Jump to content

zeiss conquest 4x32 til elg/hjortejakt


tengerba

Recommended Posts

På grunn av dårlig syn har jeg vært på utkikk etter et kikkertsikte med synskorrigering. Kom tilslutt over et zeiss conquest 4x32 som hadde det jeg var på utkikk etter. Siden denne har fast forstørrelse er jeg litt usikker på om denne forstørrelsen kanskje ikke dekker mitt behov. Det skal brukes fortrinnsvis til elgjakt (postering) og noe hjortejakt. Med tiden blir det vel litt reinsjakt også, men der er vel forstørrelsen for dårlig? Noen synspunkter/tips på dette?

Link to comment
Share on other sites

4x forstørrelse er mer enn bra nok til norsk hjorteviltjakt,ja til og med til rein. Såfremt du ikke skal skyte på laaaange hold da. Har selv en conquest 3-9x50. Den står for det meste på 3x forstørrelse på elg/hjort og til og med når jeg er på rådyrjakt. Har du mye forstørrelse så er det ikke bare selve bildet som blir forstørra,men din egen skjelving blir "forsterka" gjennom kikkerten. Jeg skrur opp forstørrelsa kun på kobbe/gåsjakt da det er en ganske liten blink og mer forstørrelse gjør at en kan sikte mer nøyaktig...og på lange hold på banen med anlegg....til norsk hjorteviltjakt er 4x mer enn bra nok etter min mening....både elg og villrein ramla i myra før i tida også,da de kun hadde åpensikter/diopter....men selvfølgelig,det er jo opp til hver enkelt da,hva de foretrekker. Hvis du synes siktet er bra nok for deg,kjøp det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...