Jump to content

Jakt på bisamrotte/muskbever/muskrotte -Er jeg alene om det?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Er det flere enn meg som jakter på bisamrotte/muskbever/muskrotte/bisam...??

 

Ja, kjært barn har mange navn :wink:

 

Isåfall, hvordan jakter dere på dem? Står på post? Skyter fra kano eller ro-båt?

 

Selv ror jeg rundt i en liten Rana Plast-jolle.

 

Og hvilket våpen bruker dere?

 

Jeg bruker en sideligger i kaliber 12. De fleste blir skutt mens de svømmer i vannet.

 

Jeg bor i Sverige, og her finnes det en god del av disse skapningene.

 

Jeg har fått en anelse som at det ikke er mange normenn som jakter på disse...

 

Når jeg forteller vellykkede jaktturer på bisam, så står mine norske jaktkamerater der som noen spørsmålstegn :roll:

 

Disse dyra er faktisk meget velsmakende, dersom man tilbereder dem på rett måte. Jeg får stadig vekk dette blikket :shock: når jeg forteller om at jeg spiser dem..Det er jo ei slags rotte, men ikke en slik rotte som spiser tonnevis med søppel og annet utøy. Disse dyra er vegetarianere.

 

Og de har en meget pen pels, som er fin å ha på veggen.

 

Så jeg lurte på: Er det noen som jakter på disse i Norge?

 

Spiser dere dem, eller blir de bare skutt pga at de er "skadedyr" og kastet i søpla etterpå?

 

__________________________________________________________________

 

Her er oppskrift på bisam-middag:

 

1 eller flere dyr. Avhengig av hvor mange som skal spise. En person blir god og mett av 1 dyr.

 

Skjær dyret i små biter, og steik det i ei stekepanne med mye margarin.

 

Ha på salt og svartpepper, og gjerne et par spise-skjeer med akevitt.

 

Når kjøttet er stekt er det bare å spise ivei.

 

Bør serveres med stekte poteter og Berne-saus.

 

Øl og akevitt som drikke.

Link to comment
Share on other sites

Bestanden i Pasvik naturreservat viste en topp høsten 1997, med en beregnet bestand på 410 dyr, eller 9,2 dyr pr. km strandlinje.

 

De to påfølgende årene sank bestanden dramatisk, til 130 dyr i 1998 og kun 35 dyr i 1999 (0,8 dyr pr. km). Senere fluktuerte antallet fra år til år, med et toppår i 2003 (100 dyr) etterfulgt av et bunnår i 2004 (20 dyr).

 

Høsten 2005 ble bestanden estimert til 55 dyr, mens bestanden i 2006 har hatt en kraftig økning, til 155 dyr.

 

Som en ser av sitatet over så er ikke dette en veldig vanlig art her på berget enn så lenge.

 

Appropos dette med bisamrotte som mat. Siden jeg er en tanke frankofil i matveien kom jeg inn på tanken av en coq au vin versjon med bisamrotte. Har prøvd det med hare og kanin og det var nydelig.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje jakta på bisamrotte her siden der ikkkje er noen her i distriktet, men når eg var i Russland så smakte jeg det (nutria). Der tilberede me den i surmelk, løk og krydder. Lot det ligga over nattå også på grillen. Det var nydeligt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...