressuren" sitter. En hest som slår seg vrang er litt mer trøblete å hanskes med enn en hund. Uansett - der er mantraet at når hesten gjør som du vil, skal du ikke reagere i det hele tatt, men være akkurat like avslappet som du var før situasjonen oppsto.

Sånn innbiller jeg meg at det er med hunder også. Når du er ute med hunden din og møter en annen hund, kan det tenkes at du ubevisst - eller bevisst - strammer inn båndet eller sier "nei" i forkant eller et eller annet. Alle disse greiene gir et eller annet signal og setter hunden i en eller annen form for beredskap.

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning... Automatiske bjeffebånd er lov å kjøpe, ikke å bruke!

 

Bjeffehalsbånd som tiltak? Bjeffehalsbånd kommer i mange utgaver. Du får de med strøm, vann, sitronsaft, lyd, vibrasjon osv. De kan utløses automatisk ved bjeffing eller de kan fjernstyres. I Norge er det forbudt både å bruke strømhalsbånd og det er forbudt å bruke halsbånd som utløses automatisk jfr §11 i dyrevernloven av 1974. Det siste er noe mange kanskje ikke er klar over. Men uansett lov eller ikke lov. Bjeffehalsbåndet er ment å tilføre hunden et sterkt nok ubehag til at du undertrykker bjeffing. Om hunden bjeffer fordi den har angst eller er redd, så vil det føre til en dårligere velferd for hunden.

Link to comment
Share on other sites

Det var jeg faktisk ikke klar over.

 

Har søkt litt rundt og det står vel faktisk noe slikt som dette:

 

§11 pkt 4

"Det er forbudt å bruke dressurhalsband på hund utanom den tid hunden er under aktiv dressur"

 

Dette fordi uten oppsyn vil dressurhalsbåndet kunne utløses av feil faktorer, ikke fordi spruten er så forferdelig ille (slik jeg forstår det).

 

Derfor kommer jeg til å forsøke halsbåndet på hun eldste når vi er på luftetur. Altså kun under oppsikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt stor nytte av strømhalsbåndet mitt. ( tok det i bruk når det fremdeles var lov)

Synes det var en genial innretning, etter to støt, kunne jeg skru av strømmen, så holdt det å ha på lyden. Med en gang jeg tok av halsbåndet, bjeffet bikka som før, så det var helt tydelig at den skjønte sammenhengen. Har enda ikke hørt om tilfeller der slike bånd har gått ut over jaktlysten.

 

Jeg skal være forsiktig med å si at dette er den beste måten å gjøre dette på. Det er nok av folk med steile holdninger til at sin dressurmetode er den eneste salige i hundemiljøet. Men jeg kan vel si såpass at noen av metodene forutsetter at man er både ungkar og trygdet for å få lykkes...

 

Neste gang vil jeg ha en vann/sitronsprøyter med selvutløser. Jeg ser for meg at det da er nok å henge på halsbåndet når jeg reiser på jobb, så vil ikke hunden sitte å "kjedebjeffe" hele dagen. Man kan jo aliere seg med en nabo også. Om du er plaget med at bikkja bjeffer på alt og alle når du er på tur, vil jeg anta den slutter med det når den har fått noen doser sitron i nesa. Om du bruker stemmen samtidig, vil nok den være nok etterhvert.

 

I natt satt forresten sjæferen til naboen å bjeffa ca 120 ganger i minuttet fra 23:00 til 06:00

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lov å bruke de automatiske. Da må dere ha fjernkontrollen med så det kan styres manuelt. Dette gjelder også de med sitron/spray. Er mange folk som reagerer på disse båndene er i bruk , og vet folk som har blitt anmeldt..

Link to comment
Share on other sites

Denne loven kan tolkes opp og i mente...... Men ny lov fra 2008.

Kontroll under dressur, menes nok med aversjondressur av autorisert person.. På bufe og rein, ikke bjeffing.

 

 

Videre har Mattilsynet presisert at dette også gjelder bjeffehalsbånd som utløses automatisk uansett om den spruter sitron, vann, piper, har strøm eller hva.

Strømhalsbånd ble forbudt i egen forskrift 14/3-2008, med unntak av aversjonstrening mot bufe og klauvvilt utført av autorisert person.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke serlig for bjeffehalsbånd og alle disse typer STRAFF folk mener de burde gi hundene når de bjeffer på noe..

hunder er ikke så utspekulerte så åss, om du staffer din hund for vær gang han bjeffer på en hund tipper jeg du straffer han etter han har bjeffa. hvordan tenker hunden da?

"AU! nå fikk jeg straff for jeg så en hund :( andre hunder betyr alså smerte eller straff av noen form, hunder er ikke bra. best jeg er litt på vakt når jeg ser hunder. " dette kan din domme hund tenke da :wink:

 

JEG ville hatt med godbiter, og en leke, oppsøkt steder med hunder og når hunden din ser en hund, beordre den til og sitte eller noe (få oppmerksomheten) til hunden.. belønn hunden! lek eller gi godbiter, til hunden mens du går forbi de andre hundene.

 

hva tenker din domme hund da?

"Åååhhh en hund! jippi :D dette er bra! nå sjer det noe morsomt vis sjefen sier det! kansje jeg får noe godt også :D Ælsker når det kommer andre hunder! da får jeg litt ekstra oppmerksomhet og av og til godbiter :D.. nå må jeg logre for og vise at jeg er glad :mrgreen: "

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mest sansen for gullrot i stedet for pisk, men i de tilfeller hvor bikkja har blitt så hekta på å markere seg for en annen hund at den mister konsentrasjonen har jeg brukt en ultralydsender. Disse greiene lager en lyd for bikkja tilsvarende en rusten spiker på en skoletavle for oss. Et kjapt blipp er nok til at hunden skifter oppmerksomheten tilbake til meg og tar i mot ordre. Sitronsaft i øynene eller strøm synes jeg blir litt voldsomt for å bare markere seg overfor en mulig rival.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...