Jump to content

Hvorfor blyfrie projektiler?


ulf

Recommended Posts

Hvorfor har Forsvaret og andre begynt å stresse med blyfr ammunisjon også i rifler?

for å "vise at man bryr seg om miljøet"

 

når man kommer kjørende med en stormpansevogn gjennom myra så den ser pløyd ut, å 8 stykker kommer ut av vogna å skyter 100 stk 7,62 hver, er det greit å kunne si at ammoen ikke inneholder bly.....

miljøvennlig altså ;)

Link to comment
Share on other sites

vi har jo tross alt den største hæren i værden, så vi må jo gå fram som et prima eksempel og ikke skyte ut giftig bly i naturen.

bly er jo ett dødsfarlig grunnstoff som er produsert av biokjemisketerroristingeniører for å utslette menneskerasen.

med 13 avfyrte skudd per soldat i Norge, er jo faren ekstermt stor for at alle levende vesner på jorden blir utryddet p.g.a blyforgiftnig.

 

miljø/dildo norge lenge leve!

 

Mvh

Mats

 

ps. litt O.T men men....(har mannemensen)

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig tragisk at man vurderer økte skadeskytinger på den sivile arenaen og diverse andre helseeffekter på den militære arenaen mot et forkvaklet syn på hvor farlig bly er. Skadevirkningene til andre (tung)metaller har hverken blitt dokumentert i samme grad og ikke minst demonisert i samme grad som bly. Noen burde virkelig sende et brev til miljøverngutta på tinget der man oppfordret til bruk av THALLIUM eller POLONIUM i stedet for bly i forsvarets ammunisjon for å se hva svaret blir :lol:

 

Såvidt jeg har fått med meg er den viktigste blykilden på innebaner tennhettene ... ikke blykulene. Skyter man ute vil en kule, etter at den har blitt kald, få et lag med blyoksid og opptre i naturen på samme måte som annet metallisk bly, men dette har blitt gjentatt til det kjedsommelige. Tracer og MP og slikt er en annen sak, dette skyter man uansett ikke innendørs - og i en begrenset mengde utendørs.

 

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har antydet dette på diverse fora, men det kan ikke gjentas for ofte selv om det blir som å kjempe mot vindmøller. Den eneste blyfrie ammoen jeg synes har noe for seg i denne sammenheng er fragmenterende kuler for bruk til CQB trening. Det er lite moro å bli truffet av blyslagg i beina der vesten ikke dekker når man peprer en skive som dukker opp 1.5 meter foran en. :wink:

 

Det nytter egentlig ikke å gjenta dette lenger siden de aller fleste byråkrater (og ikke minst de folkevalgte) får et imbesilt slør over øynene når man ytrer noe som helst som inneholder ordet "bly". :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den nye ammunisjonen er til og med så miljøvennlig at kobber og sinkstøv blir pustet inn av soldaten slik at det ikke havner i naturen. Litt må jo soldaten ofre for miljøet, man blir jo tross alt bare syk og sengeliggende en dag eller to :)

 

Og man har jo valgt børsa som slipper ut 5 ganger så mye som sammenlignbare våpen, slik at mest mulig havner i lungene til ola soldat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mulig jeg skummet litt raskt igjennom annonsen, 8) men kunne de lage sølvkuler også, av gammelt bestikk?? :lol::lol:

 

Sølvkuler er noe jeg bestandig har savnet når jeg går i tykk gammalskau. Der kan det, som alle vet, befinne seg diverse som vanlige kuler ikke biter på..! :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei må ha lengre kule. derfor blyant. i tillegg kan den spisses i blyantspisser for å få riktig BC og inntrengingsevne.

 

(Seriøst: norske fispatroner frem til ca 50-60 tallet var også med hul trekule, iallefall både 6,5 og 30 06, har og sett 8X57 men de kan ha vært tyske)

Link to comment
Share on other sites

Hørte en sak her i helga - japanerene skal visstnok ha et nytt forslag til hva kuler bør produseres av... De har et overskudd nå av diverse metaller ol, og kan hentes i Fukushima. :wink: Nei - fra spøk til alvor - det finnes ikke noen grunn for at man ikke skal ha bly i ammo - hverken til rifle eller hagle. Så hvorfor man skal ha blyfrie prosjektiler kan man jo bare spekulere i..... Det finns mange som sier både det ene og det andre - men spør du de hvorfor de ikke vil ha bly i kulene, så rettes alt på miljø med en gang. Og spør du de hvor blyet kommer fra, så klarer de faktisk å si at det er et stoff som er kjemisk laget??????? Hvor i all verden har de det fra? Bly finnes i naturen fra opprinnelsen av og er utvunnet på lik linje med sølv, gull, jern og kobber. Nei folkens - man kan si mye rart om bly, men at det er farlig - så må jeg si meg uenig. Man kan jo da bare spekulere i hvorfor man bruker Zink og Wolfram i hagl..... de er jo ikke direkte bra å spise, og de tas lettere opp enn bly i kroppen....

Link to comment
Share on other sites

Toppen av ironi:

de nye stålprosjektilene er faktisk farligere for miljøet enn om vi hadde skutt bare bly prosjektiler.

Der det fra gammelt av har vært skutt med blyprosjektiler i alle år har prosjektilene bare blitt liggende uten at de skaper noe avleiringer.

men nå da vi har begynt å skyte stålprosjektiler inn i samme myra så har avleiringene blitt større fordi stålet og blyet reaagerer med hverandre...

så for naturen hadde det faktisk vært bedre om vi hadde i alle gamle skytefelt holdt oss til bly prosjektiler! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bly i seg selv er ikke noe serlig giftig! men blyoksid er det skumle. og denne miljø ammoen som lager disse sink og kobber partiklene blir pustet inn fører til "sveiser syke" noe som er ganske influensa lignende. tmbn nektet jo også å bruke miljø ammoen i MG'ane sine da løpa gikk til helvete og kuler løste seg i løpet (noe som også skal ha skjedd i 9mm)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...