Jump to content

Astro eller Contact


stratos

Recommended Posts

Har en stående fuglehund, og har planer om å gå til anskaffelse av en gps for hunden.

 

Den sitt søk er ikke "over alle hauger" men en fin rekkevidde. Bruker henne i skogen er derfor interessert. Er på størrelse med en breton.

 

Mine turer er som regel lange, og uten tilgang til strøm.

 

Sett på begge og er usikker på hvilken. Tenker mest på at contact sin er en fin vest med senderen på ryggen. mens astroen henger rundt halsen til bikkja, hvordan er det etter flere dager med en slik? pluss at batteri tiden til contact ser ut som om den er mye lenger.

 

 

tips?

Link to comment
Share on other sites

Batteritiden for en Astro er neppe noe problem, den bruker vanlig AA-batterier. Så det er bare å ta med et par ekstra. Og ikke nok med det, det finnes vest til Astro.

 

Halsbåndet, DC30 bruke spesialbatteri,oppladbart sådan. Med 30 sek oppdatering har du vel ca 35t brukstid, fikk 28t på 10 sek oppdatering på det æ har. Alternativet dær ved lange tura e å kjøp sæ extra bateri te dc 30 å ha med for bytte hvis det trengs. 220 (dvs hånddelen) e det itjnå problem med , går på vanlige AA. Astroen trøng itj mobildekning, det e fordel med dein contra contact

Link to comment
Share on other sites

Da kjøper du en DC 20 i stedet for DC 30. De har vest.

 

Selvsagt sier Breen det. De importerer og selger Contact.

Contact har også gammeldags UHF peilesystem og det er vel det de sikter til når de sier "overalt".

Satser du på den form for peiling, så kan du få kjøpt peilere i massevis, til lave priser.

Link to comment
Share on other sites

Takk, Jeger'n :)

Jeg begynte å knote rundt etter den oransje greia, men fant den ikke. Men, som du sier, det er DC-20.

 

Om stabiliteten: Jeg kjenner ikke Contact, men jeg har brukt Astro veldig mye. Stabiliteten har jeg aldri hatt problemer med. Det er rett og slett en genial peiler.

Link to comment
Share on other sites

Batteritiden for en Astro er neppe noe problem, den bruker vanlig AA-batterier. Så det er bare å ta med et par ekstra. Og ikke nok med det, det finnes vest til Astro.

 

Halsbåndet, DC30 bruke spesialbatteri,oppladbart sådan. Med 30 sek oppdatering har du vel ca 35t brukstid, fikk 28t på 10 sek oppdatering på det æ har. Alternativet dær ved lange tura e å kjøp sæ extra bateri te dc 30 å ha med for bytte hvis det trengs. 220 (dvs hånddelen) e det itjnå problem med , går på vanlige AA. Astroen trøng itj mobildekning, det e fordel med dein contra contact

 

Samme gjelder DC 20 og batteri, spesialbatteri.

Link to comment
Share on other sites

Ja, riktig. Sløvt av meg. Men håndenheten, derimot ... den bruker AA-batterier.

 

Forresten, hårråjegern, du har jaggu den morsomste siganturen jeg har sett. Sier liksom litt om hvor langt den amerikanske kulturen har kommet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, riktig. Sløvt av meg. Men håndenheten, derimot ... den bruker AA-batterier.

 

Forresten, hårråjegern, du har jaggu den morsomste siganturen jeg har sett. Sier liksom litt om hvor langt den amerikanske kulturen har kommet :mrgreen:

 

 

ja itj saint truls.......

 

har foresten en dc 20 liggende, kain avhendes mot en rimelig kompensasjon og innpass i stort hårrårikt terreng med lett tilgjengelighet :mrgreen::mrgreen:

 

Sjer foresten itj nå fordela med dc 20 i stede for dc 30 på en hund av litt størrelse, i vest vil dein kun spis antenna, prøvd d på en liten dunker te en kjenning o va jevnlig innom for antenneskift i løpet av en dag, vart satsa på dc 30.

Link to comment
Share on other sites

Astro har også kontinuerlig oppdatering av posisjon, på et kart der du kan zoome inn og ut som du vil.

Med Contact-systemet må du kontakte senderen fra telefonen, og får da posisjonen på et fast kart på telefon-displayet. Pga liten målestokk kan det være vanskelig å lese av nøyaktig posisjon på dette kartet.

 

På fuglejakt er det jo også viktig å komme raskt fram til hunden i stand. Da er den kontinuerlige oppdateringen til Astro helt overlegen i forhold til Contact.

 

Vest: Bruker DC-20 sender, men er ikke særlig fornøyd med vesten som fulgte med. Har kjøpt en Pointer (?) vest fra Oslo Våpen og Fritid, som med ørsmå endringer (lage hull til antenna) fungerer utmerket både på Setter og Basset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...