Jump to content

Once in a lifetime-opplevelser


IvoRei

Recommended Posts

Gåsejakta 07: jeg og kameraten min Raymond var ute i øyene utfor Brasøy og speidet etter gås.

Plutselig ser vi ei enkelt gås som sitter øverst på en lang holme som smyger seg oppover, litt etter litt. Vi finner ut at hvis vi kjører bak holmen, kommer vi i blindsonen til gåsa, så da får vi kanskje et forsøk.

Vi kjører rundt og Raymond setter meg i land på den vel 80meter lange øya.

Jeg måtte krype fra båten og i fjærsteinene. Raymond satte båten i revers og begynte å bakke ut, mens jeg sakte begynte å krype framover mot gåsa vi visste satt der.

Men jeg hadde bare krøpet fem meter da det lød et skikkelig spetakkel. Et spetakkel av den typen grågåsjegeren kjenner igjen med en gang han hører det. "Nå flyr jeg" kakling. Jeg hev meg opp i stående, og husker såvidt at jeg så det rød-oransje nebbet på gåsa før jeg skøt.

 

Det ble helt stille etterpå. Jeg gikk på toppen av denne holmen, og litt over toppen lå det en stor grågås, med et haggel i hodet. Da vi målte opp avstanden etterpå ble det 74 store skritt fra skuddplassen til skuddstedet, så en plass mellom 65 og 70 meter ble den endelige konklusjonen.

Jeg vet at det er vågalt og det skal ikke skje at man skyter på så lange hold, men når først en slik situasjon oppstår, husker man den for resten av livet. Jeg skyter aldri på gås på slike hold, det skjedde som en refleks etter å ha blitt nervøs for at gåsa skulle fly avgårde.

 

Jeg håper med denne historien å få høre flere spennende, artige, komiske og unike Once-in-a-lifetime-opplevelser

Link to comment
Share on other sites

hehe kul historie har en lignende en:

 

jakta 08, sørlandet, i heiane.

 

vi er 4 jegere, og en unghund. starter grytidlig med å gå i terrenget, 30m mellomrom på rekke og rad og saumfarer alt av interesant terreng. Bikkja løper forran i fine linjer og vi dekker hele områder i fin fart i god stil.

Ser ingen fugl, noen orrfugler som andre jegere lenger borte skyter er alt. Ja vi har egentlig dekt ett stort område før vi på kvelden retter nesa hjemover.

 

Så han ene går bort til ett krat, hagla klar speider for fugl, for det har skjedd før at han skal pisse og da flyr masse fugl og han er ikke klar. Så etter å ha stått der og sett så knekker han hagla, og gjør sitt fornødne. Bare for å få ett rypekull på 10-12 fugl fly rett opp, mindre enn 2 meter unna!!! Han prøver jo å komme til hagla men, er midt i strålen, så han roper på resten av oss for å ta dem da de kommer rett mot oss.

 

Bare hel rått =) hører med at hans yngre bror som gikk med hagla på ryggen hele dagen fikk inn en headshot på en av rypene som bikkja fant igjen.

Link to comment
Share on other sites

Once in a lifetime?

 

Bukkejakt. Kjedelige timer på post, da jeg ser to bukker som jager hverandre. Frem og tilbake i rasende fart. De passerer på 30 meter, og det er så kort hold at jeg nekter å la sjansen gå. Selv om det går unna. Førstemann detter i smellen, og nestemann stopper opp. Det skulle den ikke gjort.

 

Double på sekstaggere. Det tviler jeg på at jeg kommer til å få oppleve igjen.

 

(Selv om det er lov å håpe..)

 

U

Link to comment
Share on other sites

Har en nesten lik opplevelse selv i ungdommens dager! Vi var 3 kompiser som var på skogsfugl jakt da det letter en røy foran meg, holdet var vel litt drøyt, men i ungdommens iver og ren refleks drar jeg på et skudd, røya faller rett i bakken, stein dau! Etter noen minutter med undersøkelse av 3 ivrige jegere kunne vi ikke finne ett eneste hull i fuglen :shock: , før en lettet på øyelokket, en kule hadde gått inn igjennom ene øye og ut igjennom det andre. (flaks for meg 8) men uflaks for røya.)

