Jump to content

Bæremeis. Erfaringer


Larseren

Recommended Posts

Hei hei

 

Er vel kaknskje litt vel off topic dette på et jakt og skyteforum, men tar sjangsen på å poste det her på friluftslivforumet.

 

Jentungen i huset nærmer seg åtte måneder nå og vi tenker etterhvert på å anskaffe en bæremeis for å kunne ha henne med på turer litt utenom der vi kan gå med vogn og lurer i den forbindelse på hvilke merker meiser folket her på forumet har prøvd og pluss/minus med de ulike merkene.

 

Alle tips og råd mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en billigsak (kan sjekke merke senere) som er helt ok, men jeg irriterer meg kraftig over at det ikke er bøyle under slik at den står på bakken når jeg skal ha ungen oppi. Uten dette så må man "kle på" ungen meisen som en bukse omtrent, og det er kjekt å unngå.

Bergans har en slik patent, men den var såpass dyr at jeg ikke vurderte den engang.

Norrøna har også en som koster ca 2 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna, har bært rundt på 2 unger nå, minstejenta er passert 2 år og begynner å bli tung. Hun er betydelig tyngre enn guttungen var da han var 2, og langt mer villig til å gå selv heldigvis.

Valgte Norrøna over Bergans pga. enklere og lettere og billigere, dyr - men bra. Den har oppfylt, alle forventninger, har et lite pakkrom, er god å bære, er forholdsvis stille, lett. Grå ikke knæsj. Har vært bunnsolid, eneste bruksmerker er lakk slitt av på bøyla under og at stoffet har blitt noe matt.

 

Kjøp brukt, kjøp min..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med M67!

 

Jeg kjøpte Norrønna sin bæremeis etter å ha testet bla Bergans sin. Det var ingen tvil om hvilken som gav best komfort for både rytter og pakkesel :wink: ! Jeg har lånt og gitt bort masse "ungeutstyr" til venner og kjente, men meisen blir. Det er rett og slett for mange gode minner forbundet med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en berghans meis. Har egentlig ikke brukt den så mye. Puddingen sovna oppi der så jeg tror nok hun satt godt. Jeg mener å huske at den satt litt rart på ryggen, men det kan likegodt være at jeg ikke hadde tilpasset den riktig.

 

Regnskjoldet og festeanordninger funket bra. Jeg har ikke prøvd norrøna sin.

Om du bor i Oslo kan du sikkert teste meisen min en tur eller to :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ta med ungen til butikken og prøv. Når vi engang for en del år siden kjøpte meis endte vi opp med en annen type enn både Norrøna og Bergans. Nå husker jeg ikke hva den het, men poenget er at det var den som satt best på ryggen. Var et greit reguleringssystem på den også, slik at den lett ble tilpasset både meg og mannen.

 

Formiddagen i butikken var en kjempeutfordring, for det var ikke like lett å være utålmodig lita jente som pent måtte finne seg i å prøve både den ene og den andre meisen som både jeg og mannen skulle bære. Det ble nok litt hyl og skrik i perioder også husker jeg, men vi angra ikke på at vi brukte gooood tid i butikken.

 

Komforten for ungen som skulle sitte oppi var også bra. Hun sovna ofte der når vi var på tur. Viktig å sjekke hvor lett den tipper når du setter den fra deg også.

 

Ikke legg vekt på hva det står på den, legg vekt på om den passer. :) Håper dere får mange fine turer etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en mei tai eller en formsydd bæresele. De tar mindre plass, og har en mye lavere egenvekt. De kan også bæres på magen.

 

Helt enig. Den kan du bruke fra barna er nyfødte og så lenge du klarer å bære dem. Når du ikke bruker selen kan den rulles sammen så den nesten ikke tar plass og blir den skitten så er det bare å hive den i vaskemaskinen. Trenger du å legge ned barnet kan du også bruke den som liggeunderlag eller pledd. Det å ha mulighet til å bære på magen er også praktisk. Jeg har båret ett barn i sele på magen og en i meis på ryggen evt en i sele på magen og ryggsekk på ryggen. Med barna på magen er det også lettere å gi dem mat og drikke underveis og skal du gjennom litt ulendt terreng med skog og kratt er det lettere å unngå pinner i øynene o.l.

Link to comment
Share on other sites

Syns jeg ser en nysgjerrig 1 1/2 -2 åring henge i ei sele på magen og stirre inn i brystet mitt halve dagen.... Good Luck, ikke tåler ryggen min slikt heller - og den er i god stand.

 

Ungene mine har kost seg i bæremeisen - de får god utsikt, sitter bra - sover, våkner, spiser. Holder seg fast i ørene mine... Da vi kjøpte meisen hadde vi med gutten for å prøvesitte ham/ prøve meisen med barn i - han ville ikke ut av Norrøna meisen.

 

Husk at man ikke anbefaler meis til helt små barn, de SKAL sitte selv og vanligvis være 8-9 måneder. I begynnelsen bør en begrense lengden på turene, for å unngå overbelaste ryggen til barnet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da er meisen i hus og blitt prøvd et par småturer. Ble en Norheim meis på oss. Den satt bra på ryggen både hos kona og meg og ser ut til at jentungen sitter stødig og greit oppi den. Virker som hun finner bra til rette i meisen og trives godt på tur. Tar det rolig nå i starten ja, og hun sitter ikke lenger i meisen enn det hun sitter selv hjemme, så får vi øke lengden på turene etterhvert.

 

Tusen takk for gode råd og tips :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...