Jump to content

treffpunkt forskjeller med forsjellige hylser


RHINO

Recommended Posts

hei. jg skal lade treningsladninger i 3006, og lurer på følgende: vil jeg kunnefå treffpunktforsjeller ved bruk av forskjellige hylser?? jeg har en fin blanding, av norma; remington, lapua og noe annet jg ikke husker navnet på. ladningen er godt under max, så det har ingen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige hylsevolum vil gi forskjellig kammertrykk og følgelig forskjellig utgangshastighet...

I hvor stor grad dette påvirker treffpunktet vil variere fra børse til børse...

 

Jeg bruker konsekvent bare hylser av samme fabrikat, selv om jeg heller ikke er så glad i maxladninger :wink:

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har ei favorittladning han bruker i 30-06 (godt under maksladning). Han har flere forskjellige hylsfabrikater, og lader hele bunten med samme ladning, uten å ta hensyn til hylsene. Når han er ferdig sorterer han patronene etter hylsefabrikat og bruker disse "i tur og orden" etter fabrikat. Teoretisk skulle ikke dette gi større spredning en om en holder fabrikatene adskilt under ladeprosessen, i praksis merker han ingen forskjell!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort det samme, ladet i tilfeldig rekkefølge men sortert før skyting så hver serie kun består av en type hylser. Så lenge hylsene er trimmet til samme lengde og du har god klaring til max, så ser jeg ingen grunn til å skulle lade i separate hylsegrupper.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor lage "dårlig" ammunisjon når du kan gjøre det skikkelig?

Sorter hylsene og vei alle sammen. Kast de som har stort avvik i forhold til resten. Er ikke store jobben, og du gjør den én gang med hylsene.

 

Gikk over alle hylsene min for litt siden. Av ca 500 norma hylser i 6.5x55 veier 90% 173-176 grain, og disse blir brukt. De resterene var under eller over. Noen var faktisk på 170 og andre på 180 grain. Det betyr store forskjeller på volum som igjen gir dårlig presisjon. Alle hylsene ble trimmet til 54.60mm.

 

Selv om det kanskje ikke er absolutt nødvendig til treningsammo skader det ikke at den er presis......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...