 

En annen ”en gang i livet opplevelse” jeg har lyst til å nevne var også i lag med de 2 samme jegerne. Vi hadde gått hele dagen uten noe særlig med fugl, vi samles på en liten myr der vi står og skravler om hvilken rute vi skal gå tilbake til hytta, etter en stund mens vi står der letter det plutselig en orrhane i utkanten av myra 20 – 25 meter unna, ingen rekker å skyte, men alle har fått hagla i hendene, plutselig flakser det overalt rundt den vesle myra, litt vanskelig å anslå hvor mange haner som lettet, men en plass imellom 30 – 50 stk. må det sikkert ha vært. Vi rekker alle å skyte 4 skudd, altså en omlading før hele flokken var på vingene. Har ikke opplevd tilsvarende verken før eller siden. Det var en fantastisk opplevelse. :D

Link to comment
Share on other sites

var på skogsfugljakt i høst da jeg får øye på en elgokse 20m foran meg...lite redd virket det som....da den plustelig løp videre oppover, akuratt da jeg kommer der den sto kommer ei rådyrgeit og 2 rådyrkillinger løpende rett på meg, stopper opp på 3m :shock: står der i kanskje 2 sek og skilles. hadde jeg hatt rådyrkort så kanskje... :twisted: uka etter ble det kjøpt kort også :wink:

Link to comment
Share on other sites

.. hadde jeg hatt rådyrkort så kanskje... :twisted: uka etter ble det kjøpt kort også :wink:

Godt du ikke gjorde som en bekjent av meg, felte rådyret der og da, og tenkte som så at han skulle kjøpe kort på rådyret senere på dagen.

Han hadde sikkert kommet unna med den, dersom det hadde vært rådyrkort å få kjøpt for det aktuelle området... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt, eg og kompisen min hadde gått heile dagen uten å få skutt noko anna en ei rype. Vi satte oss ned og tok lunch og hadde satt rifla/ hagla oppetter trestammen 4 meter unna oss. Plutselig står det en rev 10 meter unna og såg på oss medan vi satt der, og så stakk den i ei rasande fart. Tenk hadde vi ikkje sett våpena så langt unna :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt i oktoberfor mange årsiden siden, eg og svogeren min.Tok ut en fjellrype, fuglen flaug langst et berg, relativt enkelt skudd så eg fulgte fuglen et stykke før eg skaut. Det blei løst et skudd, kun fra meg. Saken var at det låg 2 ryper der. Etter mye om og men så såg vi som hadde skjedd : Når eg skaut rypa i flukt, så satt det en rype i berget bak denne rypen. Høres sikkert heilt utenkelig ut, men sånn var det..

Link to comment
Share on other sites

Første turen på hjortejakt etter at jeg hadde fylt 18, var første turen jeg kunne jakte storvilt alene. Kom frem i sju tia på kvelden, tenkte vi kunne sette oss en liten time før det ble mørkt. En halvtime etter hadde jeg skutt min første og andre hjort :D Aldri hatt så skjelven som da:P

Link to comment
Share on other sites

Hadde harelos med dachsen, ho hadde jaget etpar timer. Jeg hører bikkja komme losende 30 meter nedenfor meg, og hører tassinga. Knekker hagla og skal til fange* henne.....der kommer haren. Bikkja var ikke mer enn 10 meter bak, og haren kom i samme tempoet som hunden. Tragikomisk opplevelse :lol:

 

Fikk has på den hvite en halvtime etterpå.

 

*Praktisk talt umulig å få henne av hare.

Link to comment
Share on other sites

Har jo endel "uåpnede" historier iløpet av årene :) , men når det gjelder gåsjakt - så husker jeg det året jeg sluttet å bry meg med boringsgrader.

