Jump to content

223 Rem-Stabilisering av tung kule


S.O.N

Recommended Posts

Har en Tikka med 1:8 twist.

 

Den stabiliserer nydelig 75 grain scirocco og dem prikkes inn med gode

samlinger på 100m. Har dristet meg til å bestille 80 grain A-max. Fikk dem i dag.

 

Så begynner hodet å tenke. Er det gitt at om dem beholder stabilitet på 100m,

at dem ikke begynner å miste stabilitet ute ved 200m (eller lenger) ?

 

Hastighet og spinn går jo ned, så en eller annen plass der ute møter man vel

grensen for når dem ikke lenger stabiliserer. Er det jeg som tenker feil her ?

Link to comment
Share on other sites

Skal si med en gang at dette har jeg ikke snøring på, men det er allikevel noe som skurrer ved at spinnen avtar. -Slik jeg forestiller meg det, vil det ikke i.l.a. det snaue sekundet kula suser ut til f.eks. 500m være hinsides størrelsesforskjell på friksjonskraften som bremser fart vs. den som bremser spinn?

Link to comment
Share on other sites

Det skjer ett eller annet sted at hastighet/rotasjon blir for lav om avstanden blir lang nok. I min .222 Rem med 1 på 14" brukte jeg Sierras 55 gr game king boat tail (SPBT). På 100 meter gikk disse kulene godt.

Hadde tilfeldigvis med børsa "på jobb" en gang hvor vi hadde satt opp helfigurer på 400 meter for skyting med NM149. Tenkte det skulle vært moro å prøve .222'en på dette holdet (dette var lenge før langholdsskyting var noe begrep sivilt). Gjorde et grovt overslag på hvor mye jeg måtte skru opp, la meg ned og skaut 10 skudd på en helfigur på 400 meter. Jeg ble mildt sagt overrasket når jeg kom fram og fikk se skiva, 2 "nøkkelhull" i helfiguren var det hele....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...