Jump to content

Zeiss Classic nei , Victory/Kahles Ja!


hjortefot.com

Recommended Posts

Det blir ikke flere Z6 her i huset da jeg overhodet ikke er imponert dette siktet. Zeiss Classic har tildels samme problem med skygge/dorulleffekt.

 

Kan tildels være enig i at Z6en kan være litt kresen med øyeplassering på høy forstørrelse men så er det også veldig skjelden jeg skyter kjappe skudd på 12-15X :!: Dorulleffekt???? :lol: Når jeg skulle kjøpe kikkert sammenlikna jeg den med en Varipoint 3-12x56, for å si det sånn, hvis det var noe dorulleffekt å snakke om så var det ikke i swaroen! Z6en synes jeg var mere "åpen", bedre synsfelt, 6x zoom (hvem som var først ute med det bryr meg langt oppi trollet, er jo hvem som har det nå som teller!) og enklere lysjustering gjorde at jeg valgte Z6i. Likte også retikkelet bedre (4AI). Måtte gi 5000 mer for swaroen med kulebanekomp. som det ikke var på zeissen. Om det var verdt det er det kanskje delte meninger om men jeg er hvertfall fornøyd! Men for all del, har aldri eid en Zeiss bare prøvd noen her og der og at det er helt rå kikkerter er det ingen tvil om!

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager så mye at jeg har påstått at Swarovski er bedre en Kahles, all ekspertise sier jeg tar feil, og da gjør jeg vel det.

 

Du virker litt fornærmet. Beklager om det er jeg som har forårsaket det.

 

Det er ikke påstanden om at Swarovski er bedre enn Kahles, jeg reagerte på. Bare argumentasjonen om den dyreste automatisk er den beste.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg er ikke fornærmet, jeg har bare ikke mer å si om saken. Jeg er enig i at dyrest ikke alltid er best, og har heller ikke argumentert mot noen på dette.

 

Når det gjelder Kahles og Swarovski, mener jeg at den dyreste er den beste. Her tar jeg kanskje feil etter som det argumenteres steinhardt mot, men jeg tar nå sjansen, og mener det fortsatt.

 

Det tråden startet med, var jo hvilken forstørrelse som var best egnet. Her står jeg også på det jeg tidligere har sagt, at til all round bruk er 2,5-10x et godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Og den antagelsen er basert på hva...

 

joda..

 

Mitt Fontaine 3-9x40 har fungert upåklagelig de siste 7 årene, og vil sikkert fortsatt gjøre det på 308'en framover. (Det er på Steyr'n jeg skal ha det nye siktet). I 2002 betalte jeg vel 1600kr for dette siktet. Det har fått noen smeller og vært utsatt for store mengder vann, men har aldri svikta meg.

 

Det har vært en god investering, og er et sikte jeg liker godt, til tross for at forskjellen mellom nedre middelklasse og toppklasse kommer fram etter å ha sammenlignet med Zeiss sin skarphet og klarhet helt ut i kantene.

 

Skal bort på våpenloftet i morgen og sluttforhandle, jeg er lovet en god pris.

 

Noen som vil gjette hva valget har falt på? hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel alle nysgjerrige tenker jeg.

 

Etter vel 40 minutter grubling i butikken kom jeg i samråd med selger fram til at det lureste var å kjøpe sikte med 2,5-10x50, og heller ha en montasje som gjorde det lett å klaske på rødpunktsiktet mitt dersom jeg skal jakte eller med tiden gå ettersøk i ulendt terreng.

 

Så det blei en...

 

 

Zeiss Victory 2,5-10x50

 

Jeg fikk kikkerten, pluss stålbaser og den omtalte montasjen + en springer til hunden (av alle ting) for 13 700 kr, tror det er en grei pris..

Link to comment
Share on other sites

Gikk for Victory, broder'n har jo Classicutgaven :mrgreen:

 

Får børsa igjen i morgen, blir stas å prøve kombinasjonen. Tror at jeg har et stabilt verktøy i denne børsa nå, Steyr Prohunter, Zeiss Victory 2,5-10x50 og Hausken på tuppen.

 

Har en pakke med Selleri&Gullerot som egentlig var påtenkt de 30 smellene ut i myra på skytebanen. Noen ryker nok allerede i morgen ja :D

 

Valget av kikkert kom egentlig av at når jeg først skal kjøpe en dyr kikkert, så er det enklere å angre på at man valgte den rimeligste utgaven, enn den dyreste -dersom lysforholdene på morgenposten er i grenseland.

 

En Kahles/Victory i 1,5-6x42 kan jeg kjøpe til den andre børsa for skattepengene neste sommer, samt en sykkel til å montere springeren på ..låner en for øyeblikket...

 

Har sluppet lett i hjemmet også, ikke verst å kunne investere 13000kr i kikkertsikte og 4000kr i en aluminiumsklump frampå børsa uten å få noen sure miner :o

 

 

Nå skal jeg se på Elgjakt i Jervens rike, og knaske godteri,

gleder meg til i morgen !

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Zeiss Victory 2.5-10x50. Jeg har selv jaktet med et slikt sikte i 10 år og du kommer garantert til å bli fornøyd. :D

Kjøpte meg en ny victory 3-12x56 med lys i fjor, jeg kunne egentlig klart meg godt med 2.5-10x50, siden forskjellen på skumringegenskapene ikke var så stor som jeg hadde trodd, men greit med opplyst retikkel til måneskinnsjakten.

Opplyst retikkel kan foresten ettermonteres på Victory siktene, men jeg tviler på om du vil trenge det til den jakten du beskriver.

 

Jeg var heldig og fikk kjøpe en ny Zeiss Victory 1.5-6x42 på finn til 7500 kr, denne er montert på sako finnligten, og det er vakert og se disse juvelene stå side om side i våpenskapet, :wink:

Jeg tror ikke en Khales blir like fin ved siden av Zeissen din :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

Da må du love å lage en sammenligningstest nå mørket faller på til høsten :wink:

 

 

Tok en aldri så liten test i gårkveld, hadde vært på skytebana, plutselig kom to dyr innpå bøen til naboen vel 200meter unna, og vi var snare med å få børsene ut av futteralet. Det var såvidt vi skimtet dyrene med et blotte øye.

 

Det er en forskjell, ikke ubetydelig lite når det gjelder skarphet. Victoryen var klart skarpere og jeg mener bestemt at siktet var mer lyssterkt enn classicen, det var vel begge helt eller delvis enige om.

 

 

Om det var verdt de ekstra høvdingene, ja selvsagt var det! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...