 

Vi var utenfor Sandnessjøen - ved div. holmer/skjær - og jeg hadde nylig fått innstallert Poly-Choke på min Winchester mod. 12 - cal. 16 .

 

Iløpet av uken fikk jeg 24 gjess - alle skutt fra 15-70 m.

 

Det jeg hadde "bommet" på - var innstillingen av choken.

 

Etter å ha lest bruksanvisningen :lol: - fant jeg ut at jeg hadde skutt med åpen cylinder hele uken :shock::roll::shock::roll:

Link to comment
Share on other sites

"Neppe once in a lifetime opplevelse" men håper det blir det.

For godt over 30 år siden skjøt jeg min første rev med hagle enkeltløper full trangboring på hold over 70 meter.

 

Selvfølgelig ble det skadeskyting, reven hev seg glefsende mot bakparten der deler av hagleladningen hadde truffet.

Jeg sprang som en gal mens jeg ladet om, og fikk heldigvis avlivet reven.

 

Sjeldent jeg nevner dette, men må bare når skyting på alt for lange hold nevnes og resultatet er skadeskyting, eller situasjoner som nær sagt alltid fører til skadeskytinger.

 

Nå hadde jeg heller ikke den unnskyldning at jeg ikke viste haglas begrensninger, har ikke tall på hvor mange plater, plastkanner og pappskiver jeg hadde prøvd hagla på, på diverse avstander.

I fjor høst fant jeg flere fullt utvokste Gås døde i fjærkantene på holmer og skjær her i området, i god tid etter at jakta startet..

 

Det jeg VIL huske var den reven jeg skjøt på posteringsjakt, der jeg satt bak en stein.

Så reven på litt avstand der han/hun dukket opp.

Skjøt reven da den var 4 - 5m fra meg med bredsiden til.

Den var fullstendig uvitende om mitt nærvær.

Link to comment
Share on other sites

en plass imellom 30 – 50 stk. må det sikkert ha vært. Vi rekker alle å skyte 4 skudd, altså en omlading før hele flokken var på vingene. :D

Men hvor mange som lå igjen????? :wink:

 

Skjønte noen måtte spørre om dette! hvis jeg skal være helt ærlig nå, å det bør men jo være :roll: så ble det faktisk felt 1 stk. å den var utrolig nok min. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Min once in a lifetime må være denne: Rådyrjakt helt i slutten av desember, vi hadde et tilleggsdyr igjen og dagene var korte. Helt perfekt jaktvær med litt vind og mildt, slik at snøen raste fra trærne. Min daværende samboer var driver. Etter at ei rågeit med tvillinger hadde "tura" 3 runder for henne, ga hun opp(kvinnfolk) :wink: Da måtte jeg gjøre et forsøk som driver, og hun overtok min post. Benyttet vær og vind til å komme meg inn dit dyra sto. Etter noen minutter begynner et rådyrkje å pipe i bakken litt nedenfor meg, og jammen meg kommer ikke dyret rett i fanget mitt :o Kjeet stoppet ca 4-5m unna :shock: Jeg valgte å sikte langs løpet (og ikke med rødpunkten) siden den var så nær. Mitt første og forhåpentligvis eneste hodeskudd mot hjortevilt. Og svigermor fikk et slakt helt uten hagl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min Once in a lifetime-oplevelse på jakt må være den første hjorten jeg skjøt. Jeg var bare 14 år og skulle få sitte på post aleine. Min bestefar og noen naboer satt på nabopostene og min far og min onkel var drivere. Posten jeg satt på var slik at dyra mått komme over en skogkledd bakke før di eventuelt dukka opp på forholdsvis kort hold. Med andre ord det var ikke mulighet å se dyr før di plutselig var der. Etter å ha sittet en stund står det plutselig en fjordkolle der og ser på meg på 30 meters hold. Jeg blir litt usikker på hva jeg skal gjøre siden den står rett i mot meg og ser på meg. Jeg bestemmer meg imidlertid fort ,og hiver opp børsa og brenner av ett skudd med siktebildet rett mellom øynene på den. Jeg kikker opp etter skuddet og ser ikke noe til kolla. Har nå såpass skjelvende knær at føttene knapt klarer å bære meg. Jeg går mot skuddplassen og ser lettet at kolla liger der i ei lita dolp i bakken. Skallen var faktisk kløyvd på langs så det var ett stjernetreff. Denne episoden kommer jeg ikke til å glemme.

