Jump to content

Reindrift,trussel mot vilt!


EilertseN

Recommended Posts

Foreslår at trådstarter hiver ut sin pc, kobler seg fra strømnettet og sitter i stummende mørke resten av sin tid.

 

kraftlinjene gutt, dreper også, vel så mye som disse reingjerde du henviser til.

Kraftlagene og staten har økonomi til å legge kabler i jorden, det viser rekordutbetalinger til kommuner de siste åra.

 

Så min støtte får du ikke til dit korstog mot Samer og reindriftseiere med yrke i primærnæringer der knapt annet arbeide finnes hvis en ikke er offentlig rævsliter da.

 

Synes du det er for jævlig at Samer bruker sauenetting, så blir det også brukt av bønder og flere.

Tradisjonelt brukte Samer IKKE å gjerde inn, det er de pålagt.

Kun ved oppsamlingsteder for dyr der de ble merket og sorterte gjerdet de tidligere inn med treverk.

Link to comment
Share on other sites

foreslår at du lester nyheten tråden ble linket til. Når det gjelder strømnette er det flere måter å legge strømmen på som har vært diskutert.

Men før jeg gidder å bruke en kalori på innlegget ditt. Les ferdig før du braker løs med tull.

 

Vet du forresten hva bla. ? er forkortelse på???

Link to comment
Share on other sites

Din kalori er allerede oppbrukt.

 

Hvis man skal kritisere reindriftsamer for noe, og jeg er ganske sikker på at det ikke er bare samer i så tilfelle man skal kritisere, så er det muligens unødvendig bruk av motorisert kjøretøy, og bruk av garn i ferskvann vinterstid.

Garn som blir "glemt", og fryser ned.

Der blir garna stående og fange fisk i flere år.

Men det er ikke bare samene som er skyld i dette, langt derifra.

 

Når det gjelder reindrift så er det marginalt, men med flere reindriftseiere til lengre nord en kommer.

Gjerder finner du hvis du orker å lete over hele landet, også rundt hytter.

For ikke å snakke om strømnett som snor seg over alt.

 

Det å skulle sette opp å ta ned gjerder ved hver gang man har behov for dette ville føre til mye motorisert ferdsel i utmarka.

Da får heller myndigheter legge til rette slik at dette ikke er nødvendig.

 

Forøvrig har jeg veldig lite til overs for diverse hatkampanjer mot Samer og reindriftseiere i Troms og Finnmark, selv om dette ikke skulle være det.

 

Dette synes jeg bør løses lokalt, av de det gjelder og myndigheter.

Man kan tenke seg hvordan det vil bli seende ut hvis man skulle montere/demontere disse gjerde 2 ganger i året.

Dette ved bruk av kjøretøy, for frakt av mange tonn netting og stolper.

Alternativet er å legge gjerdene ned på stedet, også nettingen til neste gangs bruk.

Når det gjelder ulovlige gjerder får myndigheter ta affære, å sette opp eller det å fjerne gjerder vil kreve bruk av motoriserte kjøretøy.

600km blir mange tonn stolper og netting som skal bort.

Igjen står man med dype hjulspor i terrenget som bruker mange 10-år for å bli borte, syndebukken blir igjen reindriftsamen, som i første innstans ble tvunget til å bruke gjerde.

 

Alternativet er bruk av helikopter for bortfraktning av dette gjerdemateriell.

Enkelt og greit løses dette ved at myndigheter frakter bort ulovlige gjerder og sender regningen til rette vedkomne hvis han/hun ikke følger pålegg om fjerning av disse ulovlige gjerder.

 

Voksenopplæringen din bør du kutte ut gutt.

Link to comment
Share on other sites

Er sjokkert over din reaksjon (slik bruker det å bli når noen nevner reindrift og generelt urbefolkningen,tragiskt at man ikke får føre en normal synspunkt diskusjon uten slike innlegg).

 

Du må visst ha dette inn med teskje, jeg lager en post for å få synespunkter til jegere om en sak som opptar store deler av Nord-Norge for tiden. NJFF Finnmark mener (ikke jeg) reingjerder og kraftlinjer dreper like mange ryper som det jegerne gjør under høstjakta. (markerer med rødt slik at du får alt med deg). Dette er verken en hatkampanje eller angrip på noen, men opplysning for å kunne diskutere dette som voksne folk om mulige løsninger.

 

Når du skriver slikt i førstepost :

 

Foreslår at trådstarter hiver ut sin pc, kobler seg fra strømnettet og sitter i stummende mørke resten av sin tid.

 

da har du ikke skjønt mye..

 

Nå bygges i tillegg ei 340 km lang kraftlinje tvers gjennom gjennom åtte kommuner og elleve reinbeitedistrikter i Nord-Troms og Finnmark. tror du dette er for at alle de nye husstandene i områdene må ha lys og strøm til pc. Dette er snakk om en miliard industri, eksport av strøm. Da kan man ta diskusjonen på et normalt niva. Er dette virkelig værdt alle pengene? Eller skal vi prøve å holde naturen så urørt som mulig (man trenger da ikke fjerne alle strømledningene slik at ikke gudrund som bor alene i en liten vik ikke skal ha lys til å lese boka si).

 

Er ikke dette kaldt et diskusjonsforum slik at mennesker med samme interesse og forskjellige meninger kan diskutere uten skitkasting eller usaklige kommentarer ?

Tror ikke du Celcius har skjønt posten helt.merk : les den En gang til.

 

Er det noen andre her på kammeret som har en mening om saken eller er dette helt uinteressant å diskutere?

Link to comment
Share on other sites

vi har også samer/reineiere i bygda men de plokker NED gjerdet om vinteren og seter det opp så det kun brukes når det skal brukes, å de bruker en 4hjuling på arbeidet og det tar 3 dager med 7-8 mann, dette vet jeg for jeg har vert med som en såkalt dreng.

Gjerdet er 1 mil i omkrets og ville tatt noe jævlig med fugel og annet vilt ettersom det står midt i den største biotopen for rype i N-Trøndelag...........

 

men strømlinjene skal ta sin del av kaka også men den tar bare flygende vilt sjelden hørt at det er rev elg eller noe slikt som er tatt av de, men om du celsius vil sitte i mørket og koble deg fra strømen for den tar for mye liv versågod d skal du få lov til ingen som kommer til å nekte deg d. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Aasum, kjempeflott at de plukker ned gjerdene da. Er naturen generelt helt ødelagt der hvor gjerdene har stått eller går det greit å fjerne de?

 

Er helt enig i at strekk av strømkabler må ta sin del av skylden. Det er bare noe vi må leve med. spørsmålet er jo om vi skal rasere naturen slik at vi kan tjene mer penger på eksport av strøm?å bygge MYE mer. flere plasser kunne det lagt undervannskabel istedet for luftstrekk ( MYE dyrere). Men er det en mulighet?

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at trådstarter hiver ut sin pc, kobler seg fra strømnettet og sitter i stummende mørke resten av sin tid. Kraftlinjene gutt (...) Din kalori er allerede oppbrukt. (...) Voksenopplæringen din bør du kutte ut gutt.

Jøss, her må jeg si at du tar trådstarter unødig hardt? All den tid han legger fram et synspunkt på et problem som faktisk foreligger? Det må være lov å starte en tråd og si sin mening uten å bli sabla ned på en slik nedlatende måte... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...