Jump to content

tips og hjelp til ny/brukt stutendtrifle


_husby_

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe meg rifle iløpet av sommern. Skal brukes til alt fra rype til storvilt hvis sjangsen byr seg.

Siden jeg er student, er ikke lommeboka så veldig tjukk, for å si det sånn! Derfor har jeg satt et budsjett på ca 10høvdinger, kan gå litt over, men ikke så mye.

Har lett og sett over alt(tror jeg), men vet liksom ikke helt hva jeg skal gå etter, er jo første rifla mi. Har fått tips og råd av noen, men noen flere har aldri drept!

 

Har dere noen råd/tips hva jeg bør gå etter? Hva blir den beste pakken innen mitt budsjett?

Kalibret hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for 6,5x55 men .308 går sikkert også bra, eller?

Kom med det dere har og sitter inne med!

Link to comment
Share on other sites

Ti lapper gir deg stor valgfrihet! Du kan selvfølgelig kjøpe en pakke med en rimelig Howa, Remington eller tikka, men hvis du bruker litt tid på bruktmarkedet kan du få mer igjen for pengene. Jeg kjøpte nettopp en rifle med kikkert som har samlet utsalgspris tilsvarende 30.000,- for 9.000,-. Den var ikke skutt mer enn en pakke ammo med og fremstår som ny. En annen kar jeg snakket med på banen kjøpte seg en meget pen Sako 75 for 10.000,-. Følg med på finn.no og forhandlerene sine bruktsider.

 

Skulle jeg ha kjøpt ny og hadde samme sum til disp, så hadde jeg gått for en Weatherby Vanguard hos XXL til 3.990,-, en Leupold til 4- 5.000,- og resten til montasjer og pusseutstyr.

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

ville gått for 6,5x55.Helmantel til rype og ei god bonda kule til storvilt og du har det du trenger. som nevnt av Malle kan det være veldig lurt å forsøkeå få tak i noe brukt.