Vil bare nevne at jeg aldri har skutt hodeskudd etter dette på hjortedyr og vil ikke oppfordre andre til å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Denne episoden skjedde en ettermiddag under høybrunsten til hjorten, snek eg meg rundt, så eg en 6-takker på noen hundremeter, på rolig trav vekk fra meg.

Aldri har eg prøvd å lokke bukk før, men eg tenkte shit happends, så eg prøvde. Ingen reaksjon.

Snek meg stille videre, opp på et platå inne i skogen. Der inne i braken så eg noe stort brunt, bukken.(avstanden var ca 75-100m) Ble stående som frøsse fast i bevegelsen. Hjorten trekker rolig ned til høyre for meg og vekk. Gjør et nytt forsøk på brøling, Dyret bråsnur, kommer rolig men bestemt rett mot meg, etter det som må være verdens lengste 1,5 minutt, står bukken 5 meter vekke med bare en enkel brakebusk mellom oss. Her sto vi å så på hverandre i ca 30 sek. Står slik uten å tørre å puste, hører og kjenner pulsen banke vilt innenfor cammoen. Det ender med at hjorten rolig går der i fra uten noengang å vite hva det er den har sett på, for skremt var han ikke så rolig den gikk.

Det skal sies at eg sansynligvis fikk denne bukken dagen etter.

 

En annen opplevelse var da jeg satt på sjøfugljakt med lokkeendene liggende ca 15-20 meter unna. Langt ute ser eg en havørn som kretser, en av de første havørnene eg så hjemmeutenfor Bergen. Spennende tenker eg og bruker ikke mer tid på å tenke på havørnen.

Etter noen minutter kommer havørnen rett over vannflaten, og klasker rett inn i ene lokkeanden, steiler etter å ha vært borti lokkeanden, forstår at han er blitt lurt og flyr vekk.

Igjen sitter en ung sjøfugljeger med bakoversveis etter lufttrykket og en opplevelse som eg kommer til å huske når eg dement og gammel sitter å tenker tilbake på de gamle dagene.

 

For den som bruker tid ute i naturen, er det mye spennende som skjer. Ofte skulle en ønske at en hadde med seg filmkamera, of å kunne dele opplevelsen med flere

Link to comment
Share on other sites

for noen år siden skaut e 2 rever en rådyrbukk og en grevling på 2.5 time. i tett granskog på lokk. i den rekkefølgen. hadde to 3skuds magasin og måtte bruke to på grevlingen. så da jeg sto igjen med bare ett skudd. pakka jeg sammen for kvelden. 2 timer før det ble mørkt. :D

Kommer alldrig til å oppleve lignende igjen

Link to comment
Share on other sites

Var en gang jeg skøt på ei kråke. Ingen reaksjon, men når jeg kom bort til plassen lå det masse fjør rundt skuddplassen. Kunne jo såklart ikke skjønne en dritt, men enda værre vart det når jeg fant en svarttrost rett under det kråka hadde søtti. :shock::roll:

Så det som må ha skjedd er at kråka akkurat hadde fanga svarttrosten, og mista den når jeg skjøt. :lol: Hva er sjangsen for det :?::!:

Det værste var at alle de andre på hytta trodde jeg bare hadde sett feil....

Link to comment
Share on other sites

Dette skjedde for ca 10-12 år sidan. Hadde gått på rypejakt ein heil dag, med ganske magert resultat, trur eg hadde skutt 1 rype. Når eg var på veg ned frå fjellet eg jakta på, så fant eg ut at eg skulle spise siste brødskiva og den siste kaffikoppen. Satte meg ned på ei berghylle rett attmed eit tett bjørkekratt, la hagla frå meg, og satt der med beina dinglene utenfor hyllekanten i ca 10-15 minutter. Så pakka eg sammen og tømte utav hagla, og slepte hagla under meg, på ein hyllekant 2 meter under der eg satt. I det eg tar og vipper meg utfor kanten og slepper meg ned på den andre hylla, så ser eg ei rype i krattet, rett attmed der eg satt. I det eg falt utfor kanten, så vippa den seg på vingene og flaug avgårde.. Snakke seg om at ein blir forfjamsa og forbanna samtidig, tom hagle, og alt...

Ja, ja, kom over det, og opplevelsen i ettertid, å ha spist lunch med ei rype, sitter i som ein god og artig opplevelse. :)

Link to comment
Share on other sites

min Once in a lifetime opplevelse må være den gangen jeg skøut min første elg...

kom på en pigg-okse på en knøus. holdet var vel ca 150m

vi sette vår erfarne gårhund på saken,

med det samme hunden fikk kontakt med dyret raste det avgårde utforr en bratt bakke i full gallop.

jaja tenkte jeg og gikk i rettning dær dyret stakk for å se eller om vi eventulet hørte los...

plutselig ser jeg ropa på hunden frampå knøusen, å etter kommer piggoksen

sakte sagte kom den mot oss mens den prøvde å spidde hunden med de stakkars pikkene han hadde.

pga mye ris,busker osv kunne jeg ikke skyte enda men var klar da han skulle komme fram i en åpning.

å den åpningen var ikke mere enn 5-6m fra meg :!: me oksen den kom fram uten å ane noen ting fikk den ei norma silverblix midt mellom øya... dæven tror aldri hjertet har slådd så hardt i hele midt liv

Link to comment
Share on other sites

for noen år siden skaut e 2 rever en rådyrbukk og en grevling på 2.5 time. i tett granskog på lokk. i den rekkefølgen. hadde to 3skuds magasin og måtte bruke to på grevlingen. så da jeg sto igjen med bare ett skudd. pakka jeg sammen for kvelden. 2 timer før det ble mørkt. :D

Kommer alldrig til å oppleve lignende igjen

 

er det et bilde av deg på jeger.no der du sitter med denne fangsten?? :mrgreen::?:

Link to comment
Share on other sites

"Once in a lifetime" er kanskje noe man ikke bør gjenta ?

 

Min største tabbe, men med godt resultat er i fra en rådyrjakt, hvor jeg sitter med en rifle.

Etter en stund kommer en familiegruppe på 4 dyr og begynner å beite i et bjørkekratt 20 - 30 meter fra meg. Det er to av hvert kjønn. Bakgrunnen er bra, men problemet er bjørkekrattet med en dybde på 5 - 10 meter. Det tar veldig lang tid å få ren skuddlinje på ett dyr, da de hele tiden flytter seg rundt hverandre. Undervegetasjonen gjør også at jeg i perioder har problemer med å kjønnsbestemme de to unge. Men det ser ut til at jenta er pappadalt, og gutten mammadalt.

Etter å ha sittet med dyrene i kikkerten i over 30 minutter, blir bukken stående i perfekt posisjon. Klokka pep hver hele og halve time, og jeg skvatt mere enn dyrene hver gang dette skjedde. Problemet er at jeg kun ser tre dyr.

Etter nye ti minutter med bukken i rett posisjon, bestemmer jeg meg for at det fjerde dyret, som jeg mangler, må ha trukket unna uten at jeg så det.

Jeg slipper derfor skuddet. Bukken spretter opp, og lander, død, 3-4 meter til venstre. Jeg sitter stille og følger de andre dyrenes bevegelser. Jeg så kun to som flyktet, og tar dette som en bekreftelse på at det siste dyret hadde trukket seg unna.

Når jeg kommer opp til bukken, ser jeg, dessverre, at den ene kalven ligger på den plassen bukken stod når jeg skjøt den. Etter en rask undersøkelse viste det seg at kula, etter hjertetreff på bukken, tok nakken på kalven, som bare falt død sammen uten et eneste byks.

 

Dette er det flaueste jeg har gjort, og garanterer at dette ikke skal gjøres igjen. Jeg kunne ha truffet kalven mange andre steder, med et hel annet resultat, derfor skal dette få lov til å bli en "Once in a lifetime" - opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Var en gang jeg skøt på ei kråke. Ingen reaksjon, men når jeg kom bort til plassen lå det masse fjør rundt skuddplassen. Kunne jo såklart ikke skjønne en dritt, men enda værre vart det når jeg fant en svarttrost rett under det kråka hadde søtti. :shock::roll:

Så det som må ha skjedd er at kråka akkurat hadde fanga svarttrosten, og mista den når jeg skjøt. :lol: Hva er sjangsen for det :?::!:

Det værste var at alle de andre på hytta trodde jeg bare hadde sett feil....

 

tror vel kanskje du har sett feil men... =)=)

Link to comment
Share on other sites

Har sett skjærer samle seg for å ta livet av artsfrender, og har også sett kråke hakke ihjel en forfjamset trost som hadde seg et ublidt møte med kjøkkenvinduet vårt. Så at kråkefuglene er i stand til å ta levende vesener av dage er det ikke tvil om. Levende mus og jordrotter tar de ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

På vei til bukkejakta i Sverige for 2 år siden. Kjørte nedover E6'en i et drittvær, mye regn og vind.

Kom til Ljungskile kjørende ca 80km/t. Ser 2 store fugler på vei over veibanen, 2 fiskeørn som krangler over gjedda i klørne til en av dem.

Plutselig øker styrken på uværet og fuglene blir presset ned og bestemmer seg for å snu og fly tilbake til sjøen. Ørna med gjedda i klørne sliter selvfølgelig mest og er nå veldig lavt over veibanen. Har lastebil bak meg og mye vann på veibanen, tenker at dette går på hengende håret da, plutselig smalt det som faen i bilen. Stoppet noen kilometer lengre nede i veien. Plastdekselet over a stolpen var sprukket, takstativet dyttet flere cm tilbake og skjell/slim over hele bilen. Var en gjedde på flere kilo som fløy lavt over frontruta i klørne til en fiskeørn. Håper at det er engangsopplevelse selv om det var artig.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på.

 

For mange år siden, jeg rodde på sjøfugljakt sammen med en kamerat. En bak årene, og en foran, som "kanon". På Sørlandet dette, Søgneskjærgården.

Utpå dagen så kryssa vi kurs med to karer som drev med akkurat det samme, men de jaga en skadeskutt ærfugl. Den var akkurat så svømmedyktig at den klarte å holde seg utenfor haglehold - og de spurte om vi hadde rifle. Det hadde vi jo - nesten.

Vi landsatte på nærmeste skjær, og jeg hoppa ut og tok anlegg på båtripa med min velbrukte CZ511 halvauto 22LR. Hadde en "noname" 4x40 oppå.

Ærfuglen hadde jo fortsatt med "flank speed", og begynte å komme på "godt hold", og som den svømte... Men med halvauto, så tenkte jeg at jeg skulle vel klare å gafle meg inn. Anslo det til sådær 150m (var før laser avstandsmålere dette) og holdt "et godt stykke" over.

 

"Pluff", og jeg rakk å vente på plasket, som jeg skulle justere siktepunkt etter - men fuglen flata rett ut og ble liggende. Dæven!

 

Da vi kom fram viste det seg at den var truffet bak det ene øyet, med utgang under det andre. Det beviser vel stort sett at om man skyter nok, så treffer man av og til, men haglejegerene var synlig imponerte, så jeg gadd ikke å utdype graden av flaks. "Skyter de bare i hodet" :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...