Jump to content

Høyretrekk på kula


KnuteriK

Recommended Posts

Hei.

 

Nevnte såvidt dette spørsmålet i en annen tråd for en stund siden, men har ikke fått noe svar, så da drister jeg meg til med en ny tråd her.

 

Det jeg lurer på er; hvor mye påvirker rifle stigningen og kula sin rotasjon drift mot høyre under skyting utover 300 meter. Jeg vet at DFS skyttere har en tabell i hodet på dette, men jeg skulle gjerne hatt god fakta. Regner med at svaret kan variere med antall riflestigniger i løpet. Selv skyter jeg med 6.5x65RWS ei en Tikka M695 Allweather, men er usikker på løpet. Sikkert noen som vet det.

 

Grunnen til spørsmålet er at jeg skyter på lange hold på blink, under varierende vindforhold, men vinden har jeg klart å få kontroll på. Men så er det jo denne andre faktoren da. Greit å vite at man må kneppe x antall knepp mot venstre, FØR man knepper vinden. Regner også med at skyting i vind fra høyre vil få kula til å stige, og vind fra venstre vil få kula til å synke. Er det en tabell på dette også?

 

Mulig dette spørsmålet kommer inn i emnet Langhold, men da får vi heller flytte det dit om det blir feil. Dette berører vel kanskje de som skyter felt ut til 600 meter, så får vi se hva som kommer av svar.

 

Tusen hjertelig takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det du her er inne på kan vera fleire faktorer som coriolis,spin,magnus,precession og andre. Desse er omtala i fleire ladebøker med meir eller mindre dårlige forklaringar. Sidan me normalt skyt på avstandar som er mindre enn eit sekund meiner eg effekten maksimalt er mindre enn eit knepp og kan gløymast i all praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...