Jump to content

Erfaringer fra jakta med div.produkter


Poacher

Recommended Posts

Tråden i sin helhet kan leses her: Bukkejakt Skottland 2009 [LINK]

Så er jeg sterkt i tvil om en sak: Skal jeg skrive om produkterfaringer? Dette skyldes fordi jeg er selv i bransjen og jeg vet hvor fort enkelte henger seg opp i ting og hvor små fliser enkelte MÅ spikke... Uansett jeg hopper uti med begge beina!

 

 

Tripod [LINK] Tofot kan du glemme her borte, du kommer rett å slett ikke langt nok ned med den. Derfor kan enten sekk eller tripod benyttes.

Kan være litt mas å drasse på, men gull verdt for sittende skyting, eller når du slår den helt ut til liggende skyting. Brukes også til spotting med håndkikkert, både sittende og stående. Anbefales!

 

Manfrotto Modo 785B fotostativ [LINK]

Anbefales, løp&kjøp… Koster 579,- hos Komplett

Dette er dog ikke til store SLR kameraer, og spottescope etc. Men til videokamera og fotokamera slik som Canon G9 osv. Er dette helt topp! Jeg hadde ikke klart å ta alle bildene jeg har gjort alene uten dette. Gull verdt på tur. Veier ca.1kg og 48cm langt!!

 

Sitteplate:

Anbefales, løp&kjøp… Koster 99,- hos Jaktdepotet [LINK] er du innom eller bestiller noe annet derfra...? Ta med ei slik også, du vil ikke angre!

Scotland_%2818%29.jpg

 

Hansker Dovre, fra Magasinet.no [LINK]

Disse er IKKE vanntette, men utrolig gode og passe varme. Samt at det kan ”snittes” til både høyre/venstre skytter på pekefinger. Har selv 2 par.

 

Chiruca støvler:

Fikk dødsdommen i Scotland, nå har jeg hatt de i ca.6år, men de er nå ferdige. Dette er da den gamle typen uten forsterkning på tuppen.

Lekker i hælen på begge støvler, så nå blir de muligens brukt i kun godvær. Må se meg om etter noen nye støvler nå. Vet ikke helt hva enda?

 

Bukse Härkila Lappmark [LINK] har hatt den i snart 6år, fortsatt vanntett. Er godt fornøyd med den, bortsett fra tyngden. Har komplett dress og den er i tyngste laget... Men dønn solid.

 

Jakke Swedteam Dakota [LINK] var spent på denne. God å ha på seg og jeg hadde ikke brukt den på jakt tidligere. Helt ny jakke for meg.

Mye lettere enn Lappmark fra Härkila, og den har lommer som passer en links skytter. Dette må Swedteam ha skryt for... Er ingen andre produsenter som har f.eks radiolommer tilpasset på jakkene sine for linksskyttere.

Etter 9dg med jakt 2xdaglig = Meget godt fornøyd, nå har jeg også skaffet meg buksa fra Swedteam Dakota...

 

 

 

-------------KLIPP & LIM--------------

Dette er skrevet av ulf i innlegg no#2 i reiseskildringen:

 

Siden Poacher skrev om en og annen produkterfaring, så kan jo jeg gjøre det samme:

 

Norrøna Finnskogen jaktdress. Har hatt denne dressen siden 1996, og særlig buksa har ikke vært særlig vanntett de siste årene. Likevel bruker jeg buksa når det regner tungt, istedenfor vadmelsbuks som jeg stort alltid bruker ellers. Vadmel blir så tungt når det blir vått. Snittet på min årgang av dressen er også laget for de som er korte og breie, så dressen blir vel posete for meg. Bortsett fra snittet er jeg ganske fornøyd med dressen, men jeg kommer ikke til å kjøpe en ny. Prøver å finne noe som passer min kropp bedre, og helst noe som ikke er så grusomt dyrt.

 

Trebeint skytestokk. Inspirert av Roe sin lovprisning av denne skytestokken i fjor kjøpte jeg en før elgjakta 2008. Nå har jeg brukt den litt, og jeg er ikke så begeistret som Poacher og Roe. Kanksje det har med jaktform å gjøre, men for meg blir denne stokken for tung og omstendelig å drasse på når jeg går. Trenger jeg anlegg har jeg sekken. Jeg har en to-fotet skytestokk også, og den kommer jeg kanskje til bruke mer. Den veier nesten ingenting, og med litt trening er den sikkert ganske anvendelig for knestående skyting. Det trenger jeg...

 

Kulevalg. Jeg har sluttet å bruke superkuler på rådyr. Billegere kuler som ekspanderer raskt gir bedre blodspor og ellers ingen ulemper slik jeg ser det. Forskjellen i kjøttødeleggelse er marginal En bukk jeg skjøt i Skottland spratt unna og datt nedi en bekk som det han tunge grangreiner over. Hadde jeg ikke kunne følge et tydelig blodspor ville jeg aldri funnet den uten hund, selv om den sprang bare 8-10 meter fra skuddstedet. Med småkaliber er det nok anderedes. Patrick skjøt en bukk skrått forfra med 223 første dagen. Han bruker 55 Nosler Ballistic Tip i ca 945 m/s. Skuddet traff skulderen, men gikk ikke gjennom. De måtte frem med hund for å finne bukken. Sånn jeg ser det er gjennomskudd alltid en fordel. Patrick kommer ikke til å ta med seg 223 til Skottland noe mer, for med kraftig vind følte han seg mer begrenset enn hva han ville gjort med 6,5`en som sto igjen hjemme.

 

Blaser R93. Superdupert. Løp&Kjøp :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...