Jump to content

Loddet Nosler Partition


358 Win

Recommended Posts

Var inne på hjemmesiden til Nosler og sendte en mail og spurte om hvorfor ikke de loddet fremparten på Partition. Dette var svaret som kom:

"Because the back would melt out, and the front is where we regulate the finished weight."

Så den kula må vi nok desverre se langt etter

Link to comment
Share on other sites

Noen Partition-brukere verdsetter de egenskapene denne kula har, ved at den ikke er lodda. Splintavgang fra fremre kammer bidrar til effektiv avlivning. For noen jegere er fordelen med effektiv avlivning prioritert foran ulempen med økt kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

saan har et klart poeng. Jeg synes det er en fordel at Partition forblir som den er. Loddet utgave finnes i A-Frame. Mens A-Frame kanskje sparer en halvkilo kjøtt, sørger Partition kanskje for å røske opp litt mer i en skrott hvis avlivingseffekten er viktigere enn kjøttbesparelsene - f.eks. hvis en er ute etter bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Partition er favorittkula mi også og særlig i 9,3 hvor skilleveggen er flyttet langt frem. Men liker den også i 308 til drivjakta i Polen. Effektiv og uten noe særlig rikosjettfare. Og 100 gr versjonen i 6,5 til rådyra her hjemme. Men til tyngre oppgaver som feks hvis man skal legge seg etter bøffel kunne jeg tenkt meg en loddet utgave i de grovre kalibrene. Synes Swift har for myk mantel slik at også bakdelen blir deformert

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter for det meste rådyr, men pga. at jeg er med på både hjortejakt og elgjakt av og til så valgte jeg å bruke Swift A-Frame som universalkule for et par sesonger siden. Men de rådyrene jeg skjøt med denne ga omtrent ikke skuddtegn i det hele tatt. Jeg valgte derfor å gå over til Noser Partition. Jeg er ikke lenger i tvil om jeg har truffet eller ikke for å si det sånn. Den røsker litt opp ja og ødelegger litt ribbe, men det er ikke så sinnsykt mye kjøtt på ribbene på et rådyr uansett. Så den prisen betaler jeg.

Kaliberet er .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en trofasr Nosler Patition fan og har brukt eller bruker kula i mange ulike kaliber.

Det man kan få inntrykk av ved å lese gjennom noen av innleggene her er at Patition kule dreper fort, det er jo netopp det denne kula ikke er kjent for. Man godtar liten ekspandert diameter og smal sårkanal i bytte mot dyp inntregning. Mange svært erfarene Patition brukere er enige om dette, "over there" er den kjent som "a slow but reliabel killer".

Jeg skal være enig i at den gir en kraftig virkning akkurat i det den entrer viltet, ekspansjonen starter og den tømmer nesa for bly. Jeg vil hevde at man opplever at Patition kulene dreper raskt og gir tydelige skuddreaksjoner når man bruker den på lettere vilt (men det ville man jo få med enhver kule som er "bløt" i nesa), denne effekten blir borte på større og tøffere vilt.

 

Jeg vil også nevne at en av grunnene til at jeg liker Patitionn kulene så godt er at de nesten altid gir svert god presisjon.

 

Ja det kunne vært morro prøve den i en loddet versjon :D

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nevnte Partitions evne mtp. effektiv avlivning, snakker jeg om typisk norsk jakt på norsk vilt. Hvordan den er på de største elgene i Alaska og Afrikansk vilt, vet jeg ikke. Mitt inntrykk er ihvertfall at her hjemme vil en Partition oftest legge viltet i bakken fortere enn de hardeste kulene som f.eks Swift A-frame og Barnes i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hva blir egentlig poenget med en loddet versjon? Hele greia med deleveggen er jo at man er sikret en "minimum restvekt" og god dybdevirkning, samtidig som man kan ha (relativt) hurtig ekspansjon i frontpartiet, gjerne med mye splinter. Å lage en loddet versjon vil jo bare bli "nok en loddet kule, men dyrere pga. det kompliserende med skillevggen" og det samme kunne vært oppnådd like bra og enklere/billigere med en "vanlig" loddet kule med tykk(ere) mantel mot basen.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i betraktningene til dere før her. Bruker sjøl A-frame, men andre på laget bruker Partition. Tendensen er klar; Elgen står/går lenger på beina etter treff med A-frame enn Partition. Enda jeg aldri har brukt Partition sjøl, er det ofte denne jeg anbefaler andre jegere å bruke.

Men bortsett fra dette med dårlig skuddtegn, er A-framen min favoritt til elgjakt pga at en kan skyte i litt mindre gunstige vinkler enn med andre kuler da den går gjennom "alt" av grove bein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en trofasr Nosler Patition fan og har brukt eller bruker kula i mange ulike kaliber.

Det man kan få inntrykk av ved å lese gjennom noen av innleggene her er at Patition kule dreper fort, det er jo netopp det denne kula ikke er kjent for. Man godtar liten ekspandert diameter og smal sårkanal i bytte mot dyp inntregning. Mange svært erfarene Patition brukere er enige om dette, "over there" er den kjent som "a slow but reliabel killer".

Jeg skal være enig i at den gir en kraftig virkning akkurat i det den entrer viltet, ekspansjonen starter og den tømmer nesa for bly. Jeg vil hevde at man opplever at Patition kulene dreper raskt og gir tydelige skuddreaksjoner når man bruker den på lettere vilt (men det ville man jo få med enhver kule som er "bløt" i nesa), denne effekten blir borte på større og tøffere vilt.

 

Jeg vil også nevne at en av grunnene til at jeg liker Patitionn kulene så godt er at de nesten altid gir svert god presisjon.

 

Ja det kunne vært morro prøve den i en loddet versjon :D

 

Det er ikkje alle som er enig i at den er "a slow but reliabel killer" Mange meiner derimot at den er ein "quick killer". Her kan du sjå effekten samanlikna med andre kuler. Du kan ikkje heilt overføre dette til eit dyr,men det viser korleis kulene er i forhold til kvarandre. http://www.gunsandhunting.com/bulletshootout.html

Som du ser så skal ein ikkje hefte seg så altfor mykje med sluttdiameteren på kula. Denne kula gjer betydelig skade innvendig , legge merke til at denne kula også er den som har den djupaste "sårkanalen" noko som tyder på at ekspansjonen varer lenger inn i dyret før kula får si endelege form med liten ekspandert diameter.

Så sjølv om du finn ei kule med liten diameter i ein elg så betyr ikkje dette nødvendigvis at den har gjort mindre innvendig skade enn om du finn igjen ei med større ekspandert diameter.

 

Og som ein anna nemnte så er det forskjell på Nosler kuler. Der for eksempel ei 180grs NP i kaliber 30 ofte har ei restvekt på ca 2/3 så har ei 286grs kule i 9,3mm kanskje ei restvekt som ligg 20-25% høgre enn dette. Årsaken er at den grovare kula har deleveggen legger framme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der var vel ei kule som het "partition GOLD" men fra ein annen produsent "Combined Technology". Denne var lik nosler si kule men med lodda mantel. Bruker den i 7x57r i 160 grain og den er utmerket til rådyr og til hjort. Desverre så tror jeg ikkje denne er å oppdrive lenger.

Link to comment
Share on other sites

Har liggende et par esker av denne "Partition Gold" i .277, og den er ikke loddet. "Combined Technology" er et samarbeid mellom Nosler og Winchester.

Sakset forøvrig dette fra Normas sider:

 

"Partition Gold har skillevegg som en Nosler Partition, men plassert lengre fremme, tykkere mantel og en innvendig stålkappe i bakre del for å sikre at den ikke revner eller tømmer seg. Bly/mantel er ikke loddet. Fail Safe er en hullspisskule hvor fremre del er homogen kobber, og bakre del er bly – også denne har stålkappe for å sikre fasong og vekt etter innslaget. Både Fail Safe og Partition Gold har et svart belegg av henholdsvis Molybdenum Disulfide og Lubalox, som reduserer trykket og friksjonen mellom kulen og løpet, og letter rengjøringen."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...