Jump to content

tips og hjelp til ny/brukt stutendtrifle


_husby_

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe meg rifle iløpet av sommern. Skal brukes til alt fra rype til storvilt hvis sjangsen byr seg.

Siden jeg er student, er ikke lommeboka så veldig tjukk, for å si det sånn! Derfor har jeg satt et budsjett på ca 10høvdinger, kan gå litt over, men ikke så mye.

Har lett og sett over alt(tror jeg), men vet liksom ikke helt hva jeg skal gå etter, er jo første rifla mi. Har fått tips og råd av noen, men noen flere har aldri drept!

 

Har dere noen råd/tips hva jeg bør gå etter? Hva blir den beste pakken innen mitt budsjett?

Kalibret hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for 6,5x55 men .308 går sikkert også bra, eller?

Kom med det dere har og sitter inne med!

Link to comment
Share on other sites

Ti lapper gir deg stor valgfrihet! Du kan selvfølgelig kjøpe en pakke med en rimelig Howa, Remington eller tikka, men hvis du bruker litt tid på bruktmarkedet kan du få mer igjen for pengene. Jeg kjøpte nettopp en rifle med kikkert som har samlet utsalgspris tilsvarende 30.000,- for 9.000,-. Den var ikke skutt mer enn en pakke ammo med og fremstår som ny. En annen kar jeg snakket med på banen kjøpte seg en meget pen Sako 75 for 10.000,-. Følg med på finn.no og forhandlerene sine bruktsider.

 

Skulle jeg ha kjøpt ny og hadde samme sum til disp, så hadde jeg gått for en Weatherby Vanguard hos XXL til 3.990,-, en Leupold til 4- 5.000,- og resten til montasjer og pusseutstyr.

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

ville gått for 6,5x55.Helmantel til rype og ei god bonda kule til storvilt og du har det du trenger. som nevnt av Malle kan det være veldig lurt å forsøkeå få tak i noe brukt.

 

Hvis du er ute etter noe nytt, ville jeg nok kanskje ha gått for ei rimelig Howa rifle og kjøpt meg et godt sikte i middelklassen (meopta eller eventuelt leupold). Det eneste er at jeg tror ike Howa kommer i 6,5x55 og da vil 308 bli det neste på din liste. Har hørt om mange som har skutt rype med 308 og er fornøyde med det.

Link to comment
Share on other sites

Prøv bruktmarkedet både her inne på Salg og f.eks Finn.no, så finn du nok ei god rifle i 6.5x55, som er langt meir behagelig i pris enn ei ny rifle. Eg må sei å kjøpe ei ny rifle, det er klart eit trygt å godt kjøp, men du kan gjere gode handler på brukt utstyr. Når du eingong er ferdig med studiene, så kjøper du heilt sikkert ei nyerer rifle igjen.

 

Kanskje eg er litt inhabil, men eit godt tips er ein ombygd Mauser.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at du plukker opp ein HV-mauser med jaktstokk til rundt 2K, sett på f.ek. ein Leupold VX-III 3,5-10x50 til rundt 6K, resten bruker du på avtrekk, bedding, reim og futteral.

 

(Ja, veit dette ikkje er ei spesielt spennende rifle, men kvalitet pr pris er veldig bra på desse Mauserene.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvor stor forskjell utgjør det i praksiss at et løp i 6,5 er kappet til 47cm?

Hvor stor forskjell? Det kommer vel an på hvor langt det var i utgangspunktet...

 

 

 

QL: Simulerer en "maks i taket" ladning uten noen tilpasning eller tenking, hastigheten er nok for høy, men innbyrdes sammenlignbare. 140gr Amax og 49gr MRP, IKKE PRØV DENNE FØRST!!!

 

47cm - 813 m/s

50cm - 828

55cm - 849

60cm - 868

65cm - 885

70cm - 900

74cm - 911

 

Som du ser er det omtrent 100m/s fra 47 til 74cm, og 50m/s fra 47 til 65. Den elg er ikke skapt som merker forskjell, og under 250m er forskjellen i kulebane helt marginal, ved 300m omtrent 10cm i høyde. Vindavdrift henger mest på BC så henger du godt med.

 

Samme øvelse med .308, for å avlive myten om at 6.5x55 "ikke tåler" kapping av løp... 168gr Amax og 45.5gr 203B

 

47cm - 803

60cm - 845

65cm - 858

74cm - 879

 

 

 

K

 

 

Det som vil merkes er skuddsmell (uten lyddemper) skuddsmellet fra en 47cm, maksladd 6.5x55 er friskt.

Link to comment
Share on other sites

Eller hva med en Diamond Hunter til under 4000 kr og det er billig for en slik rifle. Så setter du på et Meopta Artemis kikkertsikte i feks størrelse 3-9x42. Så har du et godt jegerverktøy som du kan bruke til det meste. Med denne pakken får du en god og driftsikker rifle med en suveren presisjon, samt en sterk og klar kikkert. Så er det bare å sette på Leupold sine kikkertmontasjer og du er på ca 10000kr.

 

http://www.holstadvapen.no/?catid=1243

http://www.wingevapen.no/index.php?id=2860

Link to comment
Share on other sites

Tror nok,som flere andre her er inne på, jeg ville holdt et øye med bruktmarkedet. En brukt Sako 75 f.eks. bør, med litt tålmodighet, kunne fåes til omtrent samme pris som ny Tikka T3, og da er ikke JEG i tvil om hva jeg ville valgt. Et annet råd er å ta "holdeihandaogkjennepå"-testen på aktuelle kandidater.

Link to comment
Share on other sites

du får jo ei flott og presis Zastava M70 til under 5000kr hos jaktdepotet, også i 6,5x55

http://www.jaktdepotet.no/articles/?art ... 04&root=94

 

 

Har selv Zastava, ei presis og driftsikker jaktbørse jeg aldri kommer til å selge...

 

Har vurdert Zastava! Men de prisene som ligger ute på jaktdepoet.no nå, er ikke relevante, det er feil pris, har undersøkt pr. mail.

Den Zastava'n din, hvilken er det? Stemmer ikke med noen av bildene av de som ligger på hjemmesia til Jaktdepoet...

 

Eller hva med en Diamond Hunter til under 4000 kr og det er billig for en slik rifle

Den leveres ikke i 6,5 etter det jeg fant ut av linken din...

Link to comment
Share on other sites

Min er ei Zastava Mod M98 fra 70-tallet, den ligner mest på Zastava M70, den som fikk full pott i JEGER sin test.

okei, det forklarer hvorfor det ikke stemte iforhold til bildene til jaktdepoet.

Det blir nok enten en Zastava, Tikka T3(hvis jeg finner en skikkelig billig) eller en brukt mauser...

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka, den er etter det jeg kan se identisk med Zastava M70 Norway utgaven.

Regner med at de nyproduserte børsene har like minst god presisjon som min gamle.

 

Virkelig fin den børsa! Regner med du har olja opp stokken noen ganger?

Ja, etter det jeg har lest skal det ikke være noe problem med presisjonen på disse børsene!

I tillegg er det sikkert et solid bruksjern man slipper å værre så forbanna redd for som kan brukes til alt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...