Jump to content

30-30


beech5

Recommended Posts

Ingenting i veien med kaliberet, det virker helt sikkert fint. På både rådyr og storfugl. DEt skytes sikkert millioner av hjort i USA hvert år med 30-30.

 

Vær obs. på at dette ikke er veldig presise rifler, kanskje mest fordi de er vanskelige å skyte godt med med. uansett kan du ikke forvente allverdens presisjon. Av den grunn er den neppe ideell til riflejakt på storfugl, om du ikke er en eksepsjonell smygjeger.

 

- fryktelig avtrekk

- lett kort børse

- noe slarkete

 

Løpet er tynt og sitter fast i magasinet og i fortreet, dette gir treffpunktendring

- i kaldt og varmt vær

- vått vær

- varmskyting, oppfølgingsskudd

- men særlig om du prøver å bruke anlegg av noen form, noe som er veldig kjekt ved skyting mot fugl

 

Det er våpenet til en jeger, ikke en skytter, igrunnen. Men halvparten av punktene over kan kureres ved å være en god til svært god skytter. Me not

 

K

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har en, Han har et 2-6x30 eller noe sånt på den, og skyter relativt godt med den, men tviler på den samler under 3" på 100m. JEg kan knapt treffe en låve med den. Skyter langt bedre med f.eks MP5...

Han har og en .22LR, den er bedre føler jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen kan ikke klages på hvis du ikke har ett mandags utgave(men det gjelder alle merker/våpen typer) Min skyter jevnt under 40mm på hundre meter. Med 3 typer ferdig ammo og alt jeg har ladet.

Kikkertsikte er best.

Marlinen er ikke slarkete som det blir nevnt her det er winchester riflene som er det. De virker som skal falle fra hverandre :? Kjempe våpen til rådyr og kan fint brukes til annet vilt men skutt utover 120meter blir litt vågale greier med butte kuler lader du med spisse kuler og ikke har mere enn ett skudd i magasinet funker den ut til 200meter.

 

Ammo er noe de fleste våpenbutikker og sportsbutikker har på lager, hvertfall en type ammo. Prisen er ca 10kr stykket hvis de ikke er blitt veldig dyre i det siste.

 

Skulle du ha flere spørsmål bare send meg en Pm du :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Beech, jeg tenkte akkurat som deg for en stund siden. Det er ikke noe å spekulere på, har du satt deg litt inn i våpen og kaliber på forhånd så blir du nesten garantert ikke skuffet. Kjøper du brukt så får du disse relativt billig. De dukker opp på finn.no med ujevne mellomrom. Eldre modeller får du helt ned i et par tusenlapper. Selv endte jeg opp med et nydelig eksemplar i rustfritt som jeg kjøpte av Stalker her på forumet.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen lengre oppe i tråden her. Vil ikke si at min verken er lett, slarkete eller har et fryktelig avtrekk. Men med totalmål under meteren så er den hendig. Og helt fantastisk morsom og skyte med. Sittende på stubbe med albuene på knærne så ligger den meget godt i hendene mine og jeg skyter mer enn godt nok med den til mitt bruk. Jeg kjøpte den primært til rådyrjakt og da er det begrenset for hvor lange hold jeg skyter på uansett.

 

Når det gjelder kaliberet så må jo dette være nærmest ideelt til rådyr. Mellomtung kule i moderat hastighet bruker å gi godt resultat. Selv må jeg vente til høsten for å få førstehånds kunnskap om det, forhåpentligvis. Og med Hornady sine nye LEVERevolution hadde jeg ikke nølt med å tatt med denne på toppjakt. Evt. som Sauer200STR sier, kun 1stk. helmantel i magasinet. Men da må du lade selv. Eneste ulempen som jeg ser med kaliberet er at det er akkurat for svakt for storviltkravet med de nye kulene. Børsa ville vært et brukbart verktøy i hjorteskogen. Men det er en annen debatt.

 

Du spør litt om kikkertsikte kontra åpent sikte. Hvis du uansett har planer om å bruke den på toppjakt så er vel et kikkertsikte greit å ha uansett. Men i tette rådyrposter så duger nok de åpne siktene.

 

Selv har jeg valgt å løse det slik:

normal_Marlin_336_SS_3-9x40.jpg

Her med en Nikon Monarch 3-9x40 i lave QR ringer

 

Og slik:

normal_Marlin_336_SS_Aimpoint.jpg

Her med Aimpoint 9000L i medium QR ringer for de tette skogspostene

 

Jeg hadde Aimpointen fra før, derfor valgte jeg å gjøre det slik. Hvis ikke så hadde jeg sikkert nøyd meg med kikkerten og en fast montasje. Vi får se til høsten hva som blir mest brukt.

 

Håper dette var til hjelp.

 

Mvh.

Enzo

Link to comment
Share on other sites

Noen hjelpe meg litt her.

 

Er 30-30, 7,62x51, vil si samme diameter som .308w ?

 

Jeg har en .308w fra før, og vil det bare bli tull å kjøpe en 30-30, alt den gir meg er samme hylse, men litt tyngre og buttere kuler. Da forstår jeg ikke hvorfor du ikke kan jakte storvilt med 30-30 når du kan jakte med .308w.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.30-30_Winchester

http://en.wikipedia.org/wiki/.308

Link to comment
Share on other sites

Nei det er det ikke.

begge er ett .30 kaliber dvs. 7.62

Men har ikke mål på hylselengde for 30-30 her nå på stående fot.

 

30-30Winchester er en kaliber .30 patron der de første 2 tall med sløyfet punktum foran henviser til dette. siste 30 tallet betegner den opprinnelig kruttladning i grains.

308W er en kraftigere patron med høyere kulehastighet og flatere kulebane.

308W har også betydelig høyere anslagsenergi, avhengig av patron/kulevalg.

Derfor er 308W en mer allsidig patron, godkjent også for storvilt her hjemme.

 

30-30 var og kanskje er fremdeles en popular patron for rev og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Det meste jeg har av erfaringer er allerede nevnt tidligere, men jeg kan jo bekrefte (eller avkrefte alt ettersom) det som har blitt skrevet tidligere. 30-30 har i en årrekke vært den mest solgte ammunisjonen i USA, kjemper om førsteplassen mot 30-06.

 

Fordelene med 30-30, som beskrevet av tusenvis av amerikanske forumskrivere, kan oppsummeres som følgende:

 

- Moderat rekyl gir bedre skyting (e.g. treffpunkt/ skuddplassering). Selv om mange ikke tør innrømme det så hemmer rekyl mer enn folk trur.

- Billig ammunisjon. Til og med i Norge er 30-30 en tredjedel av prisen til mange andre kaliber. Ligger vel rundt 11-12 kroner syns jeg huske.

- Enkel og allsidig å lade.

- Kraftig nok til det meste av storvilt. Med god skuddplassering og moderat hold (150 meter) er ikke stor hjort noe problem. I USA er 30-30 et vanlig kaliber til "Elk". Det skytes også "Moose" og grizzly med 30-30. Loven gjør selvsagt at dette ikke er en direkte fordel i Norge.

- Ekstremt reliable og holdbare våpen. Marlin og Winchester går i arv gjennom generasjoner i USA, mye på samme måte som Kragen her hjemme. Leser ofte om folk som kjøper gamle våpen på "pawnshops" som skyter "like a charm".

- Winchester og Marlin er relativt billige våpen. En Marlin ligger vel på en 6000,- til 9000,-. Brukte Winchestere finner du på finn.no til 2500,- Marlin vil jeg tippe ligger på 4000,- til 6000,-

- "Ergonomically excellent". Spesielt uten kikkertsikte så finner man ikke bedre balanserte våpen. Den smale låsekassen er som lagd for å bli båret av menneskehånd. De er lette og hendige. Mange klager over rette skjefter, mangel på pistolgrep (winchester), og rett kolbekam. Jeg har skutt mye med Winchester og betrakter ikke disse "problemene" som reelle.

- Kraft + ekspansjon= perfekt effekt. Mange ladninger til 30-06, .308 pluss flere har tatt utgangspunkt i 30-30. Denne patronens konstruksjon, populæritet og lange levetid gjør at de har utviklet kuler og ladninger til perfeksjon.

- Raske og sikre ladegrep. Med trening så gjør mekanismens konstruksjon at det er umulig å ikke lade raskere med bøylevåpen enn med boltvåpen. Selv om man er aldri så godt trent med bolt.

 

Ulempene er:

- Butte kuler, som må til i rørmagasin, gjør at kulebanen blir brattere og kraften avtar. Man skal være forsiktig med skudd på over 150 meter. 70% (jeg har også hørt mer) av alt storvilt i Norge skytes på under 100 meter noe som gjør at dette egentlig ikke er en reell ulempe. Man mister muligheten til å skyte på lengre hold. MEN, med de nye og spisse LeverEvolution kulene (myk plasttupp) blir 30-30 effektiv til ut over 200m. Se ballistikk på www.hornady.com

- Utenpåliggende hane med lengre slagtid enn e.g. boltmekanisme kan, for noen, gjøre at man skyter mindre presist. Veldig sjeldent hører jeg at dette utgjør noe problem. Jeg har ikke ofret dette en tanke selv, men folk er forskjellig.

- Man har ikke anledning til å skyte med helmantel dersom man ønsker å ha mer enn en patron i magasinet. Dersom man lader selv kan en lade blykuler som ikke er så spiss at de antenner tennhetene. Selv om jeg ikke har prøvd så vil jeg tro dette er et egnet kulevalg på storfugl.

- Som nevnt over så trives enkelte ikke med lette våpen, rett kolbekam etc.

- Eldre bøylevåpen og enkelte nye modeller har topputkast noe som vanskeliggjør montering av kikkertsikte. Marlin og nyere Winchester (Angle Eject) har sideutkast noe som gjør at dette ikke lengre er et problem.

- Svikt i låsekassen gjør at hylsene strekker seg raskere enn i e.g. våpen med boltmekanisme. Dette er kun en ulempe for de som lader selv da de må trimme hylsene oftere.

- De fleste merkene/ modellene er ikke "finesse" våpen. De er bruksvåpen.

- Det er ikke like egnet til å lade i liggestilling.

- Bøylevåpen har dårlige avtrekk. Ut av esken er vel ikke avtrekket alltid på høyde med for eksempel et våpen som skal brukes til benkskyting.

 

Mytene er:

- Disse våpene er "slarkete". Det er noe som kalles "the Winnie rattle". Jeg har en Winchester 94 som - riktignok - skrangler når jeg rister den. Ble litt skuffet og mistenkelig da dette var noe av det første jeg la merke til da jeg tok den ut av esken. I ettertid har jeg kjøpt to til, og ingen av de skrangler. Ikke en lyd og de føles solide og faste i fisken. Merkelig nok så er det den skranglete og slarkete rifla som skyter best. Dessuten, hold i en Marlin og man kjenner at dette er solide saker.

- Bøylevåpen er upresise. Dette er ikke så mye en myte som det er en usannhet. Den mest presise riflen jeg har i 30-30 samler 3 skuddsamlinger, fra benk med kikkersikte, godt under 30mm på 100 meter. Skyter jeg 5 skudd tett etter hverandre går det siste skuddet ofte høyere. 30-30 nummer to og en .444 marlin, også Winchestere, samler mellom 40mm og 50mm med åpne sikter. Den i .444 Marlin samler jevnt rundt 40mm. Mer enn bra nok til det meste av jakt. Skyter man disse våpnene varme vil dette selvfølgelig gjøre presisjonen verre pga løpsbånd etc. Men hvor mange skudd skyter man på jakt?

- Man kan kun bruke butte kuler. Som nevnt over, dette er historie. Hornady lager spisse kuler med myk plasttupp i alle kaliber (.30, .44, .35, .357, .45 ++). Med disse får man en flatere kulebane og opp til 40% mer slagkraft.

- Bøylevåpen er kun kamret for svake patroner. Man finner bøylevåpen i alt fra 22LR til 45-70, og nå .338 Marlin Express som er på høyde med 30-06 når det gjelder BC (kraft og kulebane).

 

Nå ble det skrevet om litt mer enn 30-30, men som mange sier så er i dette tilfellet patronen lik våpenet. Håper noe av dette kunne være til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder slarkete winchester 94'r i 30-30 har jeg to år på rad vunnet leveraction, riflecaliber konkuransen på læten med min 94 i 30-30... ikke noe problem U(etter innskyting) Å treffe en bjørnefigur på tre hundrede meters hols (300).

 

Brillefin børse 8)

Link to comment
Share on other sites

Har en Marlin i 44 mag. og en Winshester i 30-30 og dette er mine favorittvåpen på rådyrjakt , bruker de mye med åpent sikte i tjukk skog men har også tilgang til kikkert og rødpunktsikte , de er kjappe og skyte med og kort og fin . Pressisjonen er helt ok på de jeg har ja faktisk meget god . Er det en helt ny Marlin du pønsker på kan det hende du må tjune avtrekk for de kan variere en del i tyngde/slep.

Jeg er meget glad i mine lever-våpen og de kommer aldri ut av mitt våpenskap i min tid enda de nå har hvert der i godt over 30 år.

Har faktisk også en Winsh. i 38-55 ' morrosak det også' :D

Jeg sier bare løp og kjøp og ha det morro for du kommer aldri til og angre :D

Link to comment
Share on other sites

Solgte nettopp min Winchester (ikke AE) - og den var bare superpresis.

Tight og topp - var den.

Hadde montert på grønn fiberoptikk - og remfester - samt funnet en ladning som holdt storviltkravet.

Og var dermed klar for høsten.

Selvsagt har jeg ikke opplevd noen funksjoneringsfeil med den :wink:

 

Men alarmkrav :( - tvang meg til å selge et eller annet :evil: .

 

Nå har jeg noen andre lever`e - bla. en Winchester i 45 LC.

Med 325 gr. kule - 5 skudd på 100 m - er samlingene meget, meget bra.

 

Og selvsagt heller ikke noe funkfeil på denne.

 

Mine Marlin`er - er også presise, men den ene (357) - hater bly.

 

Hvilke liker jeg best?

 

Med den slanke profilen Winchester har - er den suverent best å holde i.

 

Iløpet av årene - har jeg hatt mange W og M - og de som har tolerert bly og mantel i "en saus" best - er utvilsomt Winchesteren.

 

(og angrer selvsagt allerede på salget av 30-30`en. Men hva angrer man ikke på av salg :roll: ))

Link to comment
Share on other sites

Winchester 94 prod. etter 1990 har en settskrue for justering av slark i levern og kom dette året også med snevrere

toleranser. At disse er noe mere slarkete enn andre er ikke min erfaring.

 

Hadde før en Marlin men har byttet til Winchester da dette er en lettere og mer snerten rifle.

 

Min er en win-tuff utgave. Det vil si med laminat skjefte.

Denne utgaven gikk dessverre ut av prod. i 1997.

 

Kjempefornøyd med rifla som rådyrbørse :D

Link to comment
Share on other sites

Bøylerifle er morsomt det og dutty-dutty er vel den (noenlunde) moderne patronen man kommer på når man tenker på slike våpen. Det jeg har sett av skranglete våpen er de som man så på Walmart for 2-300 dollars de siste årene før Winchester la ned fabrikken i CT. Marliner har som regel en glattere og enklere bøylesyklus enn en 94 har, men det er noe eget med 94'en på samme måte som det er med en Colt SAA.

 

Jeg er glad for at jeg fikk labbene på en pre-64 94 i dette kaliberet uten advokatsikring og skjeving-utkast. Jeg teller fremdeles på knappene om jeg skal herpesere den med drill & tap for et Lyman tangsikte. Jeg fikser ikke optikk på bøylerifle og "horn og perle" siktene er ikke helt enkle å bruke, spesielt i motlys. Tangsikte virker som et kompromiss som både er et knall sikte såvel som tidsriktig. For min egen del er det banna bein at det er siktemidlene som begrenser hvor godt jeg skyter med en slik børse.

 

Bøylerifler i pistolkaliber er vel egentlig enda mer moro å skyte med, men det blir en annen sak igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med pre.64 når det gjelder modell 94 Thor ?

Vet hva det gjelder hvis vi hadde snakket om mod.70

 

Angel eject kom i 1982 og "advokatsikringen" du nevner kom først i 1991

 

Hvis du leser litt om Winchester så ser du at selv om effekten ikke var så dramatisk på 94 som for 70, så gikk det på ned med kvaliteten der også med billigere produksjonsmetoder og kjipere deler. Spesielt produksjonen etter overtakelsen/omorganiseringen og frem til 68-69 har fått mye pepper av Winchester samlere.

 

Det finnes forøvrig to versjoner av advokatsikringen: kryssbolt og tangslider.

Forøvrig har ingen Winchestere hatt "engle ejektor", mulig en viss prinsesse kan hjelpe der :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hallo. Angående presisjon på kal 30-30 så har jeg en Savage kombi som jeg må skryte opp i skyene, kjempe presisjon.

Har skutt rådyr og rev fra 5m til 80m. Knall og fall med en gang. synes selv at dette er noe kraftig skyts for disse.

Men eksta kraft kan jo være posetivt også. Morsomt kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i min winchester 94, er ikke så ille. Når alt er riktig.Hvis jeg ikke skyter for kjapt , kan samlingene være bra. Men det er mange skruer på den som man må passe på er skrudd til godt. Når samlingene begynner å bli revva, er det alltid en eller annen skrue som er løs.

Likevel er den morsom å skyte med, selv om jeg aldri jakter med den lenger....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...