Jump to content

.22 WMR enkeltskudds rifle (Stevens Favorite\Savage Mod. 30)


norwegianwiking

Recommended Posts

Har fått lånt noen Våpenjournalen fra tidlig 80-tallet, og kom der over en omtale av en rifle fra århundreskiftet kalt Stevens Favorite.

Dette var en enkel, rimelig enkeltskuddsrifle med en mekanisme lignende en fallblokk\Remington RB kombinasjon, kamret for datidens .22, .25 og .32 rimfire patroner. Visstnok en god og populær børse til matauk, skadedyrskontroll og skytetrening for de yngre. Nå tok jeg et raskt google søk på Stevens Favorite i dag, og oppdaget at Savage lagere en kopi kalt "Model 30 Stevens Favorite" som leveres i .22LR, .22 WMR og .17 HMR. Omtalene er ikke akkurat positive når det gjelder finish og etterarbeid (dårlig blånering og Investment Casting deler som ikke er polerte og gir ekstrem tung mekanisme) men jeg fikk plutselig lyst på en til litt småvilt\rev o.l.

 

Originalen var en fancy sak, selv om den var billig, og ble levert med tangsikte og hele greia, og får jeg tak på en så blir det ombygging og polering. Jeg har også lest Hobbysmeden i ovennevnte Våpenjournalen, og har litt lyst på ett prosjekt i tillegg til en unormal børse.

 

Noen som har\har hatt denne Savagen og kan fortelle litt om den? Hvem er det som importerer savage til kongeriket?

 

Børsa kommer også som en take-down rifle, som så enda mer spennende ut.

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti et par originale stevens favorite børser opp igjennom. Nydelige små børser!

 

Hvis du skal handle en, så gå for take down utgaven. Da har du greie muligheter til å tilpasse løp i forskjellige små randtenningskalibre, samt ei fin børse å putte i sekken.

 

Med litt leting, så bør det være fullt mulig å finne en i grei forfatning her på berget til en fornuftig